Max 106 dB(A) på spillestedet

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
andreasharbo
Medlem
Indlæg: 24

Max 106 dB(A) på spillestedet

Indlæg af andreasharbo »

Hej Lydmaskiner!

Jeg skal sørge for at vores anlæg, på ethvert givet tidspunkt, ikke spiller over 106 dB(A) (LAeq). Dette skal gøre med en limiter.

Hvordan gør jeg bedst det?
Jeg har en formodning om en limiter med mikrofon sat til på et målepunkt ude i rummet.


Muikken der bliver spillet her varierer fra elektronisk til jazz til metal.

Hvad siger i?

På forhånd tak.
Andreas

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Kompressor med limiter funktion er vel nok smartest?

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Et par ref tracks og så sætter du måle mic op, brager helt op og justere en smule comp og limiter ind til max 106dB (hvilken faktisk er ret så højt)
Husk og test Release - (hvor langtid imiter er om at slippe). Der er er ikke noget værre end en limiter der er flere sekunder om at slippe igen. Jeg er selv rigtig glad for DBX driverracks som ligger i den billigste ende.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvor langt fra anlægget måles der egentlig, for lyd aftager med kvadratet på afstanden i frit felt, men møver man band med baggear ind i et hjørne kommer rummet til derfra at opføre sig som en tragt (horn), og her opnås ca. de 106 dB inden for de første par meter, og der vil så ikke være plads til yderligere forstærkning deværre - nul vokal.

Så det giver næsten ingen mening at sætte kompressor på, hvis målingen laves lige ved scenekanten, trommesættet vil uden forstærkning trigge, strømafbrydelsen - som det givetvis handler om på miljø-opmærksomt spillested. A-vejningen af lydtrykket favoriserer alt det som ligger i nærheden af 1 K hz, så det som normalt hiver scene lydniveauet op er trommeslagerens bækner samt guitaristernes tone i relation til bæknerne, hvorfor der så skal sættes ind her i stedet for!

Zildjian L80 bækner hiver 80% af styrken (85 dB(A)) og får derfor niveauet ned på noget fornuftigt (85 dB(A)), hvorefter det blot er at få guitaristen til at forstå at det ikke er idag løgene dingler og hvis der er noget der kan få hans tone til at virke realistisk in'ear så er det det der skal til.

Fordi vi er ude i en a-vejning kan resten af instrumenterne godt være der med deres almindelige styrke, selv med en smule forstærkning, men få det meste af baggears lyden over på in'ear ... ellers bliver der ikke plads til PA-frontens lyd overhovedet og dermed som oftest vokalen.

Det er egentligt lidt underligt at A-vejningen vælges fordi det de ufrivillige lyttere som miljø-foranstaltningen indsættes til gavn for typisk kan ligge en 30-40 dB højere. Det er især bunden klagerne går på, fordi den er det eneste der transporteres i bygningsværket. Nå men det kan så også give lidt hint om hvordan man designer anlægget til publikum bedst. Biografer kører nu til dags med noget meget avanceret dolby surround, der opbygger et stereobillede i stort set hvert eneste sæde via delays og en hulens masse små højttalere, der hver især får meget forskellige signaler.

Det vil sige at man rent faktisk har teknologien til at lave en lyddækning i et fornuftigt niveau, hvis det gamle designmål med PA anlæg at skulle kunne levere attack-delen af signalet og bygge det ovenpå eller rettere maskere overhøret fra scenen - kunne glemmes på en eller anden måde ... jeg kan ikke se at en kompressor/limiter skulle kunne løse andre problemer end at undgå at lokalet skulle gå i en slags mætning - Det er altså baggearslyden der skal tages fat på, og så få ombygget anlægget til nogle delay-kæder.

--sd

Medlemsavatar
Benja
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Kbh

Indlæg af Benja »

106 dBA virker lidt højt sat! Over hvor lang tid vil i måle det??

De fleste spillesteder der har dB regler ligger ved 103dBA over 15 minutter for live musik. Og de bliver sgu rigeligt højt, og nogen gange for meget! Og så er der langt imellem anlæg der kan levere den mængde dB pænt. Hvilket PA har i sat til at skulle larme så meget??

