Trådløs lyd fra ét rum til et andet

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Trådløs lyd fra ét rum til et andet

Indlæg af metrum »

Hej!
På min arbejdsplads har vi et teleslyngeanlæg, hvor der er koblet en trådløs Sennheiser mikrofon til. Selve modtageren og teleslyngeforstærkeren er placeret i et rum over for konfirmandstuen - i selve konfirmandstuen har vi nogle højttalere hængende, hvor vi gerne vil have lyden ud igennem også.
Kan man på en eller anden måde tage signalet fra modtageren på den trådløse mikrofon og så sende det videre trådløst over i en ny modtager, der står inde ved højttalerne i konfirmandstuen?
Eller bliver vores foredragsholdere nødt til at bære to mikrofoner?
Signalet skal transporteres gennem to vægge og ca. 15 m. - og det er desværre ikke muligt at flytte teleslyngeanlægget, da det er muret ind i væggen ser det ud til...
Håber I kan hjælpe. På forhånd tak :)
Mvh. Anders

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker boremaskine og kabel. Man kan godt købe sig ud af det, meeen boremaskine og kabel!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Det var også min tanke men det kan desværre ikke lade sig gøre - der er en fællesgang i vejen som vi ikke må krydse desværre....

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Jeg tænker man næsten kunne købe disse to, og se om senderen fra IEM kan arbejde sammen med modtageren fra det andet.:

https://www.thomann.de/dk/the_tbone_iem_75.htm

https://www.thomann.de/dk/the_tbone_fre ... 63_mhz.htm

Det er kun mono, men er det ren tale kan det nok fungere.

Har prøvetestet med min egen Sennheiser EK-300 IEM sender + en EW100 modtager, og det virker fint.

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Okay det er da værd at overveje... En billig løsning... Tak for svar :)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Er det bare noget, der skal bruges få gange (midlertidigt), eller skal det blive en permanent indretning fordi det skal bruges ofte? Er det meningen at bruge mikrofonen sammen med teleslynge-anlægget samtidig med højttalerne i konfirmandstuen?


(Er der forbud mod permanent installerede kabler? En fredet bygning?)

Er der tunge stenmure, eller bare glasruder imellem stederne hvor radio-senderen og -modtageren ønskes placeret? 15 m luft betyder næsten ingenting, men hvis radiobølgerne skal reflekteres og rundt omkring hjørner, eller igennem tykke stenvægge, falder signalstyrken drastisk, og så bliver transmissionen ustabil med udfald eller meget støj/susen til følge.


Er der mon mulighed for at radio-signalet fra mikrofonen kan modtages i konfirmandstuen uden re-transmission? Er Sennheiser-mikrofonen, som i allerede har, en type man kan købe en ekstra modtager til (Sennheiser evolution-serien, fx)? Det vil være enklere, men vil have en høj risiko for at lyden "falder ud" når der ikke er frit udsyn mellem sender og modtager, og radiosignalet dæmpes på vej gennem vægge og døre. gipsvægge er ikke så slemt som massive, armerede betonvægge.

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Tak for dit indlæg. Jeg har nu bestilt Sørens forslag - så må vi se om signalet kan række. Nu er det sådan at mikrofonens signal bliver sendt fra rummet med højttalerne og ind i rummet ved siden af, så mon ikke man også kan sende signalet den anden vej :)
Jeg vender tilbage, hvis ikke det fungerer... Endnu engang tak for hjælpen.
Mvh. Anders

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Hej igen!
Så har jeg modtaget det Søren foreslog fra Thomann - desværre kan man ikke unmute receiveren uden at have en beltpack/mikrofon sat til... Kan i hvert fald ikke finde nogle steder i manualen, hvor det står... Jeg kan selvfølgelig bare bruge in-ear sættet og så lade modtageren klare det, men så er der batterier, der skal skiftes, og det er det, jeg helst vil undgå, da jeg ikke vil være til stede, når det skal bruges...

