Hvilken ny lydpult?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Hvilken ny lydpult?

Indlæg af Claus Flid »

Jeg er så småt ved at lave flere afviklinger med flere mikrofoner mm i mit lille lydudlejnings firma. Nu er jeg sgu ret grøn på lydpulte og lure pt på Si Impact VS en Midas r32 + stagebox. Prisen er ret tæt. Hvad er det fede her, skal jeg kikke efter den noget nyere SQ eller hvad tænker de garvet lyd drenge ?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg var nok gået efter Midas'en, men tænker også at du skal kigge Presonus StudioLive Series III mixerne.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kører på Presonus af ældre version og skal ikke lige ud og skifte fordi jeg kan stille den op ved scenekant og så gå ud blandt publikum med iPad.

Det hele handler jo om hvilke opgaver man hiver ind?

Her syntes jeg man skal man skelne imellem teater/musical og så rockbands - jeg hører til den sidste af kategorierne og vil derfor næsten altid kunne holde mig inden for 16 ch - fordi jeg bruger pengene på mikrofoner og mikrofon teknik i stedet for. Fordi min nuværende pult er med Firewire, kan jeg udvinde med et ditto lydkort skulle jeg gå lidt ud over de 16ch ... hvor jeg så patcher dem sammen i Logics Mainstage, som jeg så også kører bla Waves plugin's via.

Hvis du derimod er røget i musical/teater grøften ville jeg nok vælge Yamaha fordi de står meget solidt i den del af brancen, alle tilrejsende teknikere vil kunne forstå hvad der foregår. Find f.eks en brugt LS9 - 32

Nu er jeg kommet over i det som kaldes "rider" venlige pulte og disse har også deres pendant i rock verdenen, når man kommer udover småskideriet i M32/X32 som sikkert kan give meningen, hvis man ikke ser radikale ændringer i forretningerne over tid ... men hvis man gør kommer så Midas Pro serie:

https://www.thomann.de/dk/midas_pro1_tp_b_stock.htm

... hvis du har pengene så køb den her B-Stock, og du vil begynde at kunne lande rock rider venlige jobs, den lyder meget bedre end Yamaha eller noget andet jeg kan komme i tanke om, men har selvfølgelig en lidt tung indlæringskurve specielt i patchingen. Gainstaging i Midas er at man gerne må få XL4 pre's-ne lidt op i saturation, hvorimod det med Yamaha er lige det modsatte altid kun gain'e til de orange blinker.

Derimod, hvis man står med lidt af hvert, både Yamaha opgaver og Midas opgaver, skulle man måske gå i en Allen & Heath GLD-80??? Men så er vi ovre i en helt anden diskussion - er options og fleksibilitet nødvendigvis et gode? Disse har det med at stjæle tiden på et lydjobs og her har jeg fundet at min lille Presonus tvinger mig til at lave lyd med mikrofonerne og eksterne preamps i stedet for, man kunne kalde det en slags golf handicap ... og det tvinger en helt anden slags fokus ind i ens mix.

Jeg hiver sjældent mine plugins indover lige netop af den grund ... der er så meget mere der ville kunne gaines forkert, langt det meste mixer kraft jeg bruger er via lowcuttet og så komprimeringen, fordi jeg er omhyggelig med mikrofon teknikken skal jeg sjældent ud i det helt avancerede EQ messigt. For mig handler tingene mere om at komme hurtigt i mål med tingene, end de blinkende lamper a la atomkraftværks- eller rumskibs-styring.

--sd

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Er helt enig med Søren.

Snakker vi teater/musicals så er det svært at finde andet end Yamaha i den lavere prisende.
Bruger selv LS9/16+32 til de mindre ting og CL5 til de større (indtil jeg en dag har budget til at afprøve den nye PM7) ;)

Er det mest bands, så er Midas et godt bud.

Har ikke selv prøvet at køre jobs på A&H's SQ serie endnu, men de få gange jeg har lagt mine svedige fingre på en er fristelsen efter nærmere afprøvning vokset.

GLD har jeg desværre kun haft få møder med, og alle meget utilfredsstillende, men det kan også bare være et anfald af manglende vedligeholdelse fra udlejers side.

Presonus lyder fint, men der er jeg nok bare for meget musical mand til at kunne forholde mig til en digitalpult uden motor fadere :p

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det skulle måske lige siges at de nyeste Presonus'er har motor fadere ... men jeg vil godt komme lidt ind på hvorfor Allen & Heath er sådan en mellem vare. Native plugins er designet med band-lyd for øje man finder en rimelig DBX 160 emulering hvilket er mere eller mindre er et must, hvis tingene skal gå hurtigt og man ikke ville kunne få, eller finde sig tid til at indlytte attack og release tider.

--sd

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Soundcraft SI serien er nogle forfærdelige apparater... Næste gang jeg kommer til et job, og der står sådan en, vil jeg sætte mig ned og græde, det er helt ærligt det mest irriterende jeg nogensinde har mixet på.
Midas M32R har jeg aldrig brugt, men den normale M32 har jeg afviklet rigtig meget på, og den er nok det bedste du kan få til den pris, så jeg ville helt sikkert vælge 32R hvis valget står mellem den og en SI.


