Mic på glas

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Mic på glas

Indlæg af BOBofthePOP »

Hej venner!

Jeg er begyndt at lav live-lyd for nogle venner, der spiller semiakustisk folk-pop.
Besætningen er: Lead-vokal, spansk guitar, western med pedaler, el-bas, synth og 4 korpiger, samt ...og her kommer udfordringen... vinglas.
I ved, vinglas med forskellig mængde vand i, hvor man kører en våd finger på kanten... (ja, ja, husarerne vil sikkert tænke sit hér... )

Nu er problemet, at det ikke er særlig højt, og volumen i den grad afhænger af det materiale som glassene står på. Én gang havde de fået fat i et lille havebord af plast. Det sagde vitterlig ingenting, og jeg måtte skifte det ud med et massivt træbord.

Spørgsmålet er så, hvordan skal jeg mic'e det op? Når det er så lav volumen, er udfordringen selvfølgelig at få det højt nok, uden at skidtet feeder.

De bruger typisk 5-6 glas, så arealet er for stort til at kunne close-mic'e det. Og man skal selvfølgelig også kunne komme til med hånden.

Jeg har prøvet med et sæt ADK SC-1, som lyder helt fint på glas i studiet. Men live har jeg svært ved at kontrollere feed. De har også, hvad producenten beskriver som "wide cardioid" karakteristik, det er nok problemet.

Hvad vil I anbefale?

Jeg har følgende i værktøjskassen:
Avantone CV-12
t.bone RM 700
ADK SC-1 (par)
AKG Perception 200
Shure SM58+PG58
Vintage:
- B&O BM-6 (fra 1960'erne)
- EV 664 (fra 1950'erne)
- Kent DM-47 (fra 1960'erne)

Jeg er primært studiemand, og har nok stadig lidt at lære om livelyd, så jeres hjælp vil blive værdsat! :)

Mvh Morten

PS: Det er ikke noget jeg vil bruge formuer på, da det primært er en vennetjeneste. Så anbefalinger til nyindkøb må gerne være enten budget eller noget, som også er anvendeligt i studiet.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker 3 ting...
1. Hold din BM-6 mikrofon VÆK fra vand
2. Undersøg om grænseflade/piezo mikrofoner kunne fange det, enten monteret på glassene eller på en plade de står på.
3. Hold din BM-6 mikrofon VÆK fra vand!!!



Beklager, selv om det er lidt offtopic, fandt jeg samtidig dette instrument..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil så sige at opgaven meget nemt kan gå hen at være rigtigt rigtigt svær at have med at gøre, fordi langt de fleste glas resonerer der oppe hvor de første feeds som regel vil opstå, så man kan ikke bare høvle en eller anden stormembran på og håbe på at få fanget dem alle i en mikrofon. Så må man benytte en på hvert glas meget tæt på - med stor chance for kamfiltervirkning mikrofonerne imellem. Der kunne måske være en pointe i at køre x antal 8-tals mikrofoner over hvert glas med en Duggan mixerplugin på setuppet:

http://www.waves.com/plugins/dugan-auto ... r-overview

...da det må være som så med hvad der være "pølser" på samtidigt?

--sd

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Tak, Hald
Jeg skal nok holde B&O'en hjemme :)

Jeg havde selv tænkt på løsningen med kontaktmikrofonen. Så skal vi bare finde det helt rigtige bord, som har den rigtige klang. Så bliver bord og glas på den måde til ét samlet instrument.

Og Søren, du kan tro jeg ved at glassenes klang ligger uhyggeligt tæt på feed-tonerne! Jeg sidder med nerverne udenpå og alle ti fingre på faderne. Og det hjælper selvfølgelig heller ikke at ham på western bruger e-bow. Det giver samme klang, som ligner starten på et feed.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg ville så nok foreslå dine kunder at se at få enten samplet klangene hjemmefra eller måske bruge nr. 30 fra den her fætter:



--sd

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Søren Dyhr skrev:Jeg ville så nok foreslå dine kunder at se at få enten samplet klangene hjemmefra......
Ha ha :-D
Ja, det ku man selvfølgelig... Men den idé tror jeg sgu nok jeg vil få svært ved at sælge til dem :)

Det skal helst være så akustisk som muligt. De bruger bla.a. også autoharpe, klokkespil, melodika, buddhistiske bedeklokker os. Så samplede glas vinder næppe indpas i dét setup.

@Hald: Hvilken kontaktmikrofon tror du vil egne sig?
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg var ligesom godt klar over at disse ting havde sit udspring i indtil flere upraktiske hjerner, og jeg var på job med Elevatorfører for nylig og de abonnerer også på visse af disse elementer.... og jeg vil sige at sådan noget nok bedst lader sig gøre med dynamiske mikrofoner såsom sm57 eller Heil Pr20, som kan komme rigtigt tæt på "emnet" med en ret så markant artikulation til følge, uden at tingene feeder ved første anslag. Man skal også give sig til at tænke lidt over at delays måske ikke fjerner feeds men blot ændrer hvor hurtigt feedet opbygges, så hvis man kan smide alle på scenen på in-ear medhør, så det kun er fra fronten et feed kan opbygges - og måske oven i købet kommer fra sit eget enkelt punkts PA system ... ja så kunne man måske slippe afsted med det. Men det samme at andre lydkilder mixes ind, kan "lavinen" startes af et andet instruments lyd.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg kom straks til at tænke på den her video - måske et setup a la dette ? (Hvis ikke andet kan den måske tjene som inspiration) :


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

BOBofthePOP skrev: @Hald: Hvilken kontaktmikrofon tror du vil egne sig?
Det kan jeg næsten ikke råde dig i uden at vide hvor lyden kommer fra.

Når man snakker overheads er der tale om bækkenerne som sender mest lyd ud fra fladerne, altså "lige" op og ned.

Så først skal man finde ud af hvor lyden kommer kraftigst fra, så kan man finde ud af retningen og afstanden.

Men som det ofte er med mig, så spiller prisen utrolig meget ind.
Måske http://www.thomann.de/dk/the_tbone_em700_stereoset.htm
Eller hvis dynamiske egner sig mere http://www.thomann.de/dk/the_tbone_mb75.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar