køb af Digi-pult med 48 kanaler

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

køb af Digi-pult med 48 kanaler

Indlæg af Magnusklo »

Hej kloge hoveder!

Jeg arbejder på en efterskole, hvor vi skal ud og investere i digital-mixer.
Sagen er den at den blandt andet skal bruges til en musical produktion, hvor vi har brug for 48 kanaler - 32 er desværre ikke nok.

Vi har kigget på 2 modeller bud:

- Soundcraft SI Performer 3
- Allen & Heath GLD-112

Soundcraft-mixeren havde vi lejet sidste år og var langt hen af vejen tilfredse, men vi følte dog at den flere steder havde underlige omveje i menu'erne, som gjorde at vi ikke er 100% solgt på den. Den har desuden kun 4 interne FX-slots.

Allen & Heath-mixeren har jeg ikke rigtig brugt - Jeg har hevet lidt i et par fadere på et tidspunkt, men det er også det. Mit indtryk var egentlig at fadere og knapper virkede ret billige og plastic agtige, men hvad er jeres erfaringer med de to ?

Fælles for de to er at en samlet pakke med mixer og stageboxe til 48 kanaler ligger i et prisleje omkring 60-70.000 kroner.
Har i andre bud på hvad vi kan kigge på ? Jeg kan ikke helt finde frem til andre oplagte bud i det prisleje.

Vh.
Magnus

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Midas M32 ?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, M32 med en (Behringer eller Midas) digital stagebox

Alternativt kunne det også være en Yamaha TF5 https://www.4sound.dk/studie/mixere/dig ... yamaha-tf5 med 8 kanals expansion
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Jeg kan simpelthen ikke blive klog på M32.
Hvordan fungerer den, hvis man udvider til mere end 32 kanaler ?
På fronten kan man kun vælge lagene 1-16 og 17-32
Kan det lade sig gøre at få adgang til mere end det ?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nej jeg ved heller ikke hvordan man tilgår dem, manualen skriver:
Connecting over a single shielded
(STP) CAT5 cable, up to three DL16 or MIDAS DL150
stage boxes can be daisy-chained to deliver 48
channels in and 24 out to the stage. Dual AES50
ports on the M32 allow up to 96 input channels to
be connected and routed in the same system.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

M32 og X32 kan ikke udvides. De kan kun håndtere de 40 kanaler de er født med. Hvis man putter externe stage boxe på, kan man ikke bruge de indbyggede inputs.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

M/X 32 kan ikke klare kanaler nok og dur efter min mening slet ikke til musical og teater da der ikke er fadetider på scener.

Er enig med menu systemet på soundcraft.

Yamaha er også et fint bud, men gætter på at prisen bliver noget højere end Allen & Heath.

Kender ikke Gld pulten men er rigtig glad for D-Live pulten.
Hvis du synes kvaliteten virker lidt fimset kan du trøste dig med at det bare er en fjernbetjening, lyder skal slet ikke igennem hverken knapper eller fadere.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Højhus skrev:M/X 32 kan ikke klare kanaler nok og dur efter min mening slet ikke til musical og teater da der ikke er fadetider på scener.

Er enig med menu systemet på soundcraft.

Yamaha er også et fint bud, men gætter på at prisen bliver noget højere end Allen & Heath.

Kender ikke Gld pulten men er rigtig glad for D-Live pulten.
Hvis du synes kvaliteten virker lidt fimset kan du trøste dig med at det bare er en fjernbetjening, lyder skal slet ikke igennem hverken knapper eller fadere.
Nej, der er rigtig nok, men jeg tænker lige så meget på holdbarhed. Og måske også en smule på den generelle "køreglæde" ved at sidde ved maskinen.

Er der andre, der har erfaringer med GLD-serien ?

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg har arbejdet alt for meget med GLD 80, og gir dig fuldstændig ret, den har meget plastik feel...

Der ud over har jeg oplevet diverse software fejl på den, som at fadere pludselig ikke virkede, klange der ikke virkede og den slags. Muligt de har fået de ting fikset, men jeg har altid den her "jeg stoler ikke helt på dig" fornemmelse når jeg kommer ud et sted hvor der står en GLD pult.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Nu har du nævnt SI Performer 1, men en anden mulighed er:
en Soundcraft si impact + en Soundcraft mini stagebox 32, så har du 64 inputs (Impact blev ved sidste firmware upgrade øget fra 40 til 80 samtidige mix kanaler)

Til mindre teater/musicals bruger jeg dog ofte den gamle (og ikke helt premiumclass) Yamaha LS9/32 udbygget med 2 stk MY16-AT Adat kort så der er 64 inputs.

Alternativ hvis det må være brugt, er en PM5D til tider mulig at opsnuse for under 50K, så er der 48 kanaler + 4 stereo (og 4 eff retur) ;)

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Søren Steinmetz skrev:Nu har du nævnt SI Performer 1, men en anden mulighed er:
en Soundcraft si impact + en Soundcraft mini stagebox 32, så har du 64 inputs (Impact blev ved sidste firmware upgrade øget fra 40 til 80 samtidige mix kanaler)

Til mindre teater/musicals bruger jeg dog ofte den gamle (og ikke helt premiumclass) Yamaha LS9/32 udbygget med 2 stk MY16-AT Adat kort så der er 64 inputs.

Alternativ hvis det må være brugt, er en PM5D til tider mulig at opsnuse for under 50K, så er der 48 kanaler + 4 stereo (og 4 eff retur) ;)
Fedt! - Men det er nok naivt at tænke at de software-ting vi faldt over skulle være anderledes/bedre i lillebror'en - eller hvad ?

Jeg er egentlig ikke mega bange for at købe brugt, men det skal gerne være de 65k INKL stageboxe og kabler.

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej

Jeg er glad bruger - også på en efterskole - af Soundcraft sagerne, og vil med selvfølge anbefale dem, hvis ikke du allerede havde haft bøvl med dem. Hvad er det nærmere bestemt for nogle software ting der irriterer dig ved dem?

VHJens :-)

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Jens Larsen skrev:Hej

Jeg er glad bruger - også på en efterskole - af Soundcraft sagerne, og vil med selvfølge anbefale dem, hvis ikke du allerede havde haft bøvl med dem. Hvad er det nærmere bestemt for nogle software ting der irriterer dig ved dem?

VHJens :-)
godt at høre!
Tja... det er ved at være et års tid siden at vi lejede den til vores forestilling, så det er jo ikke fordi det står fuldstændig klart for mig med alle problemerne.

Men vi løb bl.a. ind i ret mange problemer med iPad-styringen. - Det værste var at app mistede al magt til at foretage ændringer, men metrene kørte stadig i appen og alt så ud til at fungere - der skete bare intet på mixeren. Nogen gange kunne der godt gå relativt lang tid før man faktisk fatter at grunden til at ens justeringer ikke hjælper er at der ikke er forbindelse.
Derudover var det mest småting som hvordan EQ'en fungerede - f.ex. viser appen ikke om grafisk at LowCut er slået til.

Når jeg skal tænke over det nu, kan jeg ikke rigtig komme med det endegyldige svar på hvad den stoore fejl var (ud over iPad-fail), men der var nok bare så mange små ting undervejs, der gjorde at vi ikke rigtig følte at det var det rigtige valg.
- Men det kan jo sagtens være at det ville blive bedre, når vi bliver mere vant til den.
Vi brugte den jo kun en lille uges tid og har ikke arbejde i dybden med andre digi-mixere end den og X32

/MK

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej igen

OK så forstår jeg bedre at jeg aldrig er røget i problemer - vi bruger nemlig stort set ikke iPad med dem (Det er expression og VI serien jeg arbejder mest på og der kører alting rigtigt godt,samtidig med at deres layout er ret overskueligt for eleverne)

Til gengæld lyder de iPad problemer fuldstændigt som det jeg er røget ind i sammen med fx Behringers X-air serie, og som lynhurtigt fik mig til at droppe iPads til livebrug... Kan det være specifikke iPad erfaringer der er brug for at få med forskellige livepulte, hvis det er et must for jer at køre med iPads?

VHJens :-)

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Er der nogen, der kan hjælpe mig med at gennemskue hvad forskellene er på Soundcrafts Performer, Impact og Expression.
Jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde et sted hvor folk holder dem op mod hinanden.
Hvis den primære force i performere blot er lys-styring, så er der ingen grund til at vi går efter den - det var blot den, vi lejede, og derfor er det den, vi har i kikkerten nu.

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej igen

De er ret ens, så vidt jeg kan mærke... der har været noget med begrænsninger på ins/out i software, og så mht hvor extension kort man fysisk kan stikke i dem. Mht software begrænsninger med antal kanaler, ser det dog ud til at være ordnet...

Og i så fald syntes jeg at forskellen er:

Performer: Har Scripple strips og mulighed for at styre Q værdi for alle 4 bånd i EQ'en - Fås i 3 forskellige størrelser

Expresion: Ingen scribles, og kun Q på de to midterste bånd - Fås i 3 forskellige størrelser

Impact: Har Scripple strips og mulighed for at styre Q værdi for alle 4 bånd i EQ'en - Fås kun i 1 størrelser - Leveres med MADI/USB kort, så du allerede kan bruge den sammen DAW eller ekstern stageboks med det samme


Jeg ville køb Impact + ekstern boks hvis jeg skulle købe nu.

VHJens :-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Magnusklo skrev:
Jeg arbejder på en efterskole, hvor vi skal ud og investere i digital-mixer.
Sagen er den at den blandt andet skal bruges til en musical produktion, hvor vi har brug for 48 kanaler - 32 er desværre ikke nok.
Måtte man spørge ind til hvorfor antallet af kanaler bliver så stort, der skal jo ikke herske nogen tvivl om jo flere samtidige instanser af det samme signal blot tidsforskudt giver enhver mixer grå hår i hovedet, der må da være nogle kor-ting hist og her??? Hvor der simplethen vil være overhør de forskellige sangere imellem. Jeg ved at, jo færre mikrofoner der sættes på et kor job bedre lyder det....

