Hej venner!
Jeg er begyndt at lav live-lyd for nogle venner, der spiller semiakustisk folk-pop.
Besætningen er: Lead-vokal, spansk guitar, western med pedaler, el-bas, synth og 4 korpiger, samt ...og her kommer udfordringen... vinglas.
I ved, vinglas med forskellig mængde vand i, hvor man kører en våd finger på kanten... (ja, ja, husarerne vil sikkert tænke sit hér... )
Nu er problemet, at det ikke er særlig højt, og volumen i den grad afhænger af det materiale som glassene står på. Én gang havde de fået fat i et lille havebord af plast. Det sagde vitterlig ingenting, og jeg måtte skifte det ud med et massivt træbord.
Spørgsmålet er så, hvordan skal jeg mic'e det op? Når det er så lav volumen, er udfordringen selvfølgelig at få det højt nok, uden at skidtet feeder.
De bruger typisk 5-6 glas, så arealet er for stort til at kunne close-mic'e det. Og man skal selvfølgelig også kunne komme til med hånden.
Jeg har prøvet med et sæt ADK SC-1, som lyder helt fint på glas i studiet. Men live har jeg svært ved at kontrollere feed. De har også, hvad producenten beskriver som "wide cardioid" karakteristik, det er nok problemet.
Hvad vil I anbefale?
Jeg har følgende i værktøjskassen:
Avantone CV-12
t.bone RM 700
ADK SC-1 (par)
AKG Perception 200
Shure SM58+PG58
Vintage:
- B&O BM-6 (fra 1960'erne)
- EV 664 (fra 1950'erne)
- Kent DM-47 (fra 1960'erne)
Jeg er primært studiemand, og har nok stadig lidt at lære om livelyd, så jeres hjælp vil blive værdsat!
Mvh Morten
PS: Det er ikke noget jeg vil bruge formuer på, da det primært er en vennetjeneste. Så anbefalinger til nyindkøb må gerne være enten budget eller noget, som også er anvendeligt i studiet.
Mic på glas
- BOBofthePOP
- Forum Donator
- Indlæg: 404
- Sted: Nørrebronx
Mic på glas
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur
Jeg tænker 3 ting...
1. Hold din BM-6 mikrofon VÆK fra vand
2. Undersøg om grænseflade/piezo mikrofoner kunne fange det, enten monteret på glassene eller på en plade de står på.
3. Hold din BM-6 mikrofon VÆK fra vand!!!
Beklager, selv om det er lidt offtopic, fandt jeg samtidig dette instrument..
1. Hold din BM-6 mikrofon VÆK fra vand
2. Undersøg om grænseflade/piezo mikrofoner kunne fange det, enten monteret på glassene eller på en plade de står på.
3. Hold din BM-6 mikrofon VÆK fra vand!!!
Beklager, selv om det er lidt offtopic, fandt jeg samtidig dette instrument..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg vil så sige at opgaven meget nemt kan gå hen at være rigtigt rigtigt svær at have med at gøre, fordi langt de fleste glas resonerer der oppe hvor de første feeds som regel vil opstå, så man kan ikke bare høvle en eller anden stormembran på og håbe på at få fanget dem alle i en mikrofon. Så må man benytte en på hvert glas meget tæt på - med stor chance for kamfiltervirkning mikrofonerne imellem. Der kunne måske være en pointe i at køre x antal 8-tals mikrofoner over hvert glas med en Duggan mixerplugin på setuppet:
http://www.waves.com/plugins/dugan-auto ... r-overview
...da det må være som så med hvad der være "pølser" på samtidigt?
--sd
http://www.waves.com/plugins/dugan-auto ... r-overview
...da det må være som så med hvad der være "pølser" på samtidigt?
--sd
- BOBofthePOP
- Forum Donator
- Indlæg: 404
- Sted: Nørrebronx
Tak, Hald
Jeg skal nok holde B&O'en hjemme
Jeg havde selv tænkt på løsningen med kontaktmikrofonen. Så skal vi bare finde det helt rigtige bord, som har den rigtige klang. Så bliver bord og glas på den måde til ét samlet instrument.
Og Søren, du kan tro jeg ved at glassenes klang ligger uhyggeligt tæt på feed-tonerne! Jeg sidder med nerverne udenpå og alle ti fingre på faderne. Og det hjælper selvfølgelig heller ikke at ham på western bruger e-bow. Det giver samme klang, som ligner starten på et feed.
Jeg skal nok holde B&O'en hjemme
Jeg havde selv tænkt på løsningen med kontaktmikrofonen. Så skal vi bare finde det helt rigtige bord, som har den rigtige klang. Så bliver bord og glas på den måde til ét samlet instrument.
Og Søren, du kan tro jeg ved at glassenes klang ligger uhyggeligt tæt på feed-tonerne! Jeg sidder med nerverne udenpå og alle ti fingre på faderne. Og det hjælper selvfølgelig heller ikke at ham på western bruger e-bow. Det giver samme klang, som ligner starten på et feed.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg ville så nok foreslå dine kunder at se at få enten samplet klangene hjemmefra eller måske bruge nr. 30 fra den her fætter:
--sd
--sd
- BOBofthePOP
- Forum Donator
- Indlæg: 404
- Sted: Nørrebronx
Ha haSøren Dyhr skrev:Jeg ville så nok foreslå dine kunder at se at få enten samplet klangene hjemmefra......
Ja, det ku man selvfølgelig... Men den idé tror jeg sgu nok jeg vil få svært ved at sælge til dem
Det skal helst være så akustisk som muligt. De bruger bla.a. også autoharpe, klokkespil, melodika, buddhistiske bedeklokker os. Så samplede glas vinder næppe indpas i dét setup.
@Hald: Hvilken kontaktmikrofon tror du vil egne sig?
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg var ligesom godt klar over at disse ting havde sit udspring i indtil flere upraktiske hjerner, og jeg var på job med Elevatorfører for nylig og de abonnerer også på visse af disse elementer.... og jeg vil sige at sådan noget nok bedst lader sig gøre med dynamiske mikrofoner såsom sm57 eller Heil Pr20, som kan komme rigtigt tæt på "emnet" med en ret så markant artikulation til følge, uden at tingene feeder ved første anslag. Man skal også give sig til at tænke lidt over at delays måske ikke fjerner feeds men blot ændrer hvor hurtigt feedet opbygges, så hvis man kan smide alle på scenen på in-ear medhør, så det kun er fra fronten et feed kan opbygges - og måske oven i købet kommer fra sit eget enkelt punkts PA system ... ja så kunne man måske slippe afsted med det. Men det samme at andre lydkilder mixes ind, kan "lavinen" startes af et andet instruments lyd.
Det kan jeg næsten ikke råde dig i uden at vide hvor lyden kommer fra.BOBofthePOP skrev: @Hald: Hvilken kontaktmikrofon tror du vil egne sig?
Når man snakker overheads er der tale om bækkenerne som sender mest lyd ud fra fladerne, altså "lige" op og ned.
Så først skal man finde ud af hvor lyden kommer kraftigst fra, så kan man finde ud af retningen og afstanden.
Men som det ofte er med mig, så spiller prisen utrolig meget ind.
Måske http://www.thomann.de/dk/the_tbone_em700_stereoset.htm
Eller hvis dynamiske egner sig mere http://www.thomann.de/dk/the_tbone_mb75.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -