Monitor til jobs

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Simon Duun
Gearslæber
Gearslæber
Sted: Denmark/Fyn/Svendborg

Monitor til jobs

Indlæg Skrevet: 20. okt 2007, 21:47

Hejsa.

Jeg står og skal investere i et par nye monitors til mig selv, til live brug.
Af erfaringer er det ikke alle spillesteder der har helt så god lyd som man kunne ønske sig, så det er netop
derfor jeg overvejer at købe mig et par keyboard forstærkere eller noget lignene.

Jeg har selv kikket på: Rolans KC550USD
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=27632#

men jeg har dog ikke hørt den spille rigtigt endnu. Har i evt. noget i hellere kan anbefale?

Med Venlig Hilsen
Simon Duun
Jazz'n'Funk oh year ;)
Brugeravatar
Kew
Producer
Producer
Sted: Haderslev

Indlæg Skrevet: 21. okt 2007, 12:52

Altså, du skal bruge det til monitor til dig selv? Når du spiller klaver live, right?

Ved ikke om det er nogen fordel for dig at tage monitor med selv, da de fleste steder har monitor i en ok kvalitet, men at lyden mange gange godt kan være "skramlet" og uden særlig meget bund, da lydmanden mest af alt er interesseret i at det lyder godt i FOH.

hvor store er de steder i spiller? Bare i svendborg city, pianobar osv?

Kew
Simon Duun
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 21. okt 2007, 19:53

Kew skrev:Altså, du skal bruge det til monitor til dig selv? Når du spiller klaver live, right?

Ved ikke om det er nogen fordel for dig at tage monitor med selv, da de fleste steder har monitor i en ok kvalitet, men at lyden mange gange godt kan være "skramlet" og uden særlig meget bund, da lydmanden mest af alt er interesseret i at det lyder godt i FOH.

hvor store er de steder i spiller? Bare i svendborg city, pianobar osv?

Kew

Hmmm, de jobs vi skal spille er rundt omkring på caféer, haaders, til vintage festivallen næste år, og hvem ved hvad der kommer
af store jobs der :-). Jeg vil bare gerne have noget godt monitor gear selv, så jeg ved hvad jeg hele tiden har af lyd.

Håber du/i forstår mig :)
Jazz'n'Funk oh year ;)
Brugeravatar
Bacher
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 16:59

Har du overvejet et par hovedtelefoner?

Ellers vil jeg anbefale en RCF ART 310: http://www.thomann.de/thoiw12_rcf_art_3 ... 26cf0de0f8

Dejlig lille kasse som spiller pænt højt.
Brugeravatar
Kew
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 17:12

Ja, så vil jeg også råde dig til et par hørebøffer. Evt. in-ear, så man ikke sidder med et par monster kasser om hovedet. Køb evt. et ekstra langt jackkabel. :)

Kew
Simon Duun
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 17:26

Kew skrev:Ja, så vil jeg også råde dig til et par hørebøffer. Evt. in-ear, så man ikke sidder med et par monster kasser om hovedet. Køb evt. et ekstra langt jackkabel. :)

Kew

Nu er det ikke for at lyde dum, eller kritisere dit foreslag :-). Men jeg tror ikke jeg ville kunne holde ud at side med et par hovedtelefoner eller in ears
i øret under en hel koncert. Så hellere slæbe aktive monitors med hvergang :D
Jazz'n'Funk oh year ;)
Brugeravatar
Bacher
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 17:52

Hvorfor ikke? Du kunne jo bruge et par halvåbne, som giver noget lyd udefra. DR Underholdningsorkester bruger f.eks. B&O http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=46

Det må naturligvis ikke gøre fysisk ondt, men det kan et par formstøbte propper hindre.
Simon Duun
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 18:25

Bacher skrev:Hvorfor ikke? Du kunne jo bruge et par halvåbne, som giver noget lyd udefra. DR Underholdningsorkester bruger f.eks. B&O http://www.bang-olufsen.com/page.asp?id=46

Det må naturligvis ikke gøre fysisk ondt, men det kan et par formstøbte propper hindre.

