Bedste aktive højttaler til 2500 kr?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Bedste aktive højttaler til 2500 kr?

Indlæg af mikkels »

Hej kloge lydmænd

Jeg skal finde mig et par aktive højttalere til mit øvelokale og småjobs. Hvor lægger man sine penge bedst, hvis man har 5000 kr at snolde for?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når du siger småjobs, er det så guitar+sang, eller helt band samt trommesæt, og er der 30 eller 150 personer?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Lidt afhængig af hvad du svarer til Halds spørgsmål så vil Mackie Thump15a og db Technologies B-hype 15 være to gode bud...

men du kan naturligvis også finde noget brugt. F.eks 2 af de gamle Mackie SRM-450 (som er bedre end de nyere) eller måske noget Yamaha eller Dynacord hvis du er heldig... JBL EON....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Tja, jeg er percussionist, så det vil typisk være noget med Perc eller trommer på. Men jeg vil hellere have noget, der lyder godt end noget, der bare kan spille højt. Jeg tænker måske, at noget 12 tommer er the way to go?'

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg kiggede lige Thomann og læste lidt anmeldelser og manualen på denne: https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_dsp_115.htm

Stod jeg i din situation med det budget var det nok den vej jeg ville gå, bare det at der er noget DSP/EQ indbygget og at de koster under 2000 kr stk gør at jeg ville prøve det.

Men som trommeslager som ønsker nok overskud til at stortromme, gulvtam og bas lyder lækkert, tænker jeg ofte i subwoofer, men det kan man jo evt sparer op til efterfølgende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville lige indskyde at alt med 15" til øvning er noget pis til den pris. fordi delefrekvensen vil ligge alt for højt i forhold til 15" membranens opbrud og specielt med 3" svingspoler er der ikke en skid styr på spredningen fra 500hz til 3 k....

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Så du tænker 12" er bedre?
https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_dsp_112.htm

(vi bruger inears i øvelokalet, så intet PA er tændt, jeg kunne ikke fordrage at kører så tæt på rundhyl i et lille lokal, og alle prøvede at overdøve hinanden.)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja, men inear er sgu da fremtiden, bare pas på alt få købt nogle G2 så frekvensen er lovlig!

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Dyhr skrev:Ja, men inear er sgu da fremtiden, bare pas på alt få købt nogle G2 så frekvensen er lovlig!
PT er det kablet, og selv om det ikke er smart er det heldigvis stadig lovligt :wink: :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Søren Dyhr skrev:Jeg ville lige indskyde at alt med 15" til øvning er noget pis til den pris. fordi delefrekvensen vil ligge alt for højt i forhold til 15" membranens opbrud og specielt med 3" svingspoler er der ikke en skid styr på spredningen fra 500hz til 3 k....

--sd
Så hvad vil du foreslå, at jeg køber?

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg har ihvertfald IKKE særligt gode erfaringer med Thomanns egne "The Box"... Men mht 12" så vil jeg endnu engang nævne Mackie SRM-450 og helst de gamle modeller....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg kan godt se, at man kommer længere for 5000 kr på brugtmarkedet, men jeg har bare lige haft et par brugte højttalere, der er stået af, så jeg vil gerne have noget nyt uden bøvl.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nicolai skrev:Jeg har ihvertfald IKKE særligt gode erfaringer med Thomanns egne "The Box"...
Nej jeg ville også være skeptisk, men efter som det er "pro" versionen af dem med DSP, og man har 30 dages returret og 3 års garanti vil det til prisen være et nemt forsøg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2677
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hald skrev:
Nicolai skrev:Jeg har ihvertfald IKKE særligt gode erfaringer med Thomanns egne "The Box"...
Nej jeg ville også være skeptisk, men efter som det er "pro" versionen af dem med DSP, og man har 30 dages returret og 3 års garanti vil det til prisen være et nemt forsøg.
Ja det er rigtigt. Synes mange af Thomanns egne produkter er helt ok. Men de to forskellige højtalere jeg har hørt, var godt nok noget fesne. Det slår dog ikke det StagePiano som efterskolen jeg arbejder på havde købt inden jeg begyndte, og som praktisk talt er uanvendeligt.... selv prisen taget i betragtning. Jeg er på vej OT og stopper den selv....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mikkels skrev:
Søren Dyhr skrev:Jeg ville lige indskyde at alt med 15" til øvning er noget pis til den pris. fordi delefrekvensen vil ligge alt for højt i forhold til 15" membranens opbrud og specielt med 3" svingspoler er der ikke en skid styr på spredningen fra 500hz til 3 k....

--sd
Så hvad vil du foreslå, at jeg køber?
Noget med en 10" eller en 12" til nød!

https://www.thomann.de/dk/rcf_art_310_a ... f_416769_9

eller:

https://www.thomann.de/dk/alto_ts_212.h ... o_378777_0

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men er 10" ikke for lille til ordentlig bund?
Den er billigst og har højt spl output, men turde ikke foreslå den pga bas'en.

https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_dsp_110.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja, men totallyd får man sgu alligevel ikke lavet på så billigt et PA, man må ligsom vælge hvilke signaler der overhovedet skal forstærkes, stortromme og Bas, kyler man andet sted i f.eks backline, audiotechnica har sådan nogle her:

CP8201 som egentlig er en omvendt trafo linedriver, stortrommen kan så med en earthworks Kickpad imellem, foranledige at stortromme klikket og umf'et bliver send ind i en backline amp!

--sd

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

I den prisklasse er der ikke meget der slår en Alto TS212.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Ok, hvis vi nu siger, jeg går efter et par 10" til 5-6000 samlet. Hvad vil I så foreslå?

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Hvis det absolut skal være nyt, så https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_dsp_112.htm som Hald også foreslog.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Dionysos skrev:Hvis det absolut skal være nyt, så https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_dsp_112.htm som Hald også foreslog.
Virkelig? Du tror ikke, man vinder noget ved at gå op i pris og ned i størrelse?

Default avatar
Dionysos
Medlem
Indlæg: 70
Sted: Ribe

Indlæg af Dionysos »

Man vinder altid ved at gå op i pris, men en 10" er ikke nødvendigvis billigere at producere end en 12" - og jeg ville foretrække den sidste til dit brug.

Deres 112DSP både lyder og ligner EV's ZLX12 til forveksling - de lyver endda lige så meget om specifikationerne :-) Det er så meget langt fra den bedste aktive 12'er-kasse på markedet, men meget, meget fin ift. de 1800,-

Default avatar
BillyHill
Medlem
Indlæg: 40
Sted: Aarhus

Indlæg af BillyHill »

Kan nogen forøvrigt oplyse, hvad forskellen er på Mackies 15 og 15A? På forhånd tak.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

BillyHill skrev:Kan nogen forøvrigt oplyse, hvad forskellen er på Mackies 15 og 15A? På forhånd tak.
A står vel for aktiv.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:
BillyHill skrev:Kan nogen forøvrigt oplyse, hvad forskellen er på Mackies 15 og 15A? På forhånd tak.
A står vel for aktiv.
Begge er aktive. Der er forskel på specs.

https://www.thomann.de/dk/mackie_thump_15.htm
https://www.thomann.de/dk/mackie_thump_15a.htm

Nyt svar