Svage stemmer skal givetvis gaines temmeligt højt, da efterskoler sjældent befolkes af operasangere ... så overhørsproblemer fra 48 headsets i omnimode, er en lige lovlig avanceret opgave ... jeg tænker på at man i stedet skulle automatisere via Duggan mixeren som findes hos waves, og så på noget passende hardware, der ikke har meget med en almindelig mixer at gøre.

--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har ikke lige læst tråden, men til info har Allen & Heath lige annonceret nye digitale mixere:

http://www.allen-heath.com/key-series/sq/

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Søren Dyhr skrev:
Magnusklo skrev:
Jeg arbejder på en efterskole, hvor vi skal ud og investere i digital-mixer.
Sagen er den at den blandt andet skal bruges til en musical produktion, hvor vi har brug for 48 kanaler - 32 er desværre ikke nok.
Måtte man spørge ind til hvorfor antallet af kanaler bliver så stort, der skal jo ikke herske nogen tvivl om jo flere samtidige instanser af det samme signal blot tidsforskudt giver enhver mixer grå hår i hovedet, der må da være nogle kor-ting hist og her??? Hvor der simplethen vil være overhør de forskellige sangere imellem. Jeg ved at, jo færre mikrofoner der sættes på et kor job bedre lyder det....

Svage stemmer skal givetvis gaines temmeligt højt, da efterskoler sjældent befolkes af operasangere ... så overhørsproblemer fra 48 headsets i omnimode, er en lige lovlig avanceret opgave ... jeg tænker på at man i stedet skulle automatisere via Duggan mixeren som findes hos waves, og så på noget passende hardware, der ikke har meget med en almindelig mixer at gøre.

--sd
Det er fordi vi har et band på mere end 10 mand + 10 korsangere + 4 solistmikrofoner.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med koret :? - med mindre du forestiller dig en helt anden situation end den vi egentlig sidder i. Koret står sæt på bandet, så vi har ikke mulighed for at mic'e på afstand. De kunne selvfølgelig godt være to om hver mikrofon, men jeg tror kun at det ville give mere overhør, da de ikke kan komme tæt på mikrofonen, og i øvrigt ikke selv står og "skærmer af" for lyden mede deres hoved/krop. - Er det hvad du mener ? ... :)
Vi bruge ingen headsets, så hvis det er derfor du tænker I andre baner, er jeg med på hvorfor jeg ikke fanger den. :)

Jeg ville da hjertens gerne vide hvordan jeg kunne få det til at lyde bedre ved at mase det ned på færre kanaler, men jeg kan ikke helt se hvordan det skal lykkes. :-D

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er fordi, jeg efter rigtigt mange år, havde opstillet rigeligt med mikrofoner ... og ja kondensator mikrofoner er også noget hø at have med at gøre, for ingen af de jeg har prøvet har 40 dB off axis rejektion - denne sommer her prøvede jeg så noget nyt:

Heil PR30 BW i et ORTF par (110 grader fra hinanden, kapslerne 17 cm fra hinanden) ... for hver 10 kor sangere. Dit var simpelthen som at få knækket koden, jeg kunne skrue rigtigt meget op for dem uden feed fra fronten.

--sd

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Det lyder spændende, men vores sangere står mellem 2,5-3,5 meter fra trommesættet nede under et stillads, hvor der kun er 2 meter to loftet, så jeg ville ikke turde andet end at have en mikrofon helt op i snotten på hver af dem for at undgår bleed fra resten af bandet - Desuden kan man roligt sige at det er en fordel at kunne trække de "mindre erfarne" sangere en "lille" smule ud af det endelige mix ;)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Magnusklo skrev:Desuden kan man roligt sige at det er en fordel at kunne trække de "mindre erfarne" sangere en "lille" smule ud af det endelige mix ;)
Hahaha! En ting jeg tit har haft brug for! :-D

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

EmilEmil skrev:
Magnusklo skrev:Desuden kan man roligt sige at det er en fordel at kunne trække de "mindre erfarne" sangere en "lille" smule ud af det endelige mix ;)
Hahaha! En ting jeg tit har haft brug for! :-D
Det har jeg også men det er altså ikke vores opgave, men i stedet korlederens ...

--sd

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Søren Dyhr skrev:
EmilEmil skrev:
Magnusklo skrev:Desuden kan man roligt sige at det er en fordel at kunne trække de "mindre erfarne" sangere en "lille" smule ud af det endelige mix ;)
Hahaha! En ting jeg tit har haft brug for! :-D
Det har jeg også men det er altså ikke vores opgave, men i stedet korlederens ...

--sd
Det kan man sige, men vores opgave er nu engang at få de givne musikere til at lyde bedst muligt, og så kan det være nødvendigt lige at sortere lidt i det tynde øl. Når nu korlederen ikke gør det!

Default avatar
Magnusklo
Medlem
Indlæg: 9

Indlæg af Magnusklo »

Jeg ville helt vildt gerne skyde papegøjen over på korlederen - desværre er det bare også mig selv, der er korleder. De to har holdt et lukket møde og nået frem til at lydmanden gerne må pynte på alle tilgængelige parametre :D

Nyt svar