Power handle passive PA højtalere?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Leif Briis
Medlem
Indlæg: 44

Power handle passive PA højtalere?

Indlæg af Leif Briis »

Hejsa

Har lige et spørgsmål til passive PA-højtalere, jeg håber nogen kan hjælpe mig med, da jeg har planer om at anskaffe et par.

Det er sådan at jeg i mit øvelokale /studielokale har en lidt ældre stereo Poweramp solid state, netop beregnet til Pa-opsæt (og self en analog mixer).
Powerampen er på 1500 w, altså 750 w max blæs i hver kanal, går jeg ud fra. -Og virker faktisk glimrende, da jeg næsten overhovedet ikke har brugt den.

De passive PA højtalere skal selvfølgelig bruges til og kunne bære at sang, akustisk guitar mm, nogenlunde overdøver Bas, trommer og rock guitar og dets lignende, men hvordan skal jeg forholde mig til dens "power handle". SKAL de død og pine ligeledes være ca 750 w pr højtaler, eller har de en yderligere "power peak", der kan tage trykket, så de ikke bliver blæst af, hvis fx højtalerne er 200 eller 300 eller andet under 750 w. Der bliver selvfølgelig ikke spillet så vanvittigt højt men de skal jo kunne matche fx trommer/bas osv. Rummet er ikke så forfærdeligt stort, ca 18 -20 kvm og er rimelig tæt i lyden. Feedback piv, må været et spørgsmål om at vende kabinetterne rigtigt.

-Og ydermere, hvordan kommer Ohm så ind i billede i det tilfælde her? Jeg ser at der på de fleste passive Pa-højtalere står angivet Ohm, sædvanligvis 8 Ohm, men der står ikke en DYT om hvad Ohm der skal tilsluttes på Powerampen, så vidt jeg kan se.. Er det så ikke lidt ligegyldigt?

Ville et sådan JBL par 250w / 8 Ohm pr stk, kunne gøre det: https://www.thomann.de/dk/jbl_jrx_212_m.htm

Eller skal vi mere over i noget større 600w / 8 Ohm pr stk, som fx dem her: https://www.thomann.de/dk/jbl_prx_412m.htm

Det ville selvfølgelig også være fedt at kunne tage dem ud som monitors til forskellige gigs..
Bruger nu PA kabinetter som monitors..

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

For at kunne svare ville det måske være en ide at angive hvilken forstærker der er tale om. Spec's er normalt lidt prangende angivet typisk hvad 4 ohms ydelsen teoretisk ville være, hvis ellers en højttaler var en lineær impedans, noget som sjældent forekommer i PA højttalere da det ville medføre et massivt tab af effekt.

Så hvis din forstærker er 750 pr. kanal i 4 ohm, så vil den med en 8 ohms last være ca. 500 pr. kanal hvilket er et overhead på +3 dB i en 250 w højttaler, som man nok ville sige heldigvis er det ikke et vildt klippet signal der føres frem til især diskant enheden i front højttaleren.

Så spørger du til jrx serien i forhold til prx serien, ja så er den første tydeligvis meget mere minimalistisk i hvad man ville kunne forvente af en højttaler til PA brug, og det vil kræve betydeligt flere kundskaber af brugeren at arbejde sig udenom knasterne end i prx serien ... jrx er lavet så billigt som overhovedet muligt, med rigtigt meget der kommer fra underleverandører fra Kina. Selvfølgelig kan man lave god lyd på dem men man skal godtnok hive grundigt i en grafisk EQ ... og hvornår får man lige et kvarters tid til hver eneste kasse må man er på job.

Bevares PRX'erne kan også være nogle bæster som stage monitor ... og de koster faktisk lidt for meget i forhold hvad de yder, jeg vil her minde om at man jo betaler for et alibi, ved at købe JBL, og de penge kunne nok bedre bruges på noget tysk med italienske enheder.

