Indstillinger fra X32 til X32 rack?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indstillinger fra X32 til X32 rack?

Indlæg af metrum »

Hej med jer!
Vi har en Behringer X32 digitalmixer, men synes nok den ef lidt stor at slæbe med ud, når vi bare spiller i "balle"-trioen eller jeg bare selv er ude som hyggepianist. Derfor har vi snakket om at købe en X32 rack. Spørgsmålet er så, om vi kan lave en grundindstilling hjemme på den store mixer og så loade denne ind på rack-udgaven? Tænker det er nemmere, når man nu har fysiske faders mv. til rådighed. Følger alle indstillinger med over?
Umiddelbart tænker jeg, at de to maskiner er helt ens software mæssigt...?
Tak for jeres hjælp - og fortsat god sommer :-D
Mvh. Anders

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu har jeg ikke selv erfaring med X32 serien, men jer er ret sikker på at de er ens indeni. Så det burde i kunne, men jeg tænker der måske er et par Live folk der har erfaring med X32 modellerne der vil bekræfte det inden i smider en rimelig sum for en lidt mindre mixer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg har så lige et spørgsmål her, hvad pokker er det dog for lokaliteter i optræder i siden overhør fra scenen er nøjagtigt det samme fra gang til gang? I min bog forrykker balancer sig fra job til job, man kan ikke regne med at skråkassen står nøjagtigt på samme måde... nogle gange er der tæpper på scenen, som laver ret så væsentligt om på klangenes udklingen ... jeg vil mene at rumklangene i allerhøjeste grad skal ommøbeleres alt efter hvor meget svaret er i salen. Hvad sker der hvis der er dobbelt så langt til bagvæggen den ene dag... og så videre. Nogle lokaler er ganske enkelt ikke designet til elektrisk forstærket musik!!!!

Jeg syntes det her spørgsmål minder meget om trangen til obligatoriske plugin forløb på en DAW, og at der kun bliver skabt rigtig kunst med rør-grej. For pokker hvis i ikke kan spille ...så er man altså lige vidt med selv det dyreste grej. Jeg ved godt at man i et demokratisk udgangspunkt siger at der ikke findes dumme spørgsmål, men at angribe tingene religiøst og på baggrund af tro er....

--sd

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Det er da vist ikke helt svar på mit spørgsmål SD men tak for input. Mit spørgsmål er ikke om eq, rumklang osv skal være nøjagtig det samme hver gang - derimod er det fedt at lave et grundsetup hjemmefra som man så finjusterer ude - tænker at det er nemmest nu man kun har sin ipad til rådighed... Hvis jeg skal være ærlig så bliver vores nuværende analoge mixer ikke pillet ret meget i når vi først er ude - vi eq'er vores front når vi har stillet op og så tager vi den derfra med fokus på især vokal og bas... Det er jo ikke en koncert men oftest et lille forsamlingshus eller lign vi spiller i - og kommer ca 45 min før et spillejob for at stille op, da folk jo først er færdig med at spise der.
Vi består af bassist, sangerinde og så mig på klaver og kor. Derudover spiller vi til nogle backingtracks. Desuden har bassisten spillet og været lydmand samt haft studie i over 30 år så han ved vist godt, hvad han har med at gøre :dollargrin:
Men kan man mon gøre det? Jeg vil også tro det som Hald siger men vil gerne være sikker :-D Tak for svar.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

metrum skrev:Vi består af bassist, sangerinde og så mig på klaver og kor. Derudover spiller vi til nogle backingtracks. Desuden har bassisten spillet og været lydmand samt haft studie i over 30 år så han ved vist godt, hvad han har med at gøre
Ja rent bortset fra han står på den forkerte side af PA'et ... men alt i alt en svimlende svær opgave, nej jeg ville tro at man ville kunne klare det med stort set alt værktøj der er til rådighed. Stil PA'et bag ved og så finder i 4-5 channelstrips og en liniemixer ... det der er den egenlige kunst her er at holde sig på så få mikrofoner som overhovedet muligt, fordi der hvor den egentlige kamp ligger er overhøret imellem instrumeterne.

Så måske blot en enkelt mikrofon, med en parallel saturation/compression på det dybe, til at rette op på at ingen vil være tæt nok på kilden til den fornødne proximity effekt. Det her kan du udføre med snartsagt enhvert lydkort ... og en mac der kører Au-lab eller Mainstage, det eneste problem er at i kommer ikke til at høre det publikum hører, for hvis fronten er bagved skal det være close mic'ing....

Bare fordi man kan smide et højtteknologisk værktøj efter noget er der ingen grund til at man gør det, og det er faktisk der går Saint-Exupéry i tingene eller Ochams Razor om du vil, gå efter det enkleste det er det der er kunsten. Hvis jeres mix ikke hænger sammen af sig selv, var det måske der man skulle starte, i stedet for at hælde skabeloner og frokromede løsninger efter jeres ting.

--sd

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Vores pa står allerede bag ved os... :-D

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Stort baggear:) - oldstyle!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tror ikke du fatter hvor jeg vil hen med det jeg siger, en X32 eller en Midas XL4 ...Whatever, er ikke den magiske komponent man kan hælde ned over en dårlig performance - som den ting der redder alting. Indstillinger på en digital pult giver kun mening inden for samme ene venue, man kunne jo også med rette sige, bare at lukke op for de fire-fem kanaler der er til rådighed i den her fætter:

Billede

...er at have et mix med hjemmefra. Det lyder fedt hvis og kun hvis dem der optræder har lidt ide om arrangement, intonation og timing - men hvis det glipper har vi ingen magisk komponent der kan rette op det.

--sd

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Jeg ved udemærket hvad du mener, men du svarer jo i øst når jeg spørger i vest :-D Ja, vi kunne sagtens blive ved med vores analoge mixer, men det er ikke dét, der er spørgsmålet - vi vil gerne vide, om man kan loade indstillingerne fra vores X32 (som vi bruger i studiet og når vi laver livelyd, men som er for stor at tage med ud med trioen) over i en X32 Rack. Ikke andet :dollargrin: Men tak for dit synspunkt....

Default avatar
KristianSick
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Silkeborg

Indlæg af KristianSick »

Det burde være det samme da der kun er en x32 edit til alle x32 mixer produkter. Men ja det er altid meget nemmere at sætte så meget op hjemme fra, altså inputs, patching, gain, ca. monitor niveauer.
HUSK IPAD, ellers kommer i nok ikke så langt ;)

EDIT: Læg dog mærke til antallet af input/output - x32'eren har 32 inputs og x32 rack kun 16.

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Tak for svar Kristian. Ja, du har nemlig helt ret i det med at lave opsætning hjemmefra :-D Vi har en ipad, som vi allerede bruger til X32'eren. Vi bruger kun 6 inputs så Rack'en er rigelig stor :dollargrin:

Nyt svar