Til Søren og Søren:
Jeg har da afviklet voldsomt mange bands på Yamaha mixere, så de dur ikke kun til teater ;)
Og kender teatre hvor der står Midas Pro, så den holder ikke helt den i kommer med der.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

@amolin
Afvikler selv ofte bands på Yamaha, og har aldrig sagt de kun dur til teater :p

Jeg har endnu til gode at se en musical hvor man benytter Midas ;)

@Søren
Til gengæld har de haft samme syndrom som bl.a. Rolands M5000 og andre, at brugerfladen kan være 1-2 sekunder om at opdatere ved sceneskift.
Ret problematisk hvis man har skift under ind/ud fading af kanaler.
(kan huske M5000 i starten låste faderne, så man ikke kunne bevæge dem før skiftet var forbi. lyden skiftede med det samme men brugerfladen skulle lige vågne op)

Ved ikke om det er blevet bedre på de nye Presonus ?

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Enig med Amolin omkring Midas. Til almindelig bandproduktion er den fin fin, men har naturligvis sine begrænsninger ift. større produktioner.
Det er jo essentielt set en Behringer X32 med bedre preamps og pænere indpakning, så stort set alle teknikere i det ganske danske land kender den, og den vil derfor ikke kræve den store introduktion.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

amolin skrev: Jeg har da afviklet voldsomt mange bands på Yamaha mixere, så de dur ikke kun til teater ;)
Og kender teatre hvor der står Midas Pro, så den holder ikke helt den i kommer med der.
Jeg har da også lavet band jobs på LS-9'eren, det jeg siger er at her i Øst-Danmark står der typisk Midas'er og Soundcraft'er fra de tunge serier på spillestederne ... imens teatre har været Yamaha eller Digico - det sidste især fordi Lydfabrikken sidder rigtigt godt i det segment. Det er blandt andet fordi disse integrerer fint med Qlab. Men hvorom alting er så ejer institutionerne ikke nødvendigvis selv grejet, men lejer det ind - og hvem de vælger at gå til, dikterer om blandt andet højttalerne kan være ret meget andet end de brune kasser.

Jeg er ligenu hos en konkurrent der overlapper Lydfabrikkens segment væsentligt, og vi gør os da overvejelser om hvilke pult beslutninger der ville være rigtige ... da LS-9'eren kom var jeg sammen med nogle andre og dengang ramte den vist prismessigt noget der kunne lade sig gøre i band sammenhæng, fordi der fandtes jobs ved siden af regionale spillesteder hvor det gav mening og her er i hvert fald Midas Pro serien voldsomt dyr at have med rundt. Men det har så her været en væsentlig game changer da først X32 kom og siden hen M32 - som har fået analoge afficionadoes til at sige, vi skulle måske også have sådan noget.

Men et teater vil givetvis blive ved med at sige Yamaha endnu en rum tid endnu. Det er især husets teknikere der gør sig gældende i den retning, som måske er lidt konservative. Men Flid her vil gerne ud i noget all round, der stadigt kan springe i begge retninger, og skal måske skele til hvad det skal være hvis han ikke selv står med afviklingen ... hvad er rider-venligt, og hvad er det knap så meget gør sig - og hvilke forskelle på hvad teater- og band-folk forventer.

Og så er der os der bare laver tingene på det grej der end måtte være hvor vi kommer frem, det sjoveste er for os de gamle slæder fra Midas og analogt outboard ... og her er Midas Pro serien, jo noget af samme støbning ... men gud fader hvor er routing noget hø - så vi må håbe på at huset råder over en god systech!!! Men at have en stor analog slæde i udlejningen såvel som en mindre i hybrid afdelingen vil være spild af god lagerplads fordi den gror fast - og generer ingen indtægt. Men om så en Midas Pro i en af afskygningerne kan lave tørre udlejninger skal være usagt?? Jeg tror at tråden her handler om produktion og at Flid selv vil have fingrene på faderne - og ikke endnu ved om segmenteringen af andele ligepludselig skulle gå hen og ændre sig. Hvorom alting er så er der allerede en vis overkapacitet at spore ... som jeg ser det.

--sd

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Tusinde tak for de mange svar.
Indrømmet jeg salver alvorligt over SQ5. Men den er helt ny, ukendt for stortest alle folk, og kan endnu mere... mere at lave fejl på!

- jeg er ret sikker på jeg ender med en Midas R32, lille fix, fint med fadere til de bands vi laver, prisen er god, kvaliteten testet og pulten kendt af rigtigt mange. Det kan ikke gå helt galt. (eneste minus jeg ser er det relativt lille display. - jeg er tvunget til at huske mine kontaktlinser høhø..)
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Ja, displayet er lidt noget gnidder. En editor på computer eller iPad kan anbefales - særligt når pulten skal konfigureres. I og med at den ikke har touch screen, så er der absolut nogen ting, der går hurtigere på den måde.
Stille og uroligt

Nyt svar