Jeg har her på det seneste været på jobs med bands der konceptuelt falder inden for denne her kategori, Smittefars band inclusive ... og vil her falde tilbage på et foredrag år tilbage jeg var til med Bufford Jones som stod for Pink Floyds livelyd i stereo.
FOH mixet kommer desværre til a lide under at det eneste man har af overhør fra scenen er fra trommesættet. Det kan så friste de andre instrumenter til helre end gerne at være så mange steder i perspektivet som overhovedet muligt ... men det er desværre sådan at kun ca. 10 procent af publikum hører lige meget fra hver side af PA'et, hvilket kunne tale for at man så bare kørte det hele i mono ...
Bufford foreslår derfor at man i stedet kører stram LCR panorering altså stereo, og udvælger sig lydkilde-par der rytmisk supplerer hinanden ... og panner disse par så langt fra hinanden som muligt. Inde på midten skal der kun være Vokaler, bas, lille- og stor- tromme. Bundkasser skal køre som sub-on-aux, fordi der er faktisk kun 2 signaler der skal ned i dem.
Det har været nævnt at alt skulle i medhørs mixet, hvilket jo nemt ville kunne betyde 8-12 mikrofoner på trommesættet alt efter størrelse på sættet ... Men som jeg var inde på så var det jo det eneste der ville kunne høres igennem luften, og det blander sig så med at det så er dannet ind på midten sammen med keyboards og guitar ting - hvis man husker tilbage til Beatles, så var det mono mix'ene der tog længst tid fordi de forskellige signaler gik ind og påvirkede hinanden.
Her vil jeg FILOSOFISK foreslå at man underheader trommesæt med blot 2 mikrofoner én sat bagved gulvtam pegende frem mod ridebækken og panner den hårdt i venstre kanal, én anden fra nede på siden af den lyseste tam pegende bagud på highatten neden under crashbækken, den pannes hårdt til højre ... så kommer lilletrommen den skal panoreres i midten, den skal ind fra under highatten, og ikke skråt forfra ... kapslen skal ligge lige midt imellem hat og lilletrommens topskind ... og pege over på gulvtam. Stortromme skal også i center, men skal auxes til bundkassen. Der er en lille pointe ved overheadsne peger hver sin vej ... ting fra fronten kommer derved ud af polaritet og ophæves for det dybeste bund, så det er kun ting som kun den ene af mikrofonerne ser(hører) der bliver forstærket.
Tibage til Bufford Jones, guitaren som under de nye Line6 eller lignende systemer er gået hen og blevet stereo, der er intet til hinder for at medhøret holder den der stereo, men i FOH mixet hvor highhat og højre sides tinget tangel fra trommesættet nu ligger i højre kanal gør at hele guitar signalet skal panoreres helt til venstre og at synth/klaver skal køres i højre. Bufford siger at det er rytme guitar der skal ligge modsat af highhat ...
Så er der komprimering, se de nye digitale vidundere er jo født med kompressorer og gates på alle kanaler, men det kan stort set bruges på bas, stor- og lille- tromme, hvor make-up gainen sjældent får lov til at opbygge de der langsom ankommende feedbacks fra fronten. Mixeren er nødt til at have subgrupper hvor der så kan lægges New York City komprimering på,man så sniger op under de signaler de stammer fra, med en smule betoning for oven, men ellers med en pænt tung komprimering lagt indover med hurtigt attack/release (tight)
Nu er der også en master komprimering i dyret, men rigtigt glue-ssl er jo faktisk ret så kritisk en manøvre hvor man blot tager 3 dB af i det rytmiske mønster nummeret foreskriver, for pokker tro ikke at disse forudsætninger er til stede andre steder end i øvelokalet, så af med den, og sats på at parallel komprimeringen løser de fleste af problemerne med niveauet udadtil.
Hvis det nu er uoverkommeligt at skulle brænde en udgang af på aux-on-sub, ja så er det pine død nødvendigt at lowcutte alle signaler så højt at der ikke kommer noget i subben der ikke hører til der, fordi de tværer især taleforståeligheden hvis der skubbes ting rundt ude af fase fra overhør, husk her at fronten også sender især bund bagud, men især hvis bundkasser fysisk står på scenegulvet - rystelser sendes op igennem stativer.
Nu er det ikke lige sådan at lave om på de mix som bandene har fundet ud af virker, hvis tingene bryder så radikalt med tidligere praksis for det er eksempelvis en forudsætning at trommestemning er i orden, så der ikke er noget der rasler med eller klinger for længe ... ligesom rumklange i både keyboards og guitaremuleringer billigt bruger fasefejl til at skabe følelsen af rum ... der skal checkes for mono!
Rumklange og effekter på vokaler og eventuelt horn her skal man ikke belave sig på de indbyggede klange, men i stedet for sende sit mikrofon signal i sådan en her:
http://www.radialeng.com/vocoloco.php
Hvor man så sender hver vokal i sin egen f.eks -
http://pedaler.eu/webshop/catalog/produ ... cts_id=393 og noget delay måske. Men pointen er at man via pedal får lukket for rumklang når numrene skal præsenteres.
--sd