PA til Bella Center

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

PA til Bella Center

Indlæg af Smittefar »

Vi har fået et job, hvor vi skal spille i et noget større rum, end vi plejer

Det handler om Bella Center Lokale A1 - Der er tæpper på gulve og vægge
Bella.png
Bella.png (135.08 KiB) Vist 1603 gange
Hele rummet er ca. 53x36 (=1900) kvm - Vi skal dog kun spille selve dansegulvet op. Dansegulvet er siden tegningen udvidet til 120 kvm - jeg antager, det er 10x12 meter.

Vi er blevet i tvivl om, hvor meget PA, vi skal medbringe.

Vores eget anlæg er et HK Audio Premium Pro med to 600 W 15" toppe og to 600 W 18" bunde (alle aktive)

Opstillingen bliver med en top og bund på hver side af scenen.

Vi er i tvivl, om vi har power nok.

Vi har mulighed for at låne os til et andet PA: HK Audio Linear Power Pack 5 https://www.thomann.de/dk/hk_audio_line ... r_pack.htm - Det er 2 12" 1000W toppe og og 2 2x12" 1200W bunde.

Endelig er det også en mulighed at kombinere de to anlæg, men det virker som overkill.

Vi vil selvfølgelig helst nøjes med at bruge vores eget anlæg, men på den anden side, ville det være virkelig ærgerligt, hvis vi faktisk ikke kan spille stedet op.

Vi har desværre ikke rigtig mulighed for lydprøve, så vi har ikke rigtig nogen mulighed for at teste noget på forhånd - Så jeg håber ret meget på noget indsigt fra de kloge hovedet - Det er jer.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Vi skal selv spille i Bella Center til en julefrokost. I den forbindelse har vi haft kontakt til Bella Centerets AV afdeling. Så det er jo også en mulighed at I tager kontakt til dem.

Hilsen Tommy

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det har vi også, men vi er blevet enige om vores eget.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Vi har mulighed for at låne os til et andet PA: HK Audio Linear Power Pack 5 https://www.thomann.de/dk/hk_audio_line ... r_pack.htm - Det er 2 12" 1000W toppe og og 2 2x12" 1200W bunde.

Endelig er det også en mulighed at kombinere de to anlæg, men det virker som overkill.
Det er bestemt ikke overkill, men man bør så zone ud i hvilke ting der skal i hvert system, samle vokaler og trommer i det ene (det med 12" enheder) og guitar bas og keyboard i det andet via hård L-R panorering på pulten.

Det handler om at anlæg tit bliver en-tonede i bunden hvis man får fuld udstyring prøver at mix'e gulvtam, stortromme sammen med bassen, mest fordi det vi betragter som punch i et signal rent faktisk er forvrængningsprodukter, meget ofte går ud over forståelsen af ordene med det som opbygges ved at summe elektrisk, imens det som summeres igennem luft ...ja her er det faktisk sådan at lydbølger i luft går igennem hinanden og kun tæt inde ved kilden (højttalerne) kan finde på at interfer'e hinanden .... de publikummer der ikke bruger høreapparat kan rent faktisk adskille lyden fra f.eks 3 cello'er der sidder lige ved siden af hinanden på en scene.

Høreapparats brugere skiller heller ikke stemmer ad når de taler i munden på hinanden - derfor skal man droppe så meget summering i det elektriske domæne som muligt. Ligesom off-axis opførsel fra mikrofoner fordi de kyles i en mixer rent fraktisk betyder ret meget, så skal man også se til at få begrænset antallet af åbne mikrofoner, få lowcuttet tilstrækkeligt højt oppe på alting.

