Allround OH scene mikrofon - Hvad er godt?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Brugeravatar
kontrolrummet
Gearslæber
Gearslæber
Sted: Vallekilde

Indlæg Skrevet: 1. dec 2015, 23:27

1. Jeg er på udkig efter en eller flere mikrofoner, som er god/gode til sceneoptagelse, som Overhead. Den skal kunne opfange tale (skuespil på scenen), musik, publikum osv. 2. God til Field recording (filmoptagelser etc.) Jeg har søgt på Shure VP88, Røde NT4, DPA 4018. Har overvejet en decideret Shotgun kombineret med en eller et par stereomikes.
Spørgsmål, Har du Hands On erfaring med noget tilsvarende, og hvad kan du anbefale? Budgettet er på omkring de 10000. Formålet er optagelser til studieproduktion, PA lyd samt filmoptagelser i efterskoleregi.
Clemme
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vanløse

Indlæg Skrevet: 2. dec 2015, 00:05

Prøv at tjekke studio Electronics se5 ud. Den er super fed og koster ikke alverden - et matchet stereo sæt koster 2400,- lige nu hos 4sound

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tubbe
Forum Donator
Forum Donator
Sted: 3100 Hornbæk

Re: Allround OH scene mikrofon - Hvad er godt?

Indlæg Skrevet: 2. dec 2015, 10:19

Lidt efter forholdene er jeg glad for at bruge AKG 535 til scenelyd, og afhængig af scenegulvet kan en Crown 160 give et super resultat. Et sæt Neumann KM184 lyder rigtig lækkert, men de skal for tæt på for at lyde 'rigtigt' efter min mening :roll:
Venlig hilsen
Tobias Folke Petersen
Total Lyd & Lys
Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 2. dec 2015, 10:52

Min erfaring med teater siger mig , Sennheiser 416 supercardoid

Jeg rodet meget med det gennem mange år og har haft adgang til det bedste udstyr.
Sennheiser 416 er den top kvalitet og robust . Den er også nærmest en standart som shotgun ved filmoptagelser.
Du kan godt få noget billigere , men ikke noget bedre.

http://www.thomann.de/dk/sennheiser_mkh ... _stock.htm
Brugeravatar
kontrolrummet
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 2. dec 2015, 22:24

Tak for kommentarer. I forhold til Sennheisers 416, kræver det så ikke mindst 2 for at få stereoperspektivet med? Jeg vil gerne mike scenen fra afstand, 5-10 m, og have det hele med, og samtidig undgå feedbackproblemer. En MS mikrofon er derfor i mine tanker - Jeg kan lide et minimalt setup :)
Brugeravatar
Højhus
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Herning

Indlæg Skrevet: 3. dec 2015, 08:44

Der er flere ting som du nævner her der bare ikke eksisterer i den virkelige verden.

Du vil mike scenen fra afstand og vil have det hele med, men uden feedback. Det fungerer ikke i den virkelige verden, medmindre at du altid har optimale forhold, med et PA der overhovedet ikke spiller bagud, heller ikke i sub området.

Du skriver studie, PA og film i samme sætning, det hænger heller ikke rigtig sammen.

Shotguns og musik hænger i min verden heller ikke sammen.
Shotguns i deres naturlige opbygning med det lange rør, betyder at der ikke kan komme noget bund med igennem.

Hvis du ikke har prøvet at arbejde med shotgun mikrofoner før, vil jeg stærkt råde dig til at leje eller låne et par inden du ofrer 10.000,- på sådan et sæt.
For de samme penge vil du kunne købe 6-8 stk. Audio Technica U873r i stedet.
En meget overset mikrofon (dog ikke i nordjylland) men som lyder klasser bedre end f.eks AKG 535.
Den lyder af det du smider foran, om det er en cello, over heads på et trommesæt, en rock guitar amp, tale, sang eller som publikums mikrofon.

Men igen - prøv at lej en dynge mikrofoner ind og test de forskellige af inden du bestemmer dig.

Jeg ved ikke hvor i landet du holder til, men i vestjylland kan vi være behjælpelig med udlejning af det meste. http://www.europaz.dk
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 3. dec 2015, 08:46

kontrolrummet skrev:Jeg vil gerne mike scenen fra afstand, 5-10 m, og have det hele med, og samtidig undgå feedbackproblemer.

Den tror jeg ikke på du lykkes med. Du kan måske få en "meh" optagelse fra den afstand, men at forstærke livelyd på samme setup vil jeg kalde håbløst.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 3. dec 2015, 10:37

åhh undskyld Nu ser jeg du skal optage og ikke smide i PA
Til det brug har jeg haft gode resultater med en stereomikrofon , eller en XY , her er ophængning afgørende , i den teatersal jeg arbejdede i fandt jeg et sted med god ballance mellem det der kom fra scenen og det der kom fra højtalere og publikum , man må prøve sig frem. Stereoperspektivet bliver ikke så tydeligt. Det jeg lavede skulle bruges som lyd til video/DVD. stereooptagelsen blev mixet sammen med et udtag fra PA pulten , og i de senere år blev alle lydkilder proppet ind i protools , og mixet herfra , der blev stereomikrofonen mest anvendt til tale fra scenen og publikum.
Brugeravatar
KimSteff
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 3. dec 2015, 11:05

Mener det samme som Højhus. Du kan nok låne nogle shotgun mikrofoner inden du eventuelt køber. Jeg har selv brugt AKG C568B en del gange til koncerter med kor samt skole musicals hvor der ikke var penge til trådløse. Og som udgangspunkt er det noget lort! Jeg har kun brugt dem forde jeg ikke har haft andre muligheder! Så pas på dine penge!
Til field recording er det lidt en anden sag. Der har jeg faktisk i forbindelse med video lavet flere udmærkede optagelser.. Sådan da!
Brugeravatar
kontrolrummet
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 7. dec 2015, 21:24

I har ret, det er vidst et vildskud i det utopiske! VI klarer den på dynamisk opmickning og tydelig tale - Tak anyways
Brugeravatar
Søren Steinmetz
Tekniker
Tekniker
Sted: Gislinge området

Indlæg Skrevet: 7. dec 2015, 21:29

Hvis du vil prøve dem, så har jeg et par Røde NTG1 liggende i Gislinge.

Tilbage til "Live Lyd & PA"