Jeg er begyndt at lav live-lyd for nogle venner, der spiller semiakustisk folk-pop.
Besætningen er: Lead-vokal, spansk guitar, western med pedaler, el-bas, synth og 4 korpiger, samt ...og her kommer udfordringen... vinglas.
I ved, vinglas med forskellig mængde vand i, hvor man kører en våd finger på kanten... (ja, ja, husarerne vil sikkert tænke sit hér... )
Nu er problemet, at det ikke er særlig højt, og volumen i den grad afhænger af det materiale som glassene står på. Én gang havde de fået fat i et lille havebord af plast. Det sagde vitterlig ingenting, og jeg måtte skifte det ud med et massivt træbord.
Spørgsmålet er så, hvordan skal jeg mic'e det op? Når det er så lav volumen, er udfordringen selvfølgelig at få det højt nok, uden at skidtet feeder.
De bruger typisk 5-6 glas, så arealet er for stort til at kunne close-mic'e det. Og man skal selvfølgelig også kunne komme til med hånden.
Jeg har prøvet med et sæt ADK SC-1, som lyder helt fint på glas i studiet. Men live har jeg svært ved at kontrollere feed. De har også, hvad producenten beskriver som "wide cardioid" karakteristik, det er nok problemet.
Hvad vil I anbefale?
Jeg har følgende i værktøjskassen:
Avantone CV-12
t.bone RM 700
ADK SC-1 (par)
AKG Perception 200
Shure SM58+PG58
Vintage:
- B&O BM-6 (fra 1960'erne)
- EV 664 (fra 1950'erne)
- Kent DM-47 (fra 1960'erne)
Jeg er primært studiemand, og har nok stadig lidt at lære om livelyd, så jeres hjælp vil blive værdsat!

Mvh Morten
PS: Det er ikke noget jeg vil bruge formuer på, da det primært er en vennetjeneste. Så anbefalinger til nyindkøb må gerne være enten budget eller noget, som også er anvendeligt i studiet.