Decibel / Fordobling

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Decibel / Fordobling

Indlæg af tanglad »

Jeg er sgu forvirret over at google mig frem til flere forskellige svar på samme spørgsmål.

Nogle steder skriver de at 3 db er en fordobling af lydniveau, andre steder 6 db og igen andre steder 10 db

Det er svært at blive klog på. Men det er måske slet ikke så nemt at give en tommelfinger regel på. Der er sikkert mange faktorer der spiller ind.

Er der nogen der vil byde ind med om det er 3, 6 eller 10 eller måske noget helt andet?

Hilsen Tommy

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

6 dB når det handler om amplitude (faktisk er det 6.02 dB = 20*log10(2)).

3 dB når det handler om effekt fordi effekt er kvadratet på signalet.

De 10 dB refererer formentlig til, at det er en tommelfingerregel når det handler op det opfattede lydtryk (loudness).

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Jeps - som Scofield skriver.

De 6 dB - Det kan f.eks være hvis du skruer op for et signal så amplituden udsvinget bliver dobbelt så stor. Så er det lydtryk man kan måle steget med 6 dB SPL. Omvendt, hvis du halverer det, vil det være faldet 6 dB. Så hvis du f.eks. har et fullscale sinus signal i dit DAW (100%) og skruer det 6 dB ned, vil det være halvt så stort, som du kan se her:

Billede


3 dB : hvis du har en højtaler der f.eks. spiller hvid støj, og til føjer endnu en der spiller hvid støj med samme niveau, får du kun en forøgelse på ca. 3 dB da de to signaler ikke er korrelerede.

De 10 dB er lidt mere fluffy, men er baserede på et gennemsnit af hvad folk opfatter som værende en fordobling af lydstyrke når vi lytter til f.eks. musik. Det er mere en tommelfingerregel.

Hvis du vil have en fornemmelse af hvor meget en 3 dB ændring er, er det ofte step størrelsen på din mobiltelefon når du skruer et trin op/ned.

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Tak for svar. Jeg spørger fordi jeg er på udkig efter nye højttalere til mobil disko. Når man så læser specs, så er det rart at vide om f.eks. en højttaler med max 139 db lydder dobbelt så højt som en med max 130 db og så fremdeles.

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

139 dB lyder i hvert fald højt :-)

Men der er selvfølgelig en masse andre ting man skal tage højde for med afstand osv. Det ved jeg ikke noget om, men det er jeg sikker på andre herinde der har rodet med mobil disco og live lyd har forstand på.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeps, "lyder dobbelt så højt" er typisk defineret som ca. 10 dB, omend jeg selv synes man nærmere skal op omkring 12 før det virker som om der er blevet skruet "dobbelt så højt op"... som Hoby skriver, det er et ret "fluffy" begreb. Øret er heller ikke lineært, så det er virkeligt tricky.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hoby skrev:139 dB lyder i hvert fald højt :-)

Men der er selvfølgelig en masse andre ting man skal tage højde for med afstand osv. Det ved jeg ikke noget om, men det er jeg sikker på andre herinde der har rodet med mobil disco og live lyd har forstand på.
Man bruger til sammenligning trykket på 1 m, man finder derfor sjældent basreflex med ret meget mere en 132 dB på en meters afstand, der skal flere enheder til for at komme derover, en hornladning kan alt efter kompressionsforholdet (areal formindskningen i horn-halsen) ... f.eks. ser en 18" ind direkte åbningen af et horn i ca. det halve af membranarealet. Hornet virker så som en transformator/impedans omsætter, så der sker en forstærkning på 7-8 dB, så en med en driftseffekt på 96 db/w/m skifter så lydtryk til 103 db/w/m.

Hvis nu det er en svingspole der kan tåle 1000w vedvarende, kan man udregne:

103+3*Log(1000)/Log(2) ≈ 133 dbspl på en meters afstand (29,9 fordoblinger) som er et maximale man vedvarende kan få ud af en 1000w 18" enhed, hornets munding og længde giver så hvor langt ned den egenskab virker og det er faktisk svært at strække sig over mere end 3 oktaver med et horn.

Så hvis nogen påstår at de kan nå 139 dBspl ved hornladning vedvarende, er de nok ude i kompressions forhold i hals arealet der er større end 2:1 ... hvilket kræver ret så meget af membranen fysisk set.

Men hvis man vil vide hvor meget effekt man skal bruge i et PA, kan man regne sig frem til det via:

http://www.crownaudio.com/en/tools/calculators

Regn med at pop/rock-PA skal kunne nå et lydtryk på 90 dbspl, på ca. 30 meter, for at være fornuftigt i størrelsen.

--sd

Nyt svar