Kabling m.m. af top og bundkasser

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Kabling m.m. af top og bundkasser

Indlæg af tanglad »

Jeg er nybegynder i det her PA halløj, så stiller lige et par spørgsmål.

Har dette setup. Hvordan kabler jeg og i det hele taget får det bedste ud af det?

Som udgangspunkt ville jeg kable fra forstærker til bundkasse og derfra videre til topkasse. Bundkassen sætter jeg til Passiv.

Spørgsmål:
1: ved den valgte kabling, sendes så hele frekvensområdet videre til topkasserne? eller er det kun frekvenser som bundkasserne ikke tager sig af der kommer videre?
2: Hvad sker der hvis jeg sætter bundkasserne på Biamp?
3: Kræver det en forstærker mere med Biamp?
4: Jeg har læst i manualen noget med 2 polede kabler og 4 polede kabler. Hvornår skal jeg bruge hvad?
5: Er det ligemeget om jeg kører fra forstærker til bundkasser og så videre til top eller om jeg kører fra forstærker til topkasser og videre til bundkasser?


1 stk. Behringer iNukeNU3000DSP class D forstærker
- 2 x 1500 W ved 2 ohm
- 2 x 900 W ved 4 ohm
- 1 x 3000 w bridgemode ved 4 ohm

2 stk. Behringer B1520 2 vejs som jeg bruger som top
- Type: Fullrange 15" + 1.75"
- Frekvensområde: 50 Hz - 18 kHz
- Vedvarende: 300 W
- Peak: 1200 W
- Impedans: 8 ohm

2 stk. Behringer B1800X bundkasser
- Type: 18"
- Frekvensområde: 40 Hz - 300 Hz
- Vedvarende: 450 W
- Peak: 1800 W
- Impedans: 8 ohm

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er et af speakon stikkene som kører 4 polet hvor når du er i Biamp mode, sender bund ud på +2-2 og top ud på +1+2 eller er det omvendt, men det er så i mono. Men fordelen er så at det samme 4 polede kabel køres rundt i kæde fra kasse til kasse uden at tage notits af om den er henholdsvis bund eller top - fordi hver kasse kun lytter på ét af speakon parrene.

Du vil ikke kunne bruge bridgemode til noget før du får en ekstra iNuke, ligesom det også er en forudsætning for stereo, med mindre du vil køre uden bundkasser, eller bruge det indbyggede delefilter i bundkassen. Men passiv deling i bunden giver ikke den bedste impuls respons, men kan dog i rette sammenhæng være lige det i definerer som jeres sound. :censored:

--sd

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Ups. jeg fatter ikke så meget af det du skriver. Vil det sige at jeg kører mono sådan som jeg har kablet det nu?

Er der forskel på kablerne 2 polet / 4 polet eller er der altid fire poler i selve kablet?

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Hvis du kun har en forstærker, så er det lidt underordnet om dit kabel er to eller fire ledet, du benytter kun to ledere til hver side alligevel.

Passivt stil omskifteren bag på bundkassen til "passiv" og topkassen til "full range"
kør et kabel fra forstærker til bundkassens IN og
et kabel fra bundkassens OUT op til topkassen.

Så er du kørende med bundkassens indbyggede delefilter.

Skal det være bedre, skal du over i aktivt delefilter og flere forstærkere. ;)

Skal du ud og købe kabler, vil jeg foreslå du køber 4 ledet/polet med det samme, så er du forberedt hvis du senere vil opgradere til aktiv deling. :)

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Tak for svar. Nu er jeg da blevet lidt klogere mht. at bundkasserne har et indbygget delefilter og det med polerne i kablerne, og at jeg nok får brug for endnu en forstærker.

Hvordan er den samlede impedans i mit setup med 8 ohm bund og 8 ohm top. Er svaret 8 eller 16?

1000 tak for jeres svar.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

I den ideelle verden er to 8 ohms i parallel 4 ohm.
Så det vil defacto være svaret på dit spørgsmål (og så hopper vi lige over at højtalernes impedans svinger med frekvensen) ;)

Du kan sagtens klare dig med den ene forstærker til en start, men på sigt vil det give et bedre resultat at får en eller to forstærkere mere, og et aktivt delefilter/controller.

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Super. Hvad er det en forstærker kan for mit setup ud over flere forstærker watt?

Gad vide om den forstærker jeg har kan noget smart. Har lige fået den så jeg er helt blank endnu.

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Der skulle have stået hvad er det en EKSTRA forstærker kan

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det gør at du kan køre aktivt delt i stereo.

Som det er nu med en forstærker kan du hvis du bruger den aktive deling kun bruge én forstærkerside til bund og den anden til top, eller begge to som top eller begge to som bund i stereo. Men hvis du køber den samme uden DSP, vil den kun kunne køre enten top udelukkende eller bund, det vil så nok være snedigst at bruge den uden DSP til bund, da ingen rigtigt kan udnytte equalizer'ing under 100 hz ... eller jo man kan low-cutte lidt højt for at udnytte head-roomet bedre - men ingen kan høre en equalizer'ings-fejl dernede, fordi alle rum har bunkevis af udfasninger hist og her, så snart bunden kommer flere steder fra ... og det gør den jo altid fordi der også vil være refleksioner fra væg, gulv og loft i rummet.

Der kan så være fordele ved at køre den med DSP, med en forholdsvis flad flankestejlhed nedad til, og så skyde den ind under subben indtil det lyder fornuftigt med en ret så høj delefrekvens. Du skal justere det ind fra job til job ... den fordel der er ved det er at bundkasserne forvrænger ret så meget, hvilket vil sige at selvom der deles aktivt ved 100 hz så siger bundkassen noget op til 300 hz ca.

--sd

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Jeg ender nok med at købe en forstærker mere magen til. Så køre Bi-Amp og 4 polet til bundene og 2 polet til toppene. Og så bruge CrossOver i DSPen.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg lod det nok ikke skinne nok igennem at jeg anser det for overkill at gøre noget processor-messigt ved bunden. Men der er basseører til forskel. Så hvad pokker.

--sd

Nyt svar