Mono sub or not mono sub?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Mono sub or not mono sub?

Indlæg af Claus Flid »

Heps,

Har her til aften experimentariet med mono VS stereo sub.
Mit setup er en trevejs 2 x 15" topkasse som jeg køre passivt / aktivt deler stejlt ved 100hz til en en stak D&B B2 varianter. Alt drevet af la48a og dbx pa2.
Stiller jeg op i alm L/R synes jeg at jeg får en del mere smæk i mono sub og det samme gælder ved sub array. Jeg er bevist om at 100hz er lidt højt til mono. Men laver mest disco hvor det ikke bemærkes, og en smule band hvor det nok heller ikke bemærkes.

Kort sagt hvad er jeres erfarringer med mono VS stereo sub.
Senest rettet af Claus Flid søn 14. jan 2018 21:26, rettet i alt 1 gang.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg arbejder på et setup hvor alt under 60 Hz er mono, og det generer mig egentlig ikke.

Jeg ville som regel heller ikke lade noget være særligt meget i stereo under 100 Hz, med mindre nogen kommer og fortæller mig en rigtigt god grund til at det pludselig er nødvendigt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Jeg synes at få en mere stram sublyd i mono - er det korrekt antaget eller placebo ?
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis det musik du spiller har noget stereo dernede vil det ihvertifald give en forskel. Hvis ikke, så tror jeg nærmere det skyldes at niveau'et måske ændrer sig når du skifter mellem mono og stereo.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg syntes lave frekvenser er meget mere retningsbestemt en hvad diverse klåge-åge teorier giver udtryk for, nederste elektronisk delefrekvens i mine kommende monitorer bliver 90-100 hz, måske lidt lavere, jeg kunne ikke et øjeblik overveje at lave det i mono, om det så havde været 50 hz så var det blevet i stereo :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er en kloge-åge der tænker mono, hvis du har 2 stk kan de placeres så de underbygger hinanden, hvis der kommer sub fra hver side kan du nemmere komme til at være placeret så de udfaser hinanden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

@Henrik, jeg er også en af kloge ågerrne, vi taler om bølgelængder imellem 4 meter og 2 i luft, hvilket først og fremmest vil skabe stående bølger i mindre rum fordi egenskaben de har inden for rumdimensioner af 12 meter at bølgerne ikke går igennem hinanden.

Man har så at man om muligt skal samle båndkasser inden foran scenen for at undgå der opstår det som kaldes et power alle af overdreven bund lige midt for scenen fordi de to side udfaser hinanden ude ved sidevæggene.

Endeligt findes stort set ingen basinstrumeneter med bidrag udelukkende i nederste oktav, hvis du jævnligt mixer vil du opdage at du på elbassen godt kan lægge et 1, ordens filter ind og lowcutte fra 200 hz, uden at det holder op med at lyde som en bas ... det er fordi vores hjerne udregner grundtonen på baggrund af overtone forløbet. Men hvis man panner på overtonerne kan vi narres til at tro at de ikke ligger lige i center.

@Flid, du har fuldstændig ret i at et center cluster af bundkasser, hvor de næsten rører hinanden - giver mindst muligt uheldigt sammenspil med vægge og lignende. Prøv at læs denne her:

https://tinyurl.com/y7afypgt

—-sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Du er helt sikkert klogere end mig Søren, det var du allerede i 1985, så jeg ligger mig til dels fladt ned :-)

Glemte vist også lige delvis at jeg befandt mig i PA-sektionen, og tænkte udelukkende i egen kontekst, altså mediocore monitor og sub-woofer agtigt, under near-fields lytning, eller det der ligner,..

Hvad du siger om om instrumenternes personlighed over 200 hz er selvfølgelig rigtig, med mindre måske lige det er noget dyb synth hen ad ren sinus

Alt det sagt, så holder jeg; i egen sammenhæng, stædigt fast på to ens sider, hvorfra al lyd kommer, og som går hele vejen ned,.. seperat,..

Er klar over f.eks. live er noget andet, og der sikkert kan være situationer hvor bunden blir bedre i mono, enten via sub, center-placerede bundkasser, eller bare frembragt på alm højtalere som de er

Måske prøver jeg det af på et tidspunkt hos mig selv
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Rog Mogales "skriv" som jeg linker til er faktisk god at få forstand af ... hvad der sker når man møver kasserne frem og tilbage i forhold til hinanden, men det som han skrev det til Gladsonbury Festivallen i England ... hvor man havde været plaget af at scenerne gik hen og ødelagde det for hinanden ... målet var at sende bund lyden ind i det rigtige publikum uden man derved fik får meget bund tilbage på de respektive scener eller overdøvede tophøjttalerne.

Så var du inde på rene sinus signaler, og her skal man jo ikke glemme at alle bundkasser laver harmonisk forvrængning som faktisk ikke er i signalet der bliver sendt til kasserne, og rigtigt mange gange bliver det faktisk fejlagtigt benævnt "punch" ... det betyder at sådanne systemer går hen og får noget retnings med sig som signalet rent faktisk ikke har så du har selvfølgelig en pointe med sådanne forvrængende systmer.

