In Ear til balle - hvordan?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
WCMama123
Medlem
Indlæg: 1

In Ear til balle - hvordan?

Indlæg af WCMama123 »

Hey derude,

Mit band og jeg spiller en hel del balle. Vi har indtil nu kørt monitors, men vi vil gerne gå over til in ear monitors.

Hvordan fungerer det bedst?

1. Individuelle sendere og modtagere, så vi hver kan justere, eller en samlet til hele flokken?
2. Hvad føler I er bedst ift. mixer? Vi har pt. ikke den største mixer, men for at få et komplet billede, skal vi vel have hele trommesættet, guitar-/basforstærkere, sang og keys mic'ed op/igennem mixeren? Anbefaler I at vi investerer i en mixer med ufatteligt mange kanaler?
3. Hvordan er det helt præcist kæden løber fra mixer til in-ears for at det fungerer?

Jeg er helt grøn på området, så håber I kan være behjælpelige.

Tusind tak på forhånd! :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Start med at fortælle hvor mange i er, hvad i spiller på, og hvad i kører igennem mixeren i dag.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Start med at fortælle hvor mange i er, hvad i spiller på, og hvad i kører igennem mixeren i dag.
Imens det er et ganske relevant spørgsmål, vil jeg dog mene at man kommer rigtigt langt med:

https://www.thomann.de/dk/fischer_amps_ ... regler.htm

https://www.thomann.de/dk/behringer_x_a ... arch_prv_3

Som selvfølgelig kræver en 'puter/ipad til at kontrollere mixeren med, ligesom man kan have nogle på scenen der ikke vil rende rundt med en snøre ... de ville så kunne købe sig eks:

https://www.thomann.de/dk/ld_systems_me ... 0_379363_1

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fischer har dog ikke indbygget hovedtelefonforstærker, så der skal man have fat i noget.

Jeg har selv en XR18 som jeg er glad for, husk dog ekstern Wifi/router hvis den skal betjenes trådløst fra en tablet eller computer.

En Behringer hovedtelefonforstærker virker fint for mig til in-ears.

For billige in-ears har jeg i flere år brugt Creative EP-630, som minder utrolig meget om Sennheiser CX300, bare billigere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev: Jeg har selv en XR18 som jeg er glad for, husk dog ekstern Wifi/router hvis den skal betjenes trådløst fra en tablet eller computer.
Det mener jeg så ikke er rigtigt jeg har lige lavet et par jobs med den indbyggede til min iPad, og ja der siges noget med usikkert net etc. når man finder sin mixer via WIfi forbindelsen. Og det virker sgu også til ens bærbare.

Til det med Fisher tingen, bare man husker at bruge bøffer med høj impedans altså ikke noget med 8 Ohm ... så behøves forstærkeren ikke!

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

For nu at svare på de helt indledende spørgsmål. Ja, I skal bruge en mixer med rigtig mange kanaler - Alt skal over mixeren hver eneste gang. Det virker vildt fjollet at smække mikrofoner på hele trommesættet, når man skal spille i et rum på 30 m2. Hvis man vil in-ear vejen, skal alt mices op på samme måde hver eneste gang.

I skal også have en mixer, der har tilstrækkeligt mange auxer, så I kan få to hver. Stereo er bare utroligt meget federe i in-ears.

Det er fedt at være trådløs, men man skal virkelig overveje det. Keys og trommer bør helt sikkert køre med kabel. Kablet in-ear lyder bare rigtig meget bedre end trådløs og ordentlige trådløse systemer koster kassen. Jeg har haft et in-ear system til ~2000 - Det var godt nok noget være l***. Nu kører jeg med Shure PSM300. Det koster vist ca. 7000, men det lyder stadig væsentligt dårligere end et kabel, og der er mere støj og flere udfald. Vores keyboardmand, trommeslager og bassist bruger alle denne https://www.thomann.de/dk/fischer_amps_ ... tor_bp.htm

Vi er rigtig glade for vores Mackie DL32r - Vi har tidligere haft Behringer X32, men vi brød os ikke rigtig om den - iPad appen var for gnidret at finde rundt i, og den faldt for tit ud. Mackien kører klippestabilt og har et ret strømlinet brugerinterface.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Dyhr skrev:
Hald skrev: Jeg har selv en XR18 som jeg er glad for, husk dog ekstern Wifi/router hvis den skal betjenes trådløst fra en tablet eller computer.
Det mener jeg så ikke er rigtigt jeg har lige lavet et par jobs med den indbyggede til min iPad, og ja der siges noget med usikkert net etc. når man finder sin mixer via WIfi forbindelsen. Og det virker sgu også til ens bærbare.

Til det med Fisher tingen, bare man husker at bruge bøffer med høj impedans altså ikke noget med 8 Ohm ... så behøves forstærkeren ikke!

--sd
Jeg er medlem af en XR18/MR18 gruppe på facebook, og hvis man beklager sig over Wifi uden at have et AccessPoint koblet på bliver man smidt ud, det er fejl nr 1 på de maskiner, jeg havde et lille job i weekenden og havde så mange udfald at jeg aldrig mere bruger det interne trådløs på den, medmindre det er et helt lille simpelt setup uden hastværk.

Men det var også blot en advarsel på forhånd, better safe than sorry. :)

Jeg har hørt om det med hovedtelefoner med høj impedans, så det sparer da lidt penge og ekstra udstyr hvis den kan trække dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Frost
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Midtjylland

Indlæg af Frost »

Smittefar har et par gode pointer. Alt skal gennem mikseren, og kablet In Ear er svært at slå på kvalitet/pris-faktoren.

Vi stod i en situation, hvor forsangeren med sin elektroakkustiske guitar havde problemer med at høre sig selv, når han stod klods op ad trommeslageren. Meget blev prøvet med traditionelt medhørskasser men end of story blev, at In Ear skulle prøves, og gerne uden de allerstørste ekstraomkostninger, idet der var tale om et forsøg.
Guitaristen hostede lidt ved samme lejlighed, og ville gerne med på vognen, og inden forsøget blev kørt af stablen, havde flere meldt sig ind i klubben ;-)

Vores særdeles lavpraktiske implementering blev foretaget udfra følgende præmisse:
In Ear signalet skulle indeholde en kopi af det samlede PA signal
Mulighed for - individuelt - at tilføje "mere mig" med hensyn til egen vokal og eget instrument

Og den lavpraktiske implementering:
Vores eksisterende mikser havde så absolut ikke tilstrækkelige antal aux'es til at supporte antallet af musikere, hvorfor der kun blev anvendt éen enkelt aux til at generere en repræsentativ kopi af det der røg ud af mikseren til PA'et.
Til den enkelte In Ear bruger blev der anvendt en lille billig mikser (i vores tilfælde en Behringer 802), som blev forsynet med aux signalet fra PA-mikseren
Dernæst blev de individuelle signaler til "mere mig" tappet via inserts fra PA-mikseren og ført frem til de respektive In Ear miksere - og voila.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Til det formål brugte jeg tidligere (da jeg kørte kablet in-ear) en Rolls PM351 - Lidt dyrere end en Behringer mixer https://www.thomann.de/dk/rolls_pm_351. ... NLEALw_wcB
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:uden at have et AccessPoint koblet på bliver man smidt ud, det er fejl nr 1 på de maskiner, jeg havde et lille job i weekenden og havde så mange udfald at jeg aldrig mere bruger det interne trådløs på den, medmindre det er et helt lille simpelt setup uden hastværk.

Men det var også blot en advarsel på forhånd, better safe than sorry. :)

Jeg har hørt om det med hovedtelefoner med høj impedans, så det sparer da lidt penge og ekstra udstyr hvis den kan trække dem.
Ok jeg har givetvis været heldig, hvilket AccessPoint kan du anbefale?

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er selv meget begejstret for Ubiquiti, men de kræver lidt interesse i netværk at sætte op. Dog ville jeg nok fremover tage min Apple Airport Express med, det giver nemlig også mulighed for at afvikle trådløs musik over Airplay til den så.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mackie anbefaler også en Apple Airport Express
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har her på det seneste været på jobs med bands der konceptuelt falder inden for denne her kategori, Smittefars band inclusive ... og vil her falde tilbage på et foredrag år tilbage jeg var til med Bufford Jones som stod for Pink Floyds livelyd i stereo.

FOH mixet kommer desværre til a lide under at det eneste man har af overhør fra scenen er fra trommesættet. Det kan så friste de andre instrumenter til helre end gerne at være så mange steder i perspektivet som overhovedet muligt ... men det er desværre sådan at kun ca. 10 procent af publikum hører lige meget fra hver side af PA'et, hvilket kunne tale for at man så bare kørte det hele i mono ...