Den bedste løsning som stortset alle bruger er et 10Eazy system, der giver dig et sted at sigte efter, uden at du skal til at ty til limiter og andet pjat der kan gå ind og degradere dit headroom. Og hvis du endelig vil smide en limiter på, så få fat i en Waves MaxBCL... det er den eneste maskine jeg oplevet, der fungerer live.


106dB Jazz?? DAMN!!! :shock: :dollargrin:
!!!!!-Hold nu op med at kigge på de skide knapper-!!!!!

-Benny

Default avatar
andreasharbo
Medlem
Indlæg: 24

Indlæg af andreasharbo »

Tak for nogle fede svar.

Da vi fik lavet støjmålingsrapporten i forbindelse med en ansøgning om udvidet bevilling, blev der målt ca. 15 meter fra scenekanten. Så jeg tænker at det er samme sted der skal måles..

Claus Flids ide er god, og det er lige til, samt kræver ikke permanent kabeltræk til måle mic osv. Det er at fortrække.

Benja, jeg ved ikke over hvor lang tid det bør måles, men det skal nok nævnes at det for det meste er elektronisk musik vi har. Det resulterer i at dynamikken i amplituden ikke nødvendigvis er særlig høj. Det kan godt brage derudaf i mange timer.. Når vi har jazz er det typisk akustisk alligevel, der nåes selvfølgelig ikke 106 dBA. Vi har et JBL anlæg, 4x18" bund og 2x15" toppe. Det er ikke specielt stort, men spille op det kan det.

Søren Dyhr, ja specielt nævner du at det er bunden der giver klagerne. Det er også tilfældet her. Et in-ear system ville være fedt, men det er ikke på budgettet overhovedet..
Ville delays sætte bassen mere på plads i omgivelser uden for salen?

vh
Andreas

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kan der heller ikke være råd til in-ear hvis det ikke er trådløst? Man kan dæmpe en del energi på scenen med det, samt beskytte hørelsen hvis man gør det ordentlig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ville delays sætte bassen mere på plads i omgivelser uden for salen?
Nej ikke direkte, men delay-systemer vil fjerne behovet for at spille højt fra scenen ... og ja man kunne selvfølgelig sætte MaxxBass BLC'eren på sit mix, men det løser ikke at niveauet er for højt oppe på selve scenen. Nu taler du om at målingen ligger 10-12 meter ude i salen det betyder at blot én eneste lydkilde har en styrke der svarer til cirka én 15" enhed med noget topværk til kan spille ved fuld styrke, og hver gang du fordobler kildernes antal med den styrke ja så vokser lydtrykket med 3 dB ... farvel Cato farvel Magtens Korridorer!!!!

Delay systemer udnytter HASS effekten, hvor det næsten udelukkende handler om anslaget, og at vores hørelse er logaritmisk i sin opfattelse af tingene ... allerede modtaget lyd sendes som feedback tilbage til ørenes nerver, så næsten kun ændringerne registreres. Og her giver det måske noget mening at dybe toner tager meget lang tid at bygge op da bølgelængden oftest kan komme op på 4 meter.

--sd

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Som der også bliver nævnt længere oppe, så skal du vide noget om hvor lang tid det må spilles med 106 db.

Normalt siger man omkring 103 db med en leq på 15 min, hvilket også er nævnt tidligere.

Den eneste rigtige måde at klare dette på, er at sætte f.eks et 10eazy system op og have nogen til at være der når der spilles live musik - en limiter kan du sagtens snyde på både godt og ondt.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

106 db er meget højt! Især 15 meter fra scenen. Oplever sjældent at baggearet kommer op i det niveau.
Delaysystemet bliver indendørs oftest brugt til i stedet for et linearraysystem, når der eksempelvis ikke er så højt til loftet, til at lave at jævnt lydniveau i hele salen sådan at det lyd man høre længere bagude i salen ikke er ren og skær reflektioner fra væggene. Tit og ogte en meget bedre løsning end et linearray system hvis du spørger mig.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Indlæg: 931
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

Højhus skrev:Den eneste rigtige måde at klare dette på, er at sætte f.eks et 10eazy system op og have nogen til at være der når der spilles live musik - en limiter kan du sagtens snyde på både godt og ondt.
Enig.

Og så bør man tænke over, hvilke acts man booker til scenen...
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Nyt svar