AVB vs. Dante

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

AVB vs. Dante

Indlæg af Joachip »

Nå, så er der åbenbart endnu en lille krig i gang i den evigt tumult-agtige audioverden hvor ingen kan blive enige med nogen om noget. :-P - Nemlig digital audio over ethernet, hvilket jo i sig selv er ganske smart. Kampen ser ud til at være mellem AVB vs. Dante.

Rent netværksteknisk ser det ud til at Dante opererer over layer-III, hvilket vil sige at det kan sendes gennem normale nuværende routere og switche. Til gengæld er det en proprietær standard som styres af ét firma (Audinate) som åbenbart opkræver penge fra dem som implementerer det. AVB er til gengæld en åbenbart en åben standard, men fordi den opererer mere hardware-nært (layer-II i netværksstakken) så kræver det vistnok netværksudstyr som har support for dette, hvilket forhåbentlig skulle blive mere og mere almindeligt med tiden... måske.

Såvidt jeg kan se, har Motu valgt at satse på AVB. RME spiller på begge heste, og det gør nogen af de andre lydkortfirmaer vist også, såvidt jeg lige kunne se. Jeg har heldigvis ikke rigtigt brug for at finde ud af hvem der fører lige nu, men en eller anden dag vil mit lydkort sikkert enten dø af alderdom eller planned obsolescence.

Så... hvem fører? Hvad er jeres indtryk? Jeg har smidt spørgsmålet her i "Live lyd / PA" fordi jeg har indtryk af, at det mest er live verdenen som har taget de her ting til sig. Det kan også være jeg fuldstændigt har misforstået det hele.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

Mit indtryk er klart at Dante fører. Men nu arbejder jeg også på Yamaha pulte, og det er jo Dante over hele linjen.
Har ikke tjekket AVB ud, men hvad er specs på dét?
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ved at Højhus herinde også siger Dante, jeg har dog ikke selv arbejdet med det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror ikke der tvivl om at Dante er langt mest udbredt (i hvert fald i DK).

Om det er bedst aner jeg ikke, jeg ved det kun fra mine live lydmænd venner og bekendte.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ahhr ... der er vist ikke kun to konkurrerende standarder. Hvad med f.eks MADI?

Medlemsavatar
Søren Steinmetz  
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Grunden til at Dante er mere udbredt end AVB som "ethernet" baseret teknologi, er der nok flere mulige grunde til:

Dante har et forspring på et par år, dermed flere produkter.

Dante kan køre på eksisterende netværks topologi, og på de fleste nyere (op til 7 år gamle) switche.

Dante kan dermed "co-exist" med almindeligt netværkstrafik, især hvis switchene på det netværk er med QoS hvilket rigtig mange er.
(bare skrot evt. "ecofriendly, EEE switche som lukker portene for at spare strøm, virker fint på mail/internet men ikke på realtime audio) ;)

Som jeg husker det er AVB begrænset til 64x64 kanaler, hvor Dante kan komme op på mindst 128x128, kan ikke lige huske det, har aldrig haft behov for en Dante stream over de 64 :)

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

SustainerPlayer skrev:Ahhr ... der er vist ikke kun to konkurrerende standarder. Hvad med f.eks MADI?
MADI er jo ikke helt det samme som dante. Dante er 100% "Audio over IP" (AoIP) Lyden bliver pakket i den ene ende og pakket ud i den anden, så man er langt fra lige så udsat ift clock problemer som man er med en MADI streng som jo er en digital forbindelse typisk på en BNC forbindelse. Det er hvertfald min helt lav praktiske oplevelse.

Dante kan også meget andet end bare at sende lyd. Eksempelvis kan vi på de komblatible Shure systemer, remote det trådløse udstyr, via dante. Det er fedt! Så kan man stå på pulten og ændre gain i et håndtag der er på scenen :jam:

Jeg laver monitor på et setup pt hvor vi kører med 96+8 input kanaler og alene på monitorsiden har jeg 40 outputs (16 stereo iem + 8 kasser) Hele skidtet kører dante, og derudover har vi en masse komunikation mellem FOH og MON på dante. Det spiller maks!

Det bliver lavet på to Yamaha PM7.

Samtidig med at musiken spiller, står der en computer og optager +100 kanaler (kan ikke huske hvor mange ambience der er i den ende) + en backup computer der gør det samme. Alt sammen på det samme netwærk. Det er sku fedt!
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Det er også klart mit indtryk, at Dante er det mest udbredte af de to. På stående fod kan jeg kun lige komme i tanke om Presonus, som har valgt at satse på AVB til at forbinde deres mixere og stage boxe m.v. Har Waves også lavet en AVB-løsning til deres Digigrid måske? Så er der selvfølgelig Motu, men det er jo primært studieting.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Steinmetz  
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Hva' pokker Tirsbæk, har I også PM7 ?
Vidste ikke der var ankommet flere end PD-Pro's ;)

Slet ikke misundelig *kikker på den LS9 han skal køre med hele sensommeren/efteråret*

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

@Tirsbæk - tak for uddybningen. :)

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Søren Steinmetz skrev:Hva' pokker Tirsbæk, har I også PM7 ?
Vidste ikke der var ankommet flere end PD-Pro's ;)

Slet ikke misundelig *kikker på den LS9 han skal køre med hele sensommeren/efteråret*
Unico har også fået 2 PM7'ere, så tror der er ved at være nogle stykker.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

amolin skrev:
Søren Steinmetz skrev:Hva' pokker Tirsbæk, har I også PM7 ?
Vidste ikke der var ankommet flere end PD-Pro's ;)

Slet ikke misundelig *kikker på den LS9 han skal køre med hele sensommeren/efteråret*
Unico har også fået 2 PM7'ere, så tror der er ved at være nogle stykker.
Yes sir - dem der dem vi har med :-)
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Tirsbæk skrev:
amolin skrev:
Søren Steinmetz skrev:Hva' pokker Tirsbæk, har I også PM7 ?
Vidste ikke der var ankommet flere end PD-Pro's ;)

Slet ikke misundelig *kikker på den LS9 han skal køre med hele sensommeren/efteråret*
Unico har også fået 2 PM7'ere, så tror der er ved at være nogle stykker.
Yes sir - dem der dem vi har med :-)
Ah, fedt :)
Arbejder du for Michael?
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Default avatar
sorkc
Medlem
Indlæg: 47
Sted: Søren Knud

Indlæg af sorkc »

AVB har indbygget timing/clock helt ind I layer 2 nivaeu indbygget standarden. Clock er derfor garanteret, og man kan forudsige præcis hvornår den ankommer til de forskellige enheder(!) Ulempen er at du skal bruge specielle switche som supporterer denne standard. Når du så har disse switche er der tilgengæld INGEN opsætning af nørdede indstillinger (QoS mm).

Der er netop kommet en udvidelse af AVB kaldet "Milan" Milan er stadig AVB, men har værktøjer som gør det nemmere at integrere enheder fra forskellige AVB producenter (feks Meyer Sound, L-Acoustics, d&b, Avid).

AVB er teknisk set det fedeste, hvis man har et relativt konkret system, hvor AVB er en erstatning for feks. MADI eller AES3




I Dante er clock og timing pakker som alle andre pakker – de kan altså dukke op på forskellige tidspunkter, alt efter belastetningen på netværket. Derfor skal switche sættes op til at priotere disse clock/timing pakker højere end noget andet. Dette er en svaghed i protokollen, men samtidigt en styrke, som gør at man kan bruge Dante på eksisterende switche :) det er fedt. Men du skal være opmærksom på opsætningen af disse switche (QoS, Multicast IGMP snooping osv) Det australske firma Audinate har monopol på standarden– alle hardware enheder som supporterer Dante har et PCB produceret af Audinate. Teknisk set ville alle Dante enheders fremtid være f*cked hvis Audinate bestemte sig for ikke at opdatere protokollen længere (dette er pt. ekstremt usansynligt!).

Dante er teknisk set det fedeste, hvis man har en hel bygning med enheder mange forskellige steder – feks broadcast, museum eller lign.




Jeg kan lide begge standarder i forskellige situationer.



(i øvrigt sagde Audinate (Dante) i flere år at de ville supportere AVB en dag i fremtiden. Jeg ved ikke hvor det projekt står PT, men måske kan de snakke sammen i fremtiden ! :)


/Søren Knud

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Wow! Super svar, og ganske spændende.

Tak folkens. Det gav mig et godt hint om hvad stemningen er derude. :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald  
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

sorkc skrev:AVB har indbygget timing/clock helt ind I layer 2 nivaeu indbygget standarden. Clock er derfor garanteret, og man kan forudsige præcis hvornår den ankommer til de forskellige enheder(!) Ulempen er at du skal bruge specielle switche som supporterer denne standard. Når du så har disse switche er der tilgengæld INGEN opsætning af nørdede indstillinger (QoS mm).

Der er netop kommet en udvidelse af AVB kaldet "Milan" Milan er stadig AVB, men har værktøjer som gør det nemmere at integrere enheder fra forskellige AVB producenter (feks Meyer Sound, L-Acoustics, d&b, Avid).

AVB er teknisk set det fedeste, hvis man har et relativt konkret system, hvor AVB er en erstatning for feks. MADI eller AES3




I Dante er clock og timing pakker som alle andre pakker – de kan altså dukke op på forskellige tidspunkter, alt efter belastetningen på netværket. Derfor skal switche sættes op til at priotere disse clock/timing pakker højere end noget andet. Dette er en svaghed i protokollen, men samtidigt en styrke, som gør at man kan bruge Dante på eksisterende switche :) det er fedt. Men du skal være opmærksom på opsætningen af disse switche (QoS, Multicast IGMP snooping osv) Det australske firma Audinate har monopol på standarden– alle hardware enheder som supporterer Dante har et PCB produceret af Audinate. Teknisk set ville alle Dante enheders fremtid være f*cked hvis Audinate bestemte sig for ikke at opdatere protokollen længere (dette er pt. ekstremt usansynligt!).

Dante er teknisk set det fedeste, hvis man har en hel bygning med enheder mange forskellige steder – feks broadcast, museum eller lign.




Jeg kan lide begge standarder i forskellige situationer.



(i øvrigt sagde Audinate (Dante) i flere år at de ville supportere AVB en dag i fremtiden. Jeg ved ikke hvor det projekt står PT, men måske kan de snakke sammen i fremtiden ! :)


/Søren Knud
Det var et ret godt og fyldestgørende svar! :!: :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Abolut gode svar!

Jeg kan iøvrigt se at Motu satser på AVB: http://motu.com/avb/avb-faq/#q19

Desværre er Motu blevet latterligt dyrt, så jeg håber aldrig mit aldrende PC424 baserede system eksploderer, for hvis jeg skal skifte lydkort-setup engang ude i en fjern og usikker fremtid, så bliver det nok næppe Motu igen pga. prisen. De er blevet dyre nu. Og det er irriterende, for de andre lydkortproducenter kan ikke sende DC ud (CV/gate control voltages) sådan som Motu kan, hvilket er uhyre interessant hvis man godt kan lide at styre analoge synthesizere, eurorack og den slags ting.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Joachip skrev:Abolut gode svar!

Jeg kan iøvrigt se at Motu satser på AVB: http://motu.com/avb/avb-faq/#q19

Desværre er Motu blevet latterligt dyrt, så jeg håber aldrig mit aldrende PC424 baserede system eksploderer, for hvis jeg skal skifte lydkort-setup engang ude i en fjern og usikker fremtid, så bliver det nok næppe Motu igen pga. prisen. De er blevet dyre nu. Og det er irriterende, for de andre lydkortproducenter kan ikke sende DC ud (CV/gate control voltages) sådan som Motu kan, hvilket er uhyre interessant hvis man godt kan lide at styre analoge synthesizere, eurorack og den slags ting.
Du kan jo heldigvis nemt tilføje DC udgange via ADAT med et expert sleepers ES-3.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Presonus Quantum har også DC ud.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Presonus Quantum har kun 8 udgange og koster mere end et Motu 24 IO som har 24 udgange. Så det er ikke vanvittigt imponerende hvis man har en plan om at få rigtigt mange CV/Gate udgange. Tre styks af de der Ekspert Sleepers ES-3 er til gengæld billigere, men okay, det er så heller ikke et decideret lydkort.

Men det var et sidespring... :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar