Hjælp til In-Ear

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jesper Johansen
Medlem
Indlæg: 364
Sted: Køge

Hjælp til In-Ear

Indlæg af Jesper Johansen »

Hej,

Min tromme monitor er stået af og jeg har derfor lidt besluttet at skifte til In-ear.
Jeg har aldrig prøvet at spille med In-ear da jeg er pisse bange for at få et grimt feedback hyl i ørene.
Jeg spiller altid med ørepropper, men tænker at kombinere In-ear og ørepropper, altså noget formstøbt.

Jeg har nogle gange oplevet at selv om vi blot spille et lille job uden scene monitor, så kan der godt forkomme feedback i fronten
selv om der er lydmand på, og det er her jeg har min bekymring, hvis jeg så havde In-ear på, og lead vox gav et feed, så ville jeg få det lige ind ørene, det vil jeg gerne undgå 100% hvis muligt. (med min tromme monitor kan man lige dreje hoved eller tage den ene skulder op til øret for at tage det værste hyl + at ørepropperne jo tager det meste.

Er løsningen her at bruge en feedback destroyer, hvis jeg bruger in-ear, har set Behringer laver sådanne en?
Er der andre der mon laver noget tilsvarende/ bedre (hader Behringer :-)..... Men hvis de er de eneste der laver dem må jeg krybe til korset)

Jeg har kigget lidt om jeg kunne finde en tråd omkring mit spørgsmål, men det er ikke lykkedes.....
Er der en tråd om dette, ville et link dertil være super.

/Jesper

Medlemsavatar
Jesper Johansen
Medlem
Indlæg: 364
Sted: Køge

Indlæg af Jesper Johansen »

Glemte at skrive at jeg ikke påtænker en trådløs løsning, men en trådet med Belt Pack,
Nu ser jeg så lige at man kan få formstøbte In-ear og nogle med skumpropper, hvad er jeres erfaring her...?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil lige gøre opmærksom på at feeds fra fronten ankommer væsentligt langsommere end skråkasse-hyl, fordi forsinkelsen som regel er større ud til fronten. Feedback distroyer'e lyder grimt fordi de benytter sig af meget hurtige fasedrej ... jeg tror faktisk det vigtigste her er at få elimineret front-feeds'ne ... altså give sig til at undersøge hvorfor de opstår. Eksempelvis cupper en del aspirendene kunder deres mikrofoner for at tiltuske sig lidt street credit, uden at have skænket det en tanke hvorfor man giver sig til at bruge retningsbestemte mikrofoner.

Hvis man lægger en massiv komprimering på sine vokaler, fordi man hjemme har regnet sig frem til en speciel effekt ... burde man nok i stedet gøre det med vocalrider og C6 plug'innerne fra Waves, da den bredbåndede komprimering ikke vil kunne skelne imellem feeds der er ved at bygge sig op og så egentlige knaster i vokalens "egenklang". Men det aller bedste er hvis sangeren får lært sig at komprimere selv ved at fjerne mikrofonen når der synges til, og tilsvarende går rigtigt tæt på når der skal laves noget proximity i klangen. Drop eksempelvis at synge i kondesator mikrofoner og gå direkte i sm57 med vindhætte, da man der kan komme rigtigt tæt på membranen, hvis man vil have en lækker oventone struktur på en sm57'er kan man gå i et rørtrin til at starte med, men husk at Greg Welsh nye plugin eller den der Vitamin, også kan noget i den retning uden særlig meget latency.

Men opdragelse af sangere hvor kedeligt det end lyder er nok det bedste mod feeds, men hvis alle er på in-ear på scenen er der altså meget lidt chance for feedback. Ligesom det overordnede lydniveau på scenen også er en ting der måske kunne tages med i ligningen.

--sd

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg har aldrig hørt om nogen, der oplevede feed i inears. Har I?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nej isoleret set kan feeds ikke opstå andet end i hybride løsniger, såsom front feeds - her der en lille teoretisk mulighed for opstår når der komprimeres meget kraftigt på leadvokalen, eller leadvokalen løber ud foran fronten eller cupper mikrofonen. Der må være noget specielt på færde her. Sådan noget med at spille med fronten bagved hele bandet ... eller?

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En af fordelene ved at hele bandet skifter til in-ear er netop, at feeds bliver meget mere sjældne. Desuden findes der på mange in-ear systemer en limiter, der klikker ind ved voldsom lyd (=feed)

Formstøbte in-ears er klart federe end skumpropper. Jeg har Shure SE535. Shure skumpropper er faktisk ret fede, men jeg har for nylig fået lavet nogle formstøbte propper fra AudioVox, der passer til mine Shures, og det er bare lige lidt federe - specielt i bunden.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Feed hvad er det for noget? Hehe.. den hyletone der kommer når en taler med svag stemme sænker mikrofonen mens de har valgt at stille sig lige foran fronten..

Jeg spiller KUN med in-ears, med limiter på, har aldrig fortrudt, det lyder svinergodt, og niveauet på scenen daler så det er nemmere at lave god lyd på for lydteknikeren.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jesper Johansen
Medlem
Indlæg: 364
Sted: Køge

Indlæg af Jesper Johansen »

Jeg spiller KUN med in-ears, med limiter på, har aldrig fortrudt, det lyder svinergodt, og niveauet på scenen daler så det er nemmere at lave god lyd på for lydteknikeren.[/quote]

Hvorfor har du limiter på?
er det blot for at undgå at blive blæst omkuld hvis guitaristen f.eks. bruger sin Boost pedal i soloen

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nej, guitaristens boost bør ligge under limiterniveauet, men limiteren beskytter dig, hvis du skulle være så uheldig, at der kom et kolonormt feed.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja lige præcis, den skal ikke lave noget hele tiden, kun være der hvis noget uventet skulle ske, et mikrofonstativ vælter og en SM58 brager ned i gulvet, eller et jackstik på bas'en bliver rykket ud og giver et kæmpe brag osv. (det bør nok siges at det ikke er noget jeg har haft problemer med, men når man placerer noget der kan lave lydtryk så tæt på mit indre øre, så tager jeg ingen chancer) Jeg har i mine mange år som trommeslager, måske kun hørt mine trommer spille ca. 1 time sammenlagt uden form for høreværn, ørepropper og nu in-ears/dæmpede hovedtelefoner. Til gengæld kan jeg spille i timevis uden at have nogen form for hyletone eller trætte øre bagefter.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Hald skrev:..... Jeg har i mine mange år som trommeslager, måske kun hørt mine trommer spille ca. 1 time sammenlagt uden form for høreværn, ørepropper og nu in-ears/dæmpede hovedtelefoner. Til gengæld kan jeg spille i timevis uden at have nogen form for hyletone eller trætte øre bagefter.
Off Topic: Hvordan kan du så vide hvad dine trommer lyder af? Et er vel at høre trommerne for sig selv når de stemmes, men hvad så når sammenspillet foregår, og musikken laves? Jeg er selv meget påpasselig med min hørelse, men har også lært at bruge trommerne dynamisk, og kontrollerer også lydstyrken på hele orkesteret. Mangler du ikke den fornemmelse med ørepropper og in-ears? Har selv spillet meget med IEM, dog kun på større scener.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har plexiglas foran trommerne og dæmpning bag, når jeg spiller har alle andre musikere også in-ears/headphone-monitor, så alle har en fed lyd. Jeg processere alt, den rigtige mic, placering, eq, comp osv.

Jeg kan få mine trommer til at lyde bedre med en masse grej end når man sætter en omni mic ud i lokalet og hører hvad de andre lytter på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar