Neumann KMS 104 el. 105

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Brugeravatar
ricodh
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Skovlunde

Neumann KMS 104 el. 105

Indlæg Skrevet: 3. feb 2016, 23:03

Jeg søger råd eller erfaring med Neumanns KMS serie. Så vidt jeg kan se er 104 og 105 næsten identiske, bortset fra at 104 er cardioid og 105 supercardioid.

Jeg spiller oftest alene og ofte uden monitor ellers er det med in-ear. Jeg hælder mest til 105 da den er supercardioid men kan ikke rigtig gøre mig klog på om det har nogen betydning og om der er andre forskelle at være opmærksom på.

104 plus modellen har jeg valgt fra.
Vh Rico
pesloth
Producer
Producer
Sted: København

Re: Neumann KMS 104 el. 105

Indlæg Skrevet: 4. feb 2016, 01:46

Supercardioid: Mindsker overhør hvis der er meget larm omkring dig, hvis bruger catwalks og går ud foran PA osv. os. Til gengæld er de herredårlige off-axis og hvis du ikke synger direkte ind i svinet kommer der ikke det store ud. Derfor sætter supercardioid-mikrofoner større krav til sangeren og at ramme hullet. Hver gang.

Så kan du jo så gætte dig til fordele og ulemper ved cardioid :-)

Peace!
Peter
http://TAPF.dk - Professionelt lydstudie i København
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 4. feb 2016, 16:33

Jeg vil i stedet sig hvorfor dog? Selvfølgelig kan de måske bruges når der bruges inEar, jeg ville i PA sammenhæng slet ikke bruge kondensator mikrofoner ... jeg syntes man skal gøre sig klart at mediet er et helt andet end studie-sammenhængen, men også at en opløsning opadtil i frekvens spektret, der går langt opover hvad vi selv kan høre alligevel, måske ovenkunne bidrage på uheldig måde i udtyringen af preamp.

Jeg syntes at man i stedet skal udnytte den kompression som en dynamisk ofte ganske naturligt kaster af sig, i stedet for at rode med attack og release på kompressoren for hvert nyt nummer. Nu kommer det selvfølgelig an på stil, men 9 ud af 10 tilfælde skal vokalen ligge en pæn sjat over resten af lydbilledets bestanddele.

Heil Pr33 skulle vist have samme memban/teknik som PR30'eren som lige netop har den der anvendelige kompression.

--sd
kolde
Groupie
Groupie

Indlæg Skrevet: 6. feb 2016, 02:50

Hvis du river 20 Khz ud på dit send,med en kms105 kan du spille betydeligt højere, end hvis du hiver i de freq. der feeder, 20 Khz revet ud af en KMS105 gør at du lige pludselig kan få nivaeu på den i monitorkasse. og den lyder stadig godt off axis, det er blandt andet derfor Tess stadig bruger den på Niels Hausgaard, som sidder og vrider hovedet fra side til side når han snakker:-))
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 6. feb 2016, 17:55

kolde skrev:Hvis du river 20 Khz ud på dit send,med en kms105 kan du spille betydeligt højere, end hvis du hiver i de freq. der feeder, 20 Khz revet ud af en KMS105 gør at du lige pludselig kan få nivaeu på den i monitorkasse. og den lyder stadig godt off axis, det er blandt andet derfor Tess stadig bruger den på Niels Hausgaard, som sidder og vrider hovedet fra side til side når han snakker:-))

Gætter på at det er 1/3-oktav filter der tales om her? Men alligevel skal man tænke på hvilken type skråkasse der her er tale om, for hvis nu det er en kasse med en 2" ...ja så ligger opbruddene i membranen på vidt forskellige steder alt efter hvilket membran-mærke der er tale om. Eksempelvis går kun titanium og berylium helt der op når vi taler om 2", men det er da rigtigt at 1"'ere der sider i Le400 selvom de oprindeligt var phenoler kunne lave et eller andet deroppe.

Men det er stadig ret interessant at du egentlig laver en kondensator om til at opføre sig som en dynamisk :wink:

--sd

Tilbage til "Live Lyd & PA"