Livelyd for dummies

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Thomas.s.m
Medlem
Indlæg: 3

Livelyd for dummies

Indlæg af Thomas.s.m »

Hej forum.. Jeg har læst jer over skulderen i et stykke tid, og det virker som om i er nogle meget kompetente og professionelle folk! Jeg håber derfor at i vil hjælpe mig med et forslag til hvilket setup jeg skal bruge til mit band ved et kommende job.

Vi skal spille til en gymnasiefest, vi er seks mand (2 sang+2 kor(trommer og keys)/bas/trommer/guitar/keys), og spiller som så mange andre moderne og gammel pop.

Festen holdes i en kæmpe sal på Aurehøj gymnasium, hvor der er installeret et sæt to 15" med horn,
som dem her: http://www.aage.dk/default.asp?page=/sh ... renr=35680
og en powermixer af, for mig, ukendt størrelse.

Problemet er at højtalerne placeret med mere end 20 m mellemrum ca. 8 m over gulvet, i hvert sit øverste hjørne af rummet. Det lyder rædselsfuldt at spille over, da det runger i det meget store lokale.

Vi råder selv over et par LEM T 4 A og en Soundcraft EPM 12 spors mixer, men jeg tvivler på at det kan spille ca. 600 mennesker op med andet end vokal og evt. keys.

Har i en idé til hvordan man kan sætte det sammen, så vi får en ordentlig lyd?

MVH..

Thomas

Medlemsavatar
jakobsvin
Medlem
Indlæg: 101
Sted: Frederiksberg

Indlæg af jakobsvin »

I skal ikke regne med at få meget mere ud af det end det du nævner + måske lidt storetromme. Alternativet kunne være at leje en lydmand ind, eller at leje en front, og bruge jeres kasser til monitor.

Default avatar
Thomas.s.m
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af Thomas.s.m »

Er det helt hen i vejret at sætte et FOH-mix op på det store P.A? Problemet er at der knap er penge til at betale bandet med, så en lydmand vil der ikke være råd til...desværre.

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Thomas.s.m skrev:Er det helt hen i vejret at sætte et FOH-mix op på det store P.A? Problemet er at der knap er penge til at betale bandet med, så en lydmand vil der ikke være råd til...desværre.
Så må i fandeme hæve prisen eller lade være at spille... Det er min mening. Et stort gymnasie med 600 gæster, der skal der mindst påregnes 6000-7000,- til et ordentligt anlæg og lydmand, og så er det stadig i underkanten, hvis man også vil have anstændigt lys og godt skub på lyden. Det er min uforbeholdne mening.

Medlemsavatar
Tue
Medlem
Indlæg: 141

Indlæg af Tue »

Enig. Hvis man aftaler at transportere 30 mennesker må man sætte penge af til at leje en bus. 600 mennesker er rigtig mange at spille op til koncert. Det er jo et fuldt pumpehus. MEN du skal jo kun spille et dansegulv/festområde op. DVS højtalere der spiller meget ud i rummet er udelukket. Du får alt for meget difust lydrum ud af den løsning.

Et stacket konventionelt anlæg i LR position ved dansegulvet med en lydmand er løsningen. Det drejer sig min om 6000-7000 med anlæg, transport og lydmand. Hvis ikke I har regnet med det må I enten levere en dårlig vare eller tage tabet - som rejseselskabet der kom til at sælge billetter til en bus de ikke har:-)

Medlemsavatar
MAM
Medlem
Indlæg: 488
Sted: Copenhagen

Indlæg af MAM »

Tue skrev:Enig. Hvis man aftaler at transportere 30 mennesker må man sætte penge af til at leje en bus. 600 mennesker er rigtig mange at spille op til koncert. Det er jo et fuldt pumpehus. MEN du skal jo kun spille et dansegulv/festområde op. DVS højtalere der spiller meget ud i rummet er udelukket. Du får alt for meget difust lydrum ud af den løsning.

Et stacket konventionelt anlæg i LR position ved dansegulvet med en lydmand er løsningen. Det drejer sig min om 6000-7000 med anlæg, transport og lydmand. Hvis ikke I har regnet med det må I enten levere en dårlig vare eller tage tabet - som rejseselskabet der kom til at sælge billetter til en bus de ikke har:-)
Også enig. Hader at musikere altid skal presses i pris, og ikke være noget værd.

Penge = professionelt = god oplevelse.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Yesss , attitude is all
Pengene eller livet

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem
Indlæg: 585

Indlæg af Mikkel_J »

nu går jeg tilfældigvis på aurehøj gymnasium...:-D
jeg er en smule nysgerrig nu.
hvad er anledningen og hvad hedder dit band?
Mikkel Juul Jensen

Default avatar
Thomas.s.m
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af Thomas.s.m »

Jeg kan selvfølgelig godt forstå at i som lydmænd føler at branchen presses af for meget gør-det-selv og dårlig lyd. Men de bedste svar på mit spørgsmål er nu engang de mere konstruktive som Tues - tak
:)

Vi hedder The Rocky Raccoons.. og skal spille til festen d. 30. november - da vi alle er gamle elever, er det mere af lyst end af økonomiske grunde at vi spiller.

Nyt svar