Noget helt andet er så - hvordan skal man lave lyd på et PA system, man går faktisk hen og snyder sig selv ved at tro at mere end 10% af publikum i salen faktisk kan høre ens fra begge sider af fronten. Man skal hvis man kører i stereo holde sig til LCR pasning, eller holde tingene i mono. Hvis man kører i LCR skal man udvælge sig nogle instrument-par der rytmisk komplimenterer hinanden. På små spillesteder kører jeg altid i mono, på større bruger jeg LCR ... hvor keyboard-og-guitar ligger i hver sin side, bas trommer og vokal ligger i midten, trommesættets OH køres i hver sin side, og rammerne fra trommesættet bliver smidt hårdt L eller R så de passer med OH'en de ligger i nærheden af. På små steder bruger jeg PAN knappen til henholdsvis hvad bundkassen og topklassen skal have. Det betyder at overhør fra mikrofonstativer overfør fra scenegulv aldrig kommer i bundkasser.

--sd

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Claus Flid skrev:Har her til aften experimentariet med mono VS stereo sub.
Jeg fik lige en idé: Hvad sker der hvis du skifter mellem mono VS stereo sub når du spiller noget musik der er i mono? Gør det en forskel?

(Det burde det ikke, så hvis du kan høre en forskel, vil jeg mene at der er en problem.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Dyhr skrev:Rog Mogales "skriv" som jeg linker til er faktisk god at få forstand af ... --sd
Og TAK for det, skal have nærlæst både den, og noget fra GS, samt yderligere søgninger m.m. hurtigst muligt

https://www.gearslutz.com/board/music-c ... -plug.html

Et område jeg nok bør dykke lidt i, både mix-teknisk, og mht. placering og endelig udformning af mine små sub-kasser hjemme i stue-hjørnet,..

(hælder lige nu til noget isobarisk, med slaver, til de små subs)

Skulle man lave det ultimative, live såvel som studie, burde man selvfølgelig anstrænge sig til det yderste for at begrænse de harmoniske fra subs, antageligt noget med en meget stiv membran, (herudover focus på puls-respons og magnet-styrke, selv om det sikkert hører til i en lidt anden afdeling)

Undrer mig over om vi mennesker er meget ens, eller meget forskellige, når det kommer til retnings-fornemmelse for lyd
/Dub

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Al retnings information hører til i området hvor bølgelængden svarende til afstanden imellem ørerne, hvis der er ca. 20 cm imellem ørene, så er men bedst til at bedømme ting der giver lyd i et bånd på ca. en oktav på hver side af 1700 hz ... fordi det er faseforskelle der regnes på i hjernen. Så hvis ikke lydstyrken er så kraftig at man kan mærke den et andet sted på kroppen, vil alle have svært ved at retningsbestemme lyde uden harmoniske overtoner under 700 hz ...

Noget andet er så at, dengang man skar plader, var man nødt til at lægge lige meget af bas og stortomme i begge sider, for ellers hoppede nålen ud af rillen, har derfor altid hørt lyd på den måde alligevel.

Så nævner du det med forvrængningen fra bundkasserne, det er ikke helt muligt at lave membraner der ikke generer overtoner af sig selv, det gør alle mekaniske ting. Men du vil opdage at når du spiller højt, vil du altid kunne hive 160 hz iso frekvensen ned på en PA front, med det resultat at det giver sig til at lyde klarere, og det er primært bundkasse forvrængingen der overdøver det som ellers ligger der. Uheldigvis er det der at gulvtammer også skulle ligge ... og lur mig om ikke også er derfor vi altid hiver 250 hz og 315 hz ud af stortrommen på kanalen.

Der er faktisk et andet "skriv" der også er vigtigt i denne sammenhæng ... bundkassens placering i forhold til lokalets flader:

http://assets.peavey.com/pv/support/sou ... lation.pdf

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr ons 17. jan 2018 09:10, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis man nu spiller jobs, hvor man står direkte på gulvet, så er det vældig upraktisk at stille to bundkasser lige foran scenen midtfor. Ville det så være bedre at stille to bundkasser i den ene side og ingen i den anden side frem for en i hver side - Jeg kan godt se ud af PDFen at en i hver side giver noget uheldig udfasning. Men to i den ene side kan vel også give en ubalance og potentielt en masse vægreflektion, hvis nu rummet ikke er så stort?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har flere gange prøvet det med en hornkasse, men fordi den har en vis retnings styring, var jeg nødt til vinkle den diagonalt i rummet ... jeg vil tro at hvis man lavede noget endfire cardiod't med de to kasser kunne man nok også skyde diagonalt men man skal så huske at når man begynder at styre noget med fasen ... skal der mange flere bundkasser til, for at følge med toppen.

Men ellers er helt enig i de betragtninger der gøres her:



--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - fin video
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Søren Dyhr skrev:Al retnings information hører til i området hvor bølgelængden svarende til afstanden imellem ørerne, hvis der er ca. 20 cm imellem ørene, så er men bedst til at bedømme ting der giver lyd i et bånd på ca. en oktav på hver side af 1700 hz ... fordi det er faseforskelle der regnes på i hjernen. Så hvis ikke lydstyrken er så kraftig at man kan mærke den et andet sted på kroppen, vil alle have svært ved at retningsbestemme lyde uden harmoniske overtoner under 700 hz ...
hmm normalt siger man at frekvensen skal være mindre end en halv bølgelængde for at man kan lokalisere den, hvilket for 20cm svarer til under 857Hz. Det passer meget godt med at man siger at ITD (interaural time difference) cues kun spiller en rolle under 1kHz.

Nyt svar