Er tiden for passive PA monitors død!

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Er tiden for passive PA monitors død!

Indlæg af KimSteff »

Jeg skal til at købe nye PA monitors til min musikskole. Jeg har en lidt ældre Dynacord PowerMate så derfor tænkte jeg at et par nye passive monitors så som disse ville passe godt.
https://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/pa ... oice-zlx12
Men. synes I det er klogt at købe et par passive? De samme som aktive koster 700.- mere pr stk.
Er tiden for passive PA monitors død!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fordelen med passive scenemonitors er at der ikke skal trækkes strøm til dem også. Dog hvis man har aktive slipper man for også at have et forstærkerskab med.. Jeg ser ikke noget problem i at købe passive, men jeg tror ikke jeg ville gøre det i vores band hvis vi skulle bruge gulvmonitors.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Lige præcis når det kommer gulvmonitors, så synes jeg også det er rart at slippe for at skulle trække ekstra strøm til dem. Der er som regel rigeligt med stikdåser osv. på en scene i forvejen, så jeg foretrækker helt klart, at kabelføringen tilmonitors kan klares med et enkelt speakon pr. kasse. Det gør det som regel også lettere at flytte rundt på kasserne i løbet af en koncert, fordi du er uafhængig af strømudtag.
Alternativt kan man selvfølgelig bruge kombi-kabler med både XLR og strøm og så trække strømmen centralt. De billige aktive har dog som regel også den lille ulempe, at de ikke har powercon til strøm, så strømkablerne ryger nemt ud, hvis man kommer til at flytte på højtaleren.

Fordelen ved de aktive kasser er selvfølgelig, at du ikke skal tænke på forstærker, hvis mixeren på et tidspunkt skal skiftesud.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jammen en gammel Powermate er givetvis ikke på ret meget mere end 600 watt i 4 ohm pr. forstærker, så du ville ikke kunne drive en standard skråkasse til at nå ret meget mere end 124 dB på en meter i spidserne, og det vil tvinge dig op i saturation effekterne fra forstærkens strømforsyning. Se sådanne ting kan godt lyde fedt, men det er desværre også med til at opbygge feeds - men hvis det ikke handler om vokaler, kunne det nok gå ...

Men der er så en chance for at du måske kunne finde en S200 fra EV eller en JBL E120 baseret skråkasse. Hvor basenheden i sig selv er meget letdreven og går pænt langt op i spektret, og hvor man har lagt sig i selen for at dæmpe membranopbrud fordi de også dæmper tendensen til feeds.

Bill Fitzmauritz har lavet tegninger til en skråkasse: http://www.billfitzmaurice.com/Wedgehorn.html der udviser den i hvert fald for mig fornødne effektivitet fordi 8¨enheden sidder på en hornladning. Disse går ikke dybt nok til andet end vokaler, men det er alt andet end lige også det bandmedlemmer oftest savner i deres scenelyd. Her kan det så give god mening at køre på 16 ohms enheder, da man så ustraffet kan køre 3-4kasser i parallel, på hver forstærkerside.

Powermate har ingen opgivelser over hvordan den håndterer 1 ohms belasninger, men hvis det skulle lykkes så kan du forvisse dig om at der næsten ikke er noget headroom der er tilnærmelsesvis monitor-lyd egnet.

--sd

Nyt svar