Så Beier - her er lidt svar på dine spørgsmål.
1) Det skal bruges nogle gange om måneden - og ja, både teleslynge og højttalere skal virke på samme tid.
2) Kabler er desværre ikke en mulighed - så ville jeg bare have lavet et langt xlr-kabel, men det kan ikke lade sig gøre.
3) Det er murstensmure - nu er der ingen problemer med at sende fra konfirmandstuen og ind til teleslyngen... Det foregår uden udfald og støj.
4) Jeg ved det er et Sennheiser EW system - om det er 100 g2 kan jeg ikke lige huske... Men vi har i hvert fald et andet sæt, som jeg bare kunne skifte det ud med nemlig dette:
https://www.thomann.de/dk/sennheiser_ew ... bundle.htm

Vil man bare kunne købe en ekstra modtager til det? Eller kan beltpack'en kun sende til én modtager af gangen?
Tak for jeres hjælp... :)
Mvh. Anders

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Der er ikke noget sted du kan slå pilot tone fra?

Det er jeg lidt ked jeg fik dig til at bruge penge på så.

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Det kan jeg ikke finde desværre... Pyt - af skade bliver man klog men skældent rig ;)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Produktserien Sennheiser Evolution Wireless er blevet udvidet med en udgave kaldet D1,der sender med en digital modulationsart, og som jeg ikke kender. Men de andre, der bruger analog FM-modulation er ligeglade med hvilken sender, der sender på det frekvensbånd man indstiller modtager-tuneren til. Dvs Sennheiser G1, G2 og G3 fra alle underserierne, kan bør fint fungere med én sender og to modtagere, når man indstille alle tre enheder til samme frekvens.

Jeg mener at jeg har afprøvet det med én 'belt pack' som sender og to forskellige modtagere, alle i produktserien '100 G2'. Tilføjelse: Denne sender udsendte pilot-tone.

G3-serien bør virke med G2-serien hvad angår at få lyd igennem, hvis der vel at mærke er sammenfald af brugbare frekvensbånd. Der er forskelle i hvilke frekvenser de forskellige varianter fra de forskellige generationer kan bruge. Det du linker til i Thomann-webshoppen bruger frekvensbånd omkring 1,8 GHz (og som er en relativ ny ting i Danmark), hvor mange af de ældre evolution-produkter i stedet bruger områder, der overlapper 470-790 MHz, 823-832 MHz eller 863-865 MHz (tallene er taget fra lovgivningen, dvs. de nuværende lovlige områder, ikke de faktiske frekvensbånd på produkter fra før lovændringen i 2013.)

Men udover at finde en passende (og lovlig) frekvens, som alt udstyret kan bruge, forventer jeg ikke noget fikumdik med det analoge (og i øvrigt ganske glimrende) Sennheiser evolution-udstyr.

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Okay - tak for svar. Så skal jeg jo bare på jagt efter en analog modtager med samme frekvens som den vi har - det er nok bedre end at købe en ny med 1,8 ghz så jeg er sikker på det virker sammen denne gang ;)
Tjekker lige op på frekvenserne derude.
Endnu engang tusind tak. God weekend

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Som sagt, jeg prøvede det med min Sennheiser EW300 G2 IEM sender til en Sennheiser EW100 G1 modtager (begge i ISM båndet, 863-865 MHz), og det fungerer fint.

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Super :)

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Bare for at være helt sikker ;)
Jeg har et Sennheiser ew100 g3 Range G-band (566-608 mhz) system.
Hvis jeg køber denne så er det det eneste jeg skal have ikke? Så sender mikrofonen til både den ene modtager og den anden på samme tid...?

http://www.thomann.de/dk/sennheiser_em_ ... .htm?r=app

Tak for svar. :)

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

metrum skrev:Bare for at være helt sikker ;)
Jeg har et Sennheiser ew100 g3 Range G-band (566-608 MHz) system.
Hvis jeg køber denne så er det det eneste jeg skal have ikke? Så sender mikrofonen til både den ene modtager og den anden på samme tid...?

http://www.thomann.de/dk/sennheiser_em_ ... g_band.htm
Ja, sådan forstår jeg modellerne.
Manual: http://da-dk.sennheiser.com/global-down ... 016_EN.pdf
Alle tre enheder skal indstilles til
* samme frekvens
* Pilottone aktiveret (eller deaktiveret)

At deaktivere pilottonen sparer vist kun marginalt på senderens strømforbrug, til gengæld virker pilottone-systemet mere pålideligt end squelch alene hvad angår at holde modtagerne tavse (muted) mens senderen er slukket.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Jeps, de vil passe sammen.
Begge modtagere sættes på samme frekvens som senderen/mikrofonen.

Det med at slå pilottonen fra, er kun hvis man (som jeg) har en ældre sender uden pilottone.

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Tusind tak skal I have. Så er det bare at få bestilt...
Mvh. Anders

Nyt svar