Jeg synes bare det giver en anden lydformænnelse ved at have rigtige monitors, altså hvor der er plads til at lyden kan blæses ud i lokalet,
i stædet for direkte at have dem i øret, hvor lyden bare bliver smækket ind!
Jazz'n'Funk oh year ;)
Brugeravatar
Kew
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 18:30

Ja, men du får desværre ikke super fed lyd bare ved at købe en lækker monitor, der må jeg skuffe dig. Generelt handler det ikke om at det lyder godt på oppe på scenen, der handler det meget mere om at du kan høre dig selv og du kan høre dig selv i forhold til dit band.

Det er desværre ikke dig der skal nyde, men yde! :)

Hvis i har lydmand på, skal han nok/forhåbenlig give publikum den lyd man kan nyde!

Jeg ville foretrække høretlf. frem for at købe en monitor og rive den med hver eneste gang. Ikke kun fordi det er nemmere og billigere, men også fordi at jeg nok ville blive pænt skuffet over lyden alligevel.

Du kan jo ikke eq'e dit klaver fra scenen med mindre det er elektronisk og du smider det igennem en mixer, fra mixer og ud til FOH'en og tilbage i din monitor, det ville blive noget rod og miste en masse power!

Kew
Brugeravatar
Bregendahl
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 22:26

Kew skrev:Ja, men du får desværre ikke super fed lyd bare ved at købe en lækker monitor, der må jeg skuffe dig.

Ahhhhh......? Med et par Adamson M15'ere, en LAB amp, og mig bag en monitor pult, vil jeg vove den påstand, at selv et keyboard kan komme til at lyde fed. Men det er jo også en pænt dyr omgang!

Jeg har for nyligt hjulpet keyboard boxeren af et af mine faste band, med at lave en monitorløsning der ofte får ham til at se helt sagelig ud. Der er tale om 2 key's, et hammond, en trombone, og to vokaler. De bliver så passivt splittet i hans keyrack, hvor efter han hiver det hele op i en Behringer DDX3216 digipult. Samtidig sender jeg et stereo matrix af mit FOH mix, op til ham, som han så blender efter behag. Det ryger så left/ right ud af pulten, og ned i et sæt stereo inear, med et sæt formstøbte Ultimate propper. SMÅKAGE det lyder BRA!!! Men tror også det endte med at koste på den grimme side af 25K
Brugeravatar
Mads N.
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 22:29

man kan jo også bare køre det helt oldschool med fx Roland Jazz Chorus 120 som keyboard forstærker, som så bliver mic'et op.
Det er der selvfølgelig også fordele og ulemper ved, men det er fedt som keyboardspiller, at for éen gangs skyld have baggear.
Brugeravatar
Kew
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 22. okt 2007, 22:38

Bregendahl skrev:Ahhhhh......? Med et par Adamson M15'ere, en LAB amp, og mig bag en monitor pult, vil jeg vove den påstand, at selv et keyboard kan komme til at lyde fed. Men det er jo også en pænt dyr omgang!

Jeg har for nyligt hjulpet keyboard boxeren af et af mine faste band, med at lave en monitorløsning der ofte får ham til at se helt sagelig ud. Der er tale om 2 key's, et hammond, en trombone, og to vokaler. De bliver så passivt splittet i hans keyrack, hvor efter han hiver det hele op i en Behringer DDX3216 digipult. Samtidig sender jeg et stereo matrix af mit FOH mix, op til ham, som han så blender efter behag. Det ryger så left/ right ud af pulten, og ned i et sæt stereo inear, med et sæt formstøbte Ultimate propper. SMÅKAGE det lyder BRA!!! Men tror også det endte med at koste på den grimme side af 25K

Præcis - Dyrt - Her snakker vi om jobs på Haardes, som er en lille pub/bar. Så synes jeg 25K+ er lidt for meget. Men det er jo op til simon! :)

Tænk dig om før du køber og hvis du kun spiller et job om måneden, ville jeg aldrig gøre det! Aldrig - Lidt noget andet hvis man spiller flere gange om ugen :D

Kew

Tilbage til "Live Lyd & PA"