Hvilken tromme mikrofoner?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Hvilken tromme mikrofoner?

Indlæg af Claus Flid »

Ja så er jeg tilbage. - man kan jo købe det klassiske Shure sæt og det er uden tvivl super stærkt.
Hvad er der af gode alternativer. Synes jeg bla læste her på maskinen om en der havde skiftet sine 58beta ud med noget andet. Hvad bruger i andre ?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvad er du på af budget. Jeg så Gear4music havde nogle latterligt billige sæt. Men jeg ved ikke, om de er noget værd

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville i stedet spørge ind til, hvad der egentlig skal igennem disse - revl og krat? Til Heavy Metal ville jeg gå i én retning, og til Jazz i en anden. Skal de monteres fast inden i eller skal det være nogle der der giver hurtige sceneskift?

På den anden side en D6 (audix) i stortromme, en sm57 på lilletromme, en Røde NT5 på Hihat ... 604'ere (Sennheiser) på tammer. Røde NT5 på Overhead. Så giver det også fin mening at have en Yamaha Subkick. Ingenting her er specielt sublimt men ville kunne løse tingene ret langt henad vejen.

Men er man udelukkende i jazz segmentet, ville d:vote 4099 og 2011 begge i flertal kunne løse snartsagt den sværeste jazzlyd med f.eks stortrommer uden adgang til kedlen.

Er det så hvad jeg bruger selv, næ til heavy bruger jeg a-55 fra MXL på stortromme, Audix i5 på lilletromme, tammer får hver (5) en Superlux PRA-628, og overhead der bruger jeg tre C01'ere fra Samson, 2 underheadere og en lige over lilletromme i 1,80 meters højde ca.

Men til en ting hvor jeg hele tiden skal skifte over på et nyt sæt, der bruger jeg en Beyer 201 overhead, 2x Eartworks SR25 som underhead og endelig en Audix D6 nede under gulvtam pegende på stortrommens bagskind. og endelig en Audio Technica AE3000 hængende fra gulvtammens reif pegende på lilletromme og highhat, og det er her broderparten af lyden faktisk laves, resten bruges bare til at supplere op omkring hvad der måtte være lidt svagt, jeg har f.eks også klikket fra stortrommen i den. Jeg bruger i stor udstrækning Latin Percussions Claws så jeg faktisk kun har et eneste mikrofonstativ i brug.

Hvis det ikke må koste noget, så ville 2x AE3000 fra Audiotechnica være mit bud, den første sat ind lige under ridebækkenet pegende på highhat og lilletromme og den anden imellem lilletrommens sinding og stortrommen pegende skråt ned på bunden af stortrommens reife man sætter så en Earthworks Kickpad på den for at få den til at opføre sig lidt som en ribbon - Det er den gamle Tamla Motown måde at gøre tingene det med ribbonen - men selvom jeg har en Røde NTR, ville jeg ikke turde bruge den på en udendørs scene, hvis der skulle opstå kastevinde. Men det sidste setup er udover det er mono et som virker, bare ved at køre faderene op lade være med at gøre noget med EQ ... det er der taget hånd om med Kickpad'en.

Det kunne måske være fristende at købe sådan et billigt allrounder set, men det betaler sig sjældent syntes jeg - fordi man bruger en masse tid på at gate og equalizere sig frem til en slags separation... Man må holde sig for øje at især digitale pulte er meget følsomme overfor sådan noget hvis man gainer lidt for lavt, fordi det kommer til at svare til at køre bitcrusher på overhøret (hvilket jeg faktisk tror er grunden til at nogle vrænger af digitale pulte).

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr fre 27. jul 2018 20:49, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Jeg ved det er meget at spørge om. Klart all round pakken fra blød poppet, jazz til rock.
Er sådan set rimeligt åbent for alternativer til Shure SM81, Beta 98, Sm57 osv.

Igen - hvad bruger i andre "mest" om man vil.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Claus Flid skrev:Jeg ved det er meget at spørge om. Klart all round pakken fra blød poppet, jazz til rock.
Er sådan set rimeligt åbent for alternativer til Shure SM81, Beta 98, Sm57 osv.

Igen - hvad bruger i andre "mest" om man vil.
Heh..... til alt andet en heavy, handler det om at bruge så få mikrofoner som muligt ... hvis ellers man ville kunne stole på at sættene stemmer sådan lidt fornuftigt. Et andet maxime må lyde så mange stormembran mikrofoner som muligt, ligesom så få kondensatorer som muligt - det er det jeg gør i mit heavy setup hvor kun lilletromme er lille membranet, men dog dynamisk.

--sd

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg er enormt glad for md421 til tom'er. Og så er jeg også meget glad for min hjemmebyggede subkick til stortrommen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mikkels skrev:Jeg er enormt glad for md421 til tom'er. Og så er jeg også meget glad for min hjemmebyggede subkick til stortrommen.
Hvis jeg har profileret Flids entrepricer korrekt, er md421 lidt urobust i sit ophæng, i den del der skydes ind i kroppen. Ved "geswinde" sceneskift vil håndteringen ofte føre til at man enten taber den eller skal være god til at gribe. Men du har da ret i at den gør det rigtigt godt ... membranens størelse gør at den betoner off-axis lyde på en anvendelig måde. Måtte jeg foreslå at man hvis ens behov er i den retning køber sig en flok CAD 177'ere fordi ophænget er bedre, men opførslen er ret meget den samme som Sennheiserens.

--sd

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg ville gå efter enten Audix's D-serie eller Beyerdynamics Opus-serie til stortromme og tammer. Synes begge dele lyder væsentligt bedre end de allestedsnærværende e604ere. Sm57 eller i5 til lilletrommen og en stak småmembraner til bækkener/overhead. Det burde kunne klare det meste pop/rock, det er let at montere og alle eventuelle gæsteteknikere burde kunne bruge det :)
Helt enig i at md421 ikke er robust nok til mange og hurtige sceneskift og nedpakninger.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

adgangfolmer skrev: Sm57 eller i5 til lilletrommen
Der er her lige lidt flere der burde komme med i overvejelserne, SE V7X samt parret m80/81 fra Telefunken ... hvis man skulle sige noget om i5 er den lige lovligt tynd i bunden, og sm57 er lidt "ulden" i forhold til mere moderne mikrofoner.

--sd

Nyt svar