Hvilken top kaster lyden længst 12" eller 15"

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Hvilken top kaster lyden længst 12" eller 15"

Indlæg af tanglad »

Hvis man forestiller sig at det er samme fabrikat og samme kvalitetniveau og kabinet og andet indmad ellers er ens.

Vil 12" topkassen så ikke kaste lyden længere da den er hurtigere?

Hvis der spilles med bundkasser så klarer de jo den bund som 12" topkassen måtte mangle i forhold til 15" kassen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Lydens hastighed afgøres af temperatur ... og der for vil det også være afgørende for hvornår tonen ankommer i diffusfeltet. Til gengæld vil membranens opbrud ... det vil sige der hvor lydens hastighed i membranpappet gør at der opstår udfasninger i forhold til luft hastigheden, gøre at der opstår klynger af lyd i en vifteform ud fra enheden som et sæt fingre.

Den her opbrud i membranen har jo med enhedens geometriske størelse at gøre så jo større membran og dog med samme størelse svingspole bagved ... ja så vil 15" beam'e ved en lavere frekvens og vil så spille lidt højere hvis man står i en af klyngerne, end 12" ... men det er dog sjældent at man i andet end billige systemer for delt før efter opbruds tendenserne opstår. Men man skal jo tænke på at alle signaler er dybt komplekse via overtone strukturer.

Vi er faktisk ude i noget hvor man ikke kan sige noget bestemt, fordi man kan ikke lave en 12" og en 15" med nøjagtigt de samme Thiele Small parametre, resonans frekvensen skulle f.eks kræve en tungere membran eller svingspole for 12" end for 15" for at kunne ligge samme sted, men så ville det nok alligevel ændre den elektriske egenskab for systemet, hvis man satsede på sådan noget.

Derimod må man sætte en enhed på en hormladning/waveguide, hvis man vil kunne kaste længere, eller lade den virke sammen med en masse andre lignende enheder i en søjle, hvis man vil have styret hvor langt et system skal kunne kaste. Her vil man så skulle ud i noget med fase-plug for at få enheden til at arbejde effektivt i mere end 3 oktaver.

Men man kommer heller ikke uden om at rummet de står i går hen og påvirker gengivelsen, se en 50 år gammel horn konstruktion som JBL 4530 kunne sammen med JBLs 4590 begge på 15" enheder. faktisk dække alt fra 60 hz til 2000 hz ... hvis der var 4 sæt i hver side kunne klare et publikum lige omkring 1500 sjæle i en sportshal med 2 stk håndboldsbaner ca. altså 8x 15" plus nogle 2" og nogle 1" horn til toppen.

Hornladningen giver både retning og en samling af hvor lydtrykket sendes hen, ligesom tragtvirkningen giver et løft på 6 dB i forhold til at enheden spillede i et almindeligt basrefleks kabinet.

Men spørgsmålet her har sådan lidt "tire-kicking" over sig, og vi skal måske komme ind på at rigtigt mange producenter af entry level systemer i iver for at gøre det så billigt som muligt sætter en 15" til at spille sammen med en ikke engang 1" top det oppe hvor det bliver rigtigt kritisk med tale forståeligheden (det før omtalte membran opbud) ... her kan man selvfølgelig få lavet støj på en billig måde. Men systemer der skal bruges til vokalers trængen igennem andet scene larm, er det altså pine død nødvendigt at få delt under 1 khz hvilket kun 2" toppe rigtigt kan tåle hvis man skal matche en 15" neden under. Derfor bør man bruge 12" sammen med 1" hvis det handler om taleforståeligheden eller endnu mindre membraner eksempelvis 10, men ingen af de systemer tager skade af at man lægger en 2" på den nedre top, men her er det jo helt almindeligt at hornlade i hvert fald til PA brug.

Hvis man vil have en 15" i sit kabinet kan man selvfølgelig godt komme uden om kravet til 2" på horn, ved f.eks at lægge en 5" eller 6" ind imellem til toppen, men skal bare være opmærksom på at man så skal mix'e ind i et system der spreder lyd rigtigt meget til siden og chancen for feedback fra scenens mikrofoner ligger latent og lurer, til gengæld vil meget store dele af publikum være i stand til at høre egentlig stereo og ikke kun høre en af siderne i PA'et.