Bufford foreslår derfor at man i stedet kører stram LCR panorering altså stereo, og udvælger sig lydkilde-par der rytmisk supplerer hinanden ... og panner disse par så langt fra hinanden som muligt. Inde på midten skal der kun være Vokaler, bas, lille- og stor- tromme. Bundkasser skal køre som sub-on-aux, fordi der er faktisk kun 2 signaler der skal ned i dem.

Det har været nævnt at alt skulle i medhørs mixet, hvilket jo nemt ville kunne betyde 8-12 mikrofoner på trommesættet alt efter størrelse på sættet ... Men som jeg var inde på så var det jo det eneste der ville kunne høres igennem luften, og det blander sig så med at det så er dannet ind på midten sammen med keyboards og guitar ting - hvis man husker tilbage til Beatles, så var det mono mix'ene der tog længst tid fordi de forskellige signaler gik ind og påvirkede hinanden.

Her vil jeg FILOSOFISK foreslå at man underheader trommesæt med blot 2 mikrofoner én sat bagved gulvtam pegende frem mod ridebækken og panner den hårdt i venstre kanal, én anden fra nede på siden af den lyseste tam pegende bagud på highatten neden under crashbækken, den pannes hårdt til højre ... så kommer lilletrommen den skal panoreres i midten, den skal ind fra under highatten, og ikke skråt forfra ... kapslen skal ligge lige midt imellem hat og lilletrommens topskind ... og pege over på gulvtam. Stortromme skal også i center, men skal auxes til bundkassen. Der er en lille pointe ved overheadsne peger hver sin vej ... ting fra fronten kommer derved ud af polaritet og ophæves for det dybeste bund, så det er kun ting som kun den ene af mikrofonerne ser(hører) der bliver forstærket.

Tibage til Bufford Jones, guitaren som under de nye Line6 eller lignende systemer er gået hen og blevet stereo, der er intet til hinder for at medhøret holder den der stereo, men i FOH mixet hvor highhat og højre sides tinget tangel fra trommesættet nu ligger i højre kanal gør at hele guitar signalet skal panoreres helt til venstre og at synth/klaver skal køres i højre. Bufford siger at det er rytme guitar der skal ligge modsat af highhat ...

Så er der komprimering, se de nye digitale vidundere er jo født med kompressorer og gates på alle kanaler, men det kan stort set bruges på bas, stor- og lille- tromme, hvor make-up gainen sjældent får lov til at opbygge de der langsom ankommende feedbacks fra fronten. Mixeren er nødt til at have subgrupper hvor der så kan lægges New York City komprimering på,man så sniger op under de signaler de stammer fra, med en smule betoning for oven, men ellers med en pænt tung komprimering lagt indover med hurtigt attack/release (tight)

Nu er der også en master komprimering i dyret, men rigtigt glue-ssl er jo faktisk ret så kritisk en manøvre hvor man blot tager 3 dB af i det rytmiske mønster nummeret foreskriver, for pokker tro ikke at disse forudsætninger er til stede andre steder end i øvelokalet, så af med den, og sats på at parallel komprimeringen løser de fleste af problemerne med niveauet udadtil.

Hvis det nu er uoverkommeligt at skulle brænde en udgang af på aux-on-sub, ja så er det pine død nødvendigt at lowcutte alle signaler så højt at der ikke kommer noget i subben der ikke hører til der, fordi de tværer især taleforståeligheden hvis der skubbes ting rundt ude af fase fra overhør, husk her at fronten også sender især bund bagud, men især hvis bundkasser fysisk står på scenegulvet - rystelser sendes op igennem stativer.

Nu er det ikke lige sådan at lave om på de mix som bandene har fundet ud af virker, hvis tingene bryder så radikalt med tidligere praksis for det er eksempelvis en forudsætning at trommestemning er i orden, så der ikke er noget der rasler med eller klinger for længe ... ligesom rumklange i både keyboards og guitaremuleringer billigt bruger fasefejl til at skabe følelsen af rum ... der skal checkes for mono!

Rumklange og effekter på vokaler og eventuelt horn her skal man ikke belave sig på de indbyggede klange, men i stedet for sende sit mikrofon signal i sådan en her:

http://www.radialeng.com/vocoloco.php

Hvor man så sender hver vokal i sin egen f.eks - http://pedaler.eu/webshop/catalog/produ ... cts_id=393 og noget delay måske. Men pointen er at man via pedal får lukket for rumklang når numrene skal præsenteres.

--sd

Nyt svar