Guitar mikrofoner live

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Guitar mikrofoner live

Indlæg af Graceville »

Jeg har en Taylor med det gamle system i sig, og det lyder som så meget andet af hø

Jeg har været på jagt efter en bedre og mere akkustisk lyd og ender nok på K&K kontaktmikrofoner på et tidspunkt.

Dog vil jeg (grundet økonomien) eksperimentere med mikrofoner meget tæt på strengene på 14. bånd og fixeret til guitaren på en eller anden måde.

En sm57 lyder super godt, feeder sjældent og min tanke var at skrue hovedet af den og forlænge ledningerne ned til pedalboardet og lave en eller anden holder, så man kan stå og gå med guitaren. Eventuelt 2 stks.

Men nu kigger jeg lidt efter at placere 3 DIY mikrofonkapsler så tæt på strengene som muligt. Derved forestiller jeg mig at jeg kan gaine mindre op og holde mig væk fra feed. Er det en fejlopfattelse at det fungerer sådan.

Hvilken slags kapsler vil egne sig bedst dertil?

Er det hul i hovedet? Der må være en grund til at jeg ikke har kunnet finde lignende løsninger på nettet. Jo der er DPA 4099G, men den er omnidirektionel og feeder og bleeder nemt. Jeg forestiller mig osse at placere dem tættere på.

Jeg spiller på små scener, sådan noget som Drop Inn, Mojo og kaffebar-ish.

BH Morten.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Thomann laver en billig kopi af DPA mikrofonen.

En 57er helt tæt på lyder bare af strenge og ikke ret meget af guitar.

Jeg har haft DPA, og så længe man ikke spiller med trommer, synes jeg den fungerer rigtig fint.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvad med en IR-loader og nogle akustiske IR’s?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Graceville skrev:Er det hul i hovedet? Der må være en grund til at jeg ikke har kunnet finde lignende løsninger på nettet. Jo der er DPA 4099G, men den er omnidirektionel og feeder og bleeder nemt. Jeg forestiller mig osse at placere dem tættere på.
Ja det er vist hul i hovedet ... mine erfaringer med mikrofoner på trommer og deres overhør imellem får mig til at sige at jo flere steder der opfanger ca. det samme med lidt tidsmæssig forsinkelse - Adrrr, og der må være en eller anden grund til at Fishman har gået i en helt anden retning - imageing:



Jeg har taget hans test/gennemgang i stedet for Fishmans egen - fordi han forholder sig kritisk til det han får ud af det.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Da jeg prøvede en Fishman i sin tid, synes jeg den lød godt, men jeg fik endnu større feedback problemer.

I dag gør jeg noget lignende med min AX8. Jeg har lavet en IR, der 'oversætter' lyden fra det indbyggede system til lyden af en mikrofon. Det er ca det samme Fishman gør. Og jeg slås sjovt nok også med feedback i dag .

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Da jeg prøvede en Fishman i sin tid, synes jeg den lød godt, men jeg fik endnu større feedback problemer.

I dag gør jeg noget lignende med min AX8. Jeg har lavet en IR, der 'oversætter' lyden fra det indbyggede system til lyden af en mikrofon. Det er ca det samme Fishman gør. Og jeg slås sjovt nok også med feedback i dag .

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Hvad jeg lagde mærke til var at de havde 3 feedback notches i den linedriver han testede i video'en jeg linkede til. Det er givetvis noget Sabine lignende som jeg heldigvis ikke har brug for mere ... og sat på spidsen ville jeg nok opmic'e en guitar med det ORTF par af Heils PR30BW'ere (passivt summeret) som jeg havde meget stor glæde ved at sætte på korsang sidste sommer, jeg kunne hvad som helst helt uden feeds.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En mikrofon foran lyder altid bedre. Men det er bare nogen gange virkelig upraktisk. For eksempel, hvis man har fat i guitarister, det ikke kan eller vil stå stille.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:En mikrofon foran lyder altid bedre. Men det er bare nogen gange virkelig upraktisk. For eksempel, hvis man har fat i guitarister, det ikke kan eller vil stå stille.
Derfor et ORTF par!