Men med mindre det er 1. december, så ville du nok også kunne låne anlæg af mig, til at supplere op med ...jeg har en front ca. på størelse med din og så en lidt større/kraftigere, der spiller en +6 dB højere, men så til gengæld nemt kaster 100 meter.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er på tirsdag

Vi har desværre ikke sådan rigtig tid til lydprøve, så umiddelbart var min tanke at pege 15" toppene ind mod midten af scenen, og så lade de andre spille mod midten og bagerst på gulvet. Jeg kan ikke blive enig med mig selv, om det ville være bedst at undlade at bruge vores 18" subs

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Du skal huske på at mere end 50% af energien ligger under 200 hz, ved udelukkende at gå i en 15" vil du opbruge headroom ret hurtigt! Selvom jeg har en http://www.usspeaker.com/faital%20pro%2015FX560-1.htm i min lille topklasse, ville jeg ikke drømme om at køre uden bundkasse.

Den Sica du har er også en 3" svingspole, men på classisk ikke neodynium magnetsystem, derfor vil du aldrig kunne hælde mere end 500w vedvarende i den, uden at den den ødelægges af varmen. Så 250w over 200 hz giver med lidt god vilje kun 122 dB, på en meter - hvilket svarer til at du nok kun vil kunne kaste 28 meter, med popmusik: https://www.crownaudio.com/en-US/tools/ ... r_required

Nu kan det være at du siden jeg så/hørte dine kasser derude i Gadstrup, er begyndt at dele aktivt, nedadtil, men det er en svær ting at equalizere hvis du flytter delefrekvensen opad mod de 200, for din 18" producerer bunkevis af ubrugeligt støj, fordi den ikke er hornladet, så du er tvunget til at dele nede ved 90-100 hz, hvilket din 15" måske nok kan, men ikke uden at køre tør for headroom ret tidligt.

Jeg var en gang ude i en hal oppe nord for Herlev, Hjortespring nærmest og jeg prøvede at køre tør for effekt, hvilket gør det meget svært at få det til at lyde bare en lille smule fornuftigt. Systemet var noget JBL fra JRX-serien 2x18" og 4x15" og så noget 1" knalderværk på toppen, det var bare noget bras at køre med.

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr søn 22. okt 2017 15:44, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg havde ikke tænkt mig at køre uden bundkasser - jeg ville blot nøjes med de to 2x12 1200W bundkasser og så kun bruge deres delefilter til at forsyne begge sæt toppe. Men det er nok rigtigt, at man næsten ikke kan få for meget bundkasse, så de bliver nok bare sat til begge to.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Her skal du tænke over arealet af to 12" er lidt mindre end en 18" ... men ellers er det som jeg også gør i mit "det lille anlæg". Men jeg råder også over to horn hvis du vil have lidt mere skub på din bund!

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil være lidt nervøs over at der ikke er tid til en lydprøve sådan et sted.
Men pga størrelsen vil jeg mene at i skal have alt udstyr i spil.
Det er vel altid noget rod at blande subs, men det er nok bunden i får sværest ved at levere nok af.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vi spiller (desværre) næsten altid uden lydprøve, men det betyder også, at vi efterhånden stoler rigtig meget på det mix, vi har liggende i digi-mixeren.

Min tanke er, at vi simpelthen tillader os at spille et enkelt nummer fra mp3 som det allerførste, mens vi lige indstiller volumen på de to PAer og evt lige tuner en anelse. Hvis vi kan få en mp3 til at lyde godt, skal vi også nok få resten til at lyde fint.

Men det kan godt ærgre mig lidt, at vi ikke fra starten besluttede os for at tage en lydmand med på dette job.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Hej Søren. Jeg kigger lige med her. Hvilke horn er det du har til bunden? Mere hvis det kunne være interessant for os at anskaffe sådan nogen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

tanglad skrev:Hej Søren. Jeg kigger lige med her. Hvilke horn er det du har til bunden? Mere hvis det kunne være interessant for os at anskaffe sådan nogen.
Jeg har 2 forskellige typer:

http://www.ld-systems.com/en/series/pre ... w-passive/

https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_achat_212hsub.htm

--sd

Nyt svar