Måtte jeg her forslå: https://www.thomann.de/dk/ld_systems_stinger_12_g3.htm

Men hvis du lover mig at der aldrig kommer andet en vokaler eller akustisk guitar igennem, ville jeg foreslå et par:

https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_a ... 4_mkii.htm

...som er mindre effektiv men prøv lige at få den til at feed'e man skal pege direkte på den med mikrofonen en 50 cm fra søjlen, før det sker - men det er gavnligt at få monteret den op på et stativ. så der skal tilkøbes https://www.thomann.de/dk/the_box_pro_a ... l_268595_0 for at få dem på et stativ og så stativet hvis man ikke har et i forvejen.

--sd

Medlemsavatar
Leif Briis
Medlem
Indlæg: 44

Indlæg af Leif Briis »

Ok, mange tak skal du have Søren..

Gode brugbare input synes jeg..

Den er magen til denne her.. https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 0-172-2309
(Links rettet)

Min står bare sprit ny, da jeg næsten ikke har brugt den. Kunne heller ikke finde på at hælde jord på den.. :-D

Så power ampen spytter max 450 w ved 8 Ohm pr kanal, går jeg ud fra..
Bruger nu PA kabinetter som monitors..

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Tja på en almindelig 12" enhed er impedansen ret varieret ... ved 90 hz er den måske 20 ohm (egenresonansen) ...ved 180 måske 6,5 ohm for så oppe ved 5k hz igen at være 16 ohm. Og alt efter hvilken type kabinet enheden sidder i så påvirkes disse i forskellig retning. Næste ting er så at drifteffekten for enheden også er varieret blot på en anden måde det typisk meget nemmere at spille kraftigt i 3 kHz området end det som foregår nede i de dybe oktaver.

Alt i alt så kan man ikke sige noget særlig bestemt om hvad der passer sammen, andet end at man skal lytte om noget giver mislyde eller lyder klippet ... så har man nok gået lige lovligt meget til makronerne og skal derfor ikke forvente at højttalerne bevarer de gode lyd egenskaber de en gang måske besad.

Jeg har nogle løse horn med phenol drivere, disse gør for tiden tjeneste i et bands øvelokale fordi bandet ikke havde opdaget hvorfor og hvornår tingene var begyndt at lyde lidt indelukket, bare at det var blevet lidt svært med tekst-forståelsen i sangen. Man skal faktisk lære sig at høre når man er ude i noget overbelastning. Faktisk kan man blæse diskanterne af med blot en 20 w forstærker, blot man føder den med et klippet signal ... så få lært dig en hensigtsmæssig gain struktur i dit system.

--sd

Medlemsavatar
Leif Briis
Medlem
Indlæg: 44

Indlæg af Leif Briis »

Super..!
Gode informationer jeg kan bruge til rigtig meget.. Jeg har i hvert fald en meget bedre forståelse af sammenhængen.
Tror så faktisk at, der er sandsynlighed for jeg vil afprøve på de tyske LD'ere med italienske enheder, som du foreslog.
Dem havde jeg ikke lige set..
Bruger nu PA kabinetter som monitors..

Medlemsavatar
Leif Briis
Medlem
Indlæg: 44

Indlæg af Leif Briis »

Men hov..!

De tyske LD er på 125 ohm..? Hvordan passer det lige ind her..? Så skal jeg have en power amp på 20.000 watt..?
Bruger nu PA kabinetter som monitors..

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Leif Briis skrev:Men hov..!

De tyske LD er på 125 ohm..? Hvordan passer det lige ind her..? Så skal jeg have en power amp på 20.000 watt..?
Nej der står 125 db ved 1 w på en meters afstand, den er 8 ohm!

--sd

Medlemsavatar
Leif Briis
Medlem
Indlæg: 44

Indlæg af Leif Briis »

Ok, mange tak Søren..

Det lyder rigtigt.. :) Jeg har dog lige kontaktet pr e-mail Thomann, for lige at tjekke op på, hvorfor der lige står "125 Ohms", nederst i deres beskrivelse.. Faktisk står der 8 Ohm bag på selve højtaleren, så det er jo nok det de er..
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-10-02 kl. 15.26.39.png
Skærmbillede 2017-10-02 kl. 15.26.39.png (35.03 KiB) Vist 1340 gange
Bruger nu PA kabinetter som monitors..

Nyt svar