Kabling m.m. af top og bundkasser

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Kabling m.m. af top og bundkasser

Indlæg af tanglad »

Jeg er nybegynder i det her PA halløj, så stiller lige et par spørgsmål.

Har dette setup. Hvordan kabler jeg og i det hele taget får det bedste ud af det?

Som udgangspunkt ville jeg kable fra forstærker til bundkasse og derfra videre til topkasse. Bundkassen sætter jeg til Passiv.

Spørgsmål:
1: ved den valgte kabling, sendes så hele frekvensområdet videre til topkasserne? eller er det kun frekvenser som bundkasserne ikke tager sig af der kommer videre?
2: Hvad sker der hvis jeg sætter bundkasserne på Biamp?
3: Kræver det en forstærker mere med Biamp?
4: Jeg har læst i manualen noget med 2 polede kabler og 4 polede kabler. Hvornår skal jeg bruge hvad?
5: Er det ligemeget om jeg kører fra forstærker til bundkasser og så videre til top eller om jeg kører fra forstærker til topkasser og videre til bundkasser?


1 stk. Behringer iNukeNU3000DSP class D forstærker
- 2 x 1500 W ved 2 ohm
- 2 x 900 W ved 4 ohm
- 1 x 3000 w bridgemode ved 4 ohm

2 stk. Behringer B1520 2 vejs som jeg bruger som top
- Type: Fullrange 15" + 1.75"
- Frekvensområde: 50 Hz - 18 kHz
- Vedvarende: 300 W
- Peak: 1200 W
- Impedans: 8 ohm

2 stk. Behringer B1800X bundkasser
- Type: 18"
- Frekvensområde: 40 Hz - 300 Hz
- Vedvarende: 450 W
- Peak: 1800 W
- Impedans: 8 ohm

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der er et af speakon stikkene som kører 4 polet hvor når du er i Biamp mode, sender bund ud på +2-2 og top ud på +1+2 eller er det omvendt, men det er så i mono. Men fordelen er så at det samme 4 polede kabel køres rundt i kæde fra kasse til kasse uden at tage notits af om den er henholdsvis bund eller top - fordi hver kasse kun lytter på ét af speakon parrene.