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

ORTF = spaced pair right?


Det må da alt andet lige også give lidt rod og varians i lydbilledet. Specielt hvis PA er i stereo

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:ORTF = spaced pair right?
Det må da alt andet lige også give lidt rod og varians i lydbilledet. Specielt hvis PA er i stereo
Ja det er korrekt, men du missede at jeg summerede dem passivt via en traf ... resultat mono ud!

--sd

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

SustainerPlayer skrev:Hvad med en IR-loader og nogle akustiske IR’s?
Værd at undersøge, denne her kendte jeg eksempelvis ikke:

Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nu prøvede jeg noget ir i dag via 3audio plugin kaldet impulsive + en gibson humminbird pakke.

De ir jeg har kendt fra tidligere (UAD's Wood Mashine og Fishman Aura) har anbefalet at man bruger guitar med piezzo pickup, mens Impulsive pakken har valgmuligheder mellem piezzo, soundhole og electric guitar.

Det lyder faktisk bedst på electric guitar og de problemer jeg slås med med akk guitar lyden, kommer også frem med IR. Jeg har læst mig til at single coil pickupper til akk guitar uanset pris, lyder af det samme og at h-strengen er problematisk, da den er dobbelt så tyk som e- strengen – det var forklaringen. Jeg har lige netop det ret træls med h-strengen omkring 5-7 bånd, så jeg overvejer at slå den pickup der sidder under gribebrættet fra - ja det gør der - og køre udelukkende med sensorer + en feedback buster – og se, hvad det kan trække.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Undskyld at jeg spørger lidt naivt, men er det ikke mest for dine egne ørers skyld at du gerne vil have en “mere akustisk lyd”?

Hvis du fortrinsvis spiller på mindre steder, er det, publikum er interesserede i, så ikke mere selve musikken, øllerne, stemningen og snakken?

Selvfølgelig giver det større spilleglæde når man er tilfreds med sin lyd(!), men det kan jo osse gå hen at blive et ræs mod det uopnåelige! ;)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er lidt forskelligt.

Lige nu spiller jeg med en easy listening jazz sangerinde, der kan det i bund og grund være ligemeget, da der er fadøl.

Andre steder er der stillekupé-regler mens musikken spiller og så er det originalmusik (eksempelvis Mojo Juke Joint)

Derimellem, hvis det faktisk lyder skidt, stopper folk med at lytte og falde i snak, til stor gene for andre der prøver at få noget ud af musikken.

Men du kan have ret i at jeg muligvis spiller dårligere end jeg bør fordi jeg er så enormt irriteret over det. Dårlig lyd er så uinspirerende.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
maspsr
Medlem
Indlæg: 4
Sted: svendborg

Indlæg af maspsr »

man skal selvfølgelig gå efter en god akustisk lyd. Den giver feedback til ens egen kreativitet.
Jeg bruger i dag en Ear Trumpet Myrtle foran guitaren og den er rigtig god til fange lyden selv
lidt på afstand. Der er selvfølgelig altid feedback udfordring men det må man løse med placering.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Prøvede lige at pille pickuppen der sidder under gribebrættet fra, uden stor succes. Jeg ved ikke hvordan sensor-systemet virker, men tilsyneladende ikke uden den pickup. Med gain på max på lydkortet, kan jeg lige høre en guitar i noget støj fra en anden dimension. Det kan osse være den har været monteret forkert fra start. Afventer lige svar fra der hvor jeg har købt den og ser det an.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Køber et brugt K&K system af Casper Esman, så ser vi, hvad det fører til. Tjek ham ud, han er den danske Tommy Emanuel.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nåmen fik fat i en Baton Rouge guitar brugt med K&K Trinity Pro, som jeg vil give noget tæv live. Slap 4000 men taget i betragtning af at systemet ex monterning koster 2600 fra ny og guitaren næsten ikke er brugt, så er det en rigtig god løsning.
mic inde i på svanehals som man kan justere som man vil, 3 kontaktmikrofoner placeret under stolen bag strengene og en preamp hvor man kan blende de to signaler og endda sende dem ud i to seperate kanaler.
Hold da op man kan gaine og få fed lyd uden problemer. Skulle der være et problem, så er de 3 kontaktmikrofoner fede i sig selv.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Søren Dyhr skrev:
Smittefar skrev:Da jeg prøvede en Fishman i sin tid, synes jeg den lød godt, men jeg fik endnu større feedback problemer.

