Subs til trio?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Re: Subs til trio?

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg nævnte pyrit i antallet 3 for at kunne lave cardoidt spredning til en billig penge, jeg vil mene en enkelt qsc ksub så absolut er Best buy under 10 k kr....

—sd

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

Ok, så en ksub giver bedre bund end 2 pyrit? Kender ikke til ksub andet end de anmeldelser jeg har læst, men folk virke glade for dem.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ok jeg har en ksub, er du på Sjælland et sted? Så kan du låne min og prøve den, i Jylland ved jeg Ranmix har en i deres udlejning.

—sd

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

Fedt tilbud, jeg befinder mig dog i Skive sååå... :-) Men hvor meget siger den, kan den sammenlignes med fx vores gamle hk 18 sub (hvis du kender den)?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Den spiller lidt højere 133 dB spl hvor jeres ligger på 127 dB som jeg husker den (Smidstrups band har exponeret mig for dem på et job hvor vi også havde et andet HK anlæg med som var lidt kraftigere)

Men Skive ligger jo et stykke vej fra Randers hvor Ranmix holder til.

—sd

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

Ja Skive er lidt langt væk, kan være der findes en ksub i nærheden jeg kan prøve. Men det jeg læser du skriver, er at en ksub vil levere lidt mere end vores hk sub. Så man kunne jo købe en af dem og så se om det bliver nødvendig med en mere i fremtiden, hvis altså det kommer til at give mere bund? Har forstået på tidligere indlæg at jeg ikke bare kan regne med at 2 subs giver dobbelt så meget bund så jeg fx kan skåne dem ved at skrue knap så meget op?
Nå vi skal vist bare tænke over de råd der er kommet og tage en beslutning på et tidspunkt :-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja skalaen er logaritmisk, Fletcher munson kurven samt det fact at man jo typisk lytter på overtonerne, så man kan kun sige noget om den relative styrke når man har samlet bunden i et samlet cluster.

—sd

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

Huh! Kan det oversættes til dansk for ikke lyd nørdede keyboard spillere :-D
Måske fatter jeg det med overtoner, noget med at så små subs ikke kan smide så lange bølger så der bliver det overtonerne man høre? Eller er det også helt misforstået?
Nu vil sådan en bonderøv fra Skive jo også bare vide om der er noget bund i den ksub eller ej :-P

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Vi er faktisk meget dårlige til at sige om bunde er kraftig eller ej fordi det er langt fra det område hvor vi hører bedst. Ydermere kan overtone forløbet narre en til at tro der er rigtigt meget på færde i grundtonen uden der i virkeligheden er særligt meget. Orgelbas, kontrabas og elbas har jo alle overtoner rigt repræsenteret så dem behøver man ikke at sende i bundkassen derimod er det med en moog muligt at lave dybe sinustoner altså uden andre overtoner end evt forvrængning. Slagtøj har ofte en grundtone og så en anslags tone 5-6 oktaver højere oppe, men 2. og 3. Harmoniske er ret svage i forhold til grundtonen så mekanismen hvor hjernen gætter gruntonen højere en den er er meget svagere.

—sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men jeg har stadig lidt svært ved at tro at 1 x qsc ksub kan følge 2 x pyrit.
Pga deres kvalitet kunne jeg tro at den på trods af specs taler lidt imod K sub'en måske kan slå én Pyrit i lydkvalitet, men to forstår jeg ikke helt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Men jeg har stadig lidt svært ved at tro at 1 x qsc ksub kan følge 2 x pyrit.
Pga deres kvalitet kunne jeg tro at den på trods af specs taler lidt imod K sub'en måske kan slå én Pyrit i lydkvalitet, men to forstår jeg ikke helt.
Du kan godt have ret i at, så meget kan man ikke hive ud af en båndpass, der er så lille. Men teorien gør at det godt kan lade sig gøre, bare enhederne kan holde til det rent mekanisk. Basrefleks derimod kan ikke bringes til at spille særligt effektivt. Thomann bruger plankning af jbl enheder fra 22 serien, kan tåle pænt meget elektrisk dog er naturlovene imod at man hælder ret meget mere end 500w på hver svingspole. Men om der snydes med spec’sne fra QSC skal være uvist... der findes tegninger til en kasse der hedder Tham 15 som er en modernisering af den gamle jbl 4530 kasse, og disse konstruktioner løfter 7-8 dB i bunden, men Tham’en er fylder kun 1/3 af den gamle og er et tabbed horn af benævnelse.... en anden ting er så at man kan snyde med VÁS parametrene i thiele Small, ved at køre ud med negativ udgangs impedans på den interne forstærker.

—sd

Nyt svar