Men jeg går faktisk ud fra at det er tale forståeligheden der menes med overskriften til dette indlæg. Og jo man kan godt kaste langt med en 15" bare toppen i systemet deler under 1 kHz, hvilket mere eller mindre betyder at der er en ægte 2" driver ovenover i systemet. Men at det gør at en kasse koster en pæn sum penge regn ikke med noget under kr. 8000 + moms!!!! pr. side. Hvorimod systemer med en 10" og en 1,4" vil kunne spille med en tydelig taleforståelse til en langt billigere penge.

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr søn 8. okt 2017 22:04, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Tak Søren. Mit spørgsmål kommer af at jeg er meget i tvivl om jeg skal bruge 12" eller 15" topkasser. Vil gerne have at dem længere væk på dansegulvet også får masser af lyd. Kan man sige noget om hvornår man vil vælge en 12" top og hvornår man vil vælge en 15" eller er det ikke så simpelt?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hov jeg fandt det nødvendigt at skrive videre på mit forrige indlæg. Jeg vil mene at noget af det helt rigtige at købe hvis det handler om sang og ikke disco vil være sådan noget som enten: Mackie SA1232 eller Presonus 328ai ... der er også Yorkville PS-1

...hvilket vil sige meget kraftige systemer med mange små membraner, med en vis søjlevirkning og eller hornladning. Men der findes også en hornladet kasse:

https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_achat_112.htm

Den kaster nemt 100 meter, hvis den kommer op på et stativ, men spreder kun 55 grader, man kan klare pænt store lokaler med blot 2 af dem og så en 4 stk bundkasser som:

https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_t ... _mkiii.htm

Se det er yderst økonomisk hvis man har sådanne behov. og ellers har noget fornuftigt forstærkerværk at trække det med.

--sd

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

De ser super fede ud de der The Box du har anbefalet.

Vi har to stk. af de her bundkasser: http://www.discoworld.dk/da_p/h%C3%B8jt ... g_bas.html

Hvad skal vi vælge som top:
Dem her: http://www.discoworld.dk/da_p/h%C3%B8jt ... 1000w.html

Eller den the box du anbefalede: https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_achat_112.htm

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Helt klart den sidste, du kan jo komme forbi, og hente dem til en prøve - jeg har 2 stk!

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Hej Søren

Ville du foreslå at BiAmpe det så en top plus en bund kører på én forstærker og den anden top plus bund på en anden forstærker. Eller en forstærker til begge bunde og en forstærker til begge toppe?

Hvad bliver OHM egentlig når man BiAmper dem?

Jeg tænker at køre med Behringer NU3000 DSP eller NU6000 DSP forstærkere.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

NU3000 kan køre i 2 ohm, så den er mest fleksibel, og derfor kan man bruge en af dem til at køre brokoblet under 100 hz ca. ligesom den anden kan køre de to topklasse i stereo. Du skal også være opmærksom på der er iNuke NU6000-4 og den har godt nok ikke DSP men du kan bruge de indbyggede 100 hz filtre. Hvis du vil processere på dem så få fat i en https://www.thomann.de/dk/the_tracks_ds_24.htm

Der er så lige en ting hvis du går i 2 x NU3000 DSP, ja så kan du biampe dem så hver forstærker ser ind i hver sin 8 ohms belastning, men her er ydelsen nede på 400 w ... det er efter bedste mening lidt dyrt at køre stereo i bunden, fordi selv samme forstærker brokoblet med de to bundkasser i parallel kobling i den resulterende belastning 2 ohm - helt oppe på 3000w ... men selvfølgelig bliver bunden mono af det, men vis mig nogen der kan høre retning på 4 meter lange bølger - man skal op omkring 400 hz før men rent faktisk hører retning, men da alle signaler stort set er komplekse med både top og bund i sig kan man nøjes med at have toppen i stereo.

--sd

Nyt svar