I dag gør jeg noget lignende med min AX8. Jeg har lavet en IR, der 'oversætter' lyden fra det indbyggede system til lyden af en mikrofon. Det er ca det samme Fishman gør. Og jeg slås sjovt nok også med feedback i dag .

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Hvad jeg lagde mærke til var at de havde 3 feedback notches i den linedriver han testede i video'en jeg linkede til. Det er givetvis noget Sabine lignende som jeg heldigvis ikke har brug for mere ... og sat på spidsen ville jeg nok opmic'e en guitar med det ORTF par af Heils PR30BW'ere (passivt summeret) som jeg havde meget stor glæde ved at sætte på korsang sidste sommer, jeg kunne hvad som helst helt uden feeds.

--sd
Jeg prøvede lige at sætte det IR fra Sonar (plugin) jeg af nysgerrighed købte for et par uger siden, til guitarens kontaktmikrofoner. Det lyder rigtig fedt og rigtigt. Der er feed ved 148 hz, men det klares snildt med et notch.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »


Hvordan man træner en pedal

Den findes så vidt vides i Woodsound lige nu til demo, men hvad den koster, ved jeg ikke.

Synes det er interessant at man kan bruge sin egen guitars lyd. Det er nyt for mig ihvertfald og jeg forestiller mig at det blender meget bedre ind end andre IR løsninger.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Koster 2500 i butikker i USA. Med afgifter og handelskrig bliver det 4.000 kr, gætter jeg på.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holy Crap - jeg må sige, jeg er meget imponeret

EDIT: Jeg kan læse mig til, at den 'bare' genererer en IR. Så kan AxeFX det samme, og jeg kan gøre det samme med min MFreeFormEQ og AX8.

Jeg kunne dog godt tænke mig det der auto-notch filter.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, jeg har fundet det, der gør hele forskellen for mig, når det kommer til at bruge et line signal for en akustisk guitar.

I går lavede jeg en IR, der oversætter fra mit direct out signal på min J45 til et signal fra min WA14. Bemærk at en IR kun oversætter frekvensspektret. Det er altså bare en højopløst EQ. I det her tilfælde endda en relativt diskret en af slagsen. Jeg tror den er inden for +/- 6 dB over hele spektret. Men det lyder stadig ikke helt rigtigt i mine ører.

Så kom jeg til at tænke på et trick, jeg har set. Her bruger man en multibåndscompressor til at simulere guitarkroppens resonans. Jeg prøvede det. Jeg har ikke lige en multibåndskompressor i AX8, så jeg måtte bruge lidt ninjatricks, men summa summarum, fik jeg en block til at opføre sig som en kompressor der kun virkede i området fra 100-300 Hz ca. Det gør bare virkelig meget. Lige pludselig er frekvensspektret ikke statisk, men bevæger sig hele tiden en lille smule med dynamikken. Det er subtilt, men gør en kæmpe forskel. Jeg tror, det er nogenlunde det samme, en TC BodyRez pedal gør. Og så skal der altså rumklang på et direkte signal, ellers lyder det helt unaturligt tørt. En kort klang mixet lavt er rigeligt.

EDIT: Jeg kan godt lige prøve at lave en demo i aften.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Godt du fandt en løsning.
Men lige til orientering er en 4099 ikke omni, det er en Supercardioid =MEGET direkte orienteret, men med så meget andet, så går det self galt hvis der er trommer og altmuligt med.
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

ja, det er rigtigt
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar