Lyd analyser til live brug

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Brugeravatar
simonaagren
Gearslæber
Gearslæber

Lyd analyser til live brug

Indlæg Skrevet: 15. okt 2015, 10:28

Hejsa.

Det er sådan at jeg rigtigt gerne vil have en lyd analyser til min Yamaha-ls9

Altså et program til min pc, så jeg kan se frekvensgang og DB i salen. Hvordan kan det lade sig gøre? Og skal min pc kobles til mixeren og hvordan?

Håber i forstår mig

Tak på forhånden.

Simon B. Ågren
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Lyd analyser til live brug

Indlæg Skrevet: 15. okt 2015, 10:40

Det her er normalt ikke mit område, men jeg vil bare lige hurtigt smide de to programmer jeg tror kan klare opgaven:
Room EQ Wizard
Smaart
Brugeravatar
Beier
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Aalborg

Re: Lyd analyser til live brug

Indlæg Skrevet: 15. okt 2015, 12:21

simonaagren skrev:Altså et program til min pc, så jeg kan se frekvensgang og DB i salen. Hvordan kan det lade sig gøre? Og skal min pc kobles til mixeren og hvordan?

Softwaren i PC'en analysere det lydsignal den får ind.
Vil man have en spektrum-analyse af lydtrykket et bestemt sted, må man sætte en målemikrofon op det pågældende sted, og sørge for at signalet når ind i PC'en. Derfor behøves signalet ikke igennem LS9'eren, men hvis du vælger en målemikrofon, der behøver 48 V phantom power, kan det være praktisk at bruge en mikrofon-indgang i den mikserpult du alligevel har med, hvis der er en mikrofon-indgang samt en udgang til overs til dette formål.

Man kan også finde lyd-interfaces til computeren, der har mikrofonindgange med phantom power indbygget, og som kan strømforsynes fra USB-porten.
(som fx RME babyface der af og til sælges for 2500 kr. brugt, eller ændre Edirol UA25)
Interfaces fra ny fås fra ned til 200 kr. jf. http://www.thomann.de/dk/the_tbone_micplug_usb.htm

Hvis man vil kende det samled lydtryk/dB SPL ( Sound Pressure Level over 20 μPa) behøver man et kalibreret system for at få den absolutte værdi i stedet for bare en relativ. Signalstyrken som PC-programmet modtager vil jo ændre sig når man ændrer på gain et sted i lydkæden eller skifter mikrofonen, så det kræver at man kalibrer systemet efter hver ændring. Og for at stole på det, må man også sikre sig at gain ikke bliver ændret ved et uheld, og det er svært hvis man kører signalet igennem en mikserpult. Det er så årsagen til at der findes systemer som '10eazy', der består af en mikrofon samt en interface-boks uden gain-justering af nogen art, som brugeren kan komme til, testet/kalibreret fra fabrikken således at forholdet mellem dB SPL og det digitale lydsignal er kendt og fastlåst.

Den billige løsning på en nogenlunde lydtryksmåler, der kan give et fingerpeg om man spiller omkring 95, 100 eller 105 dB SPL, er fx denne lydtryksmåler til knap 600 kr. http://www.thomann.de/dk/digital_sound_ ... _meter.htm (som ligner den model jeg selv har brugt, og som er godt 10 s om at starte).

Tilbage til "Live Lyd & PA"