Større klubber og events: Mono eller stereo?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Større klubber og events: Mono eller stereo?

Indlæg Skrevet: 1. okt 2015, 11:14

Jeg hørte lige at mange større spillesteder og events kører i mono. Passer det?

Jeg har da lavet nogle live-gigs (men sjældent mere end for nogle få hundrede mennesker), men dem har jeg altid lavet i stereo. Men jeg er studie-mand, og der er meget jeg ikke ved om live.

Bør man generelt klappe et live event sammen til mono? Hvad er fordelene? Hvad er ulemperne? Det eneste jeg lige kan tænke mig til, er at hvis der er væsentlig forskel på mixet i højre og venstre side pga. panning, så vil folk få en underlig oplevelse, hvis de står helt ude i siden, og derfor kun får den ene kanal. Ved mono vil alle høre det samme mix, uanset set hvor de nu lige er havnet.

Fyren, der skrev at mono var en god ide, begrundede det med at "live højttalere ikke er designet til stereo", men det synes jeg lyder som en ret underlig forklaring. Så længe man holder sig indenfor en højttalers frekvensområde, og ikke overbelaster den, er det vel fint?
Brugeravatar
adgangfolmer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aalborg

Re: Større klubber og events: Mono eller stereo?

Indlæg Skrevet: 1. okt 2015, 12:19

Det lyder lidt vrøvlet at sige, at livehøjtalere ikke er designet til stereo. Et live-anlæg kan fint spille i stereo, som du også selv siger.

Men vedkommende har dog efter min opfattelse en pointe. Den er nok nærmere bare, at selve live-settingen ikke egner sig så godt til stereo. Du er jo netop selv inde på, at en hel del af publikum ikke får det store udbytte af stereoeffekten.

Min tilgang til livelyd er som regel at mixe alle bærende elementer i mono eller med meget diskret panning, således at der ikke er nogen blandt publikum, der f.eks. pludselig ikke kan høre guitaren, fordi de står langt ude i den ene side. Så kan du jo godt lade ekesempelvis rumklange o.lign. være i stereo, for at give lidt bredde til dem står midt mellem højtalerne.

Så fordelen ved primært at mixe i mono, er at alle blandt publikum har nogenlunde samme lydoplevelse. Det må så også siges at være en temmelig væsentlig fordel, synes jeg.

Ulempen er så, at du ikke kan lave det samme brede mix som i stereo, men det er jo så igen typisk kun relativt få publikummer der reelt ville have glæde af stereobredden. Der skal måske også arbejdes lidt mere for at adskille de forskellige elementer i mixet, men det må man så i højere grad løse med EQ og mikrofonplacering, så de enkelte elementer ikke mudrer for meget sammen.
Stille og uroligt
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 1. okt 2015, 12:32

Enig, hold dig til mono som udgangspunkt, er der musikere på scenen kan man jo vælge at panne dem lidt ud i deres sider, men for de fleste personer er det vigtigere at de kan hører det hele end at de får en oplevelse af stereo bredten.

Vi havde en snak om det i bandet for 8 år siden, da vi kunne nøjes med en stereo forstærker hvor den ene kanal trak en sub og den anden kanal toppene, det sparede vægt og gjorde det billigere, og vi ville alligevel aldrig panne instrumenterne ud til siderne når man spillede til dans.

Arbejder man med tidsforskydelse eller andet, er det også nemmere kun at have ét signal at ramme fasen med.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 1. okt 2015, 13:18

Det er vist kun ca. 10% af publikum der rent faktisk kan høre begge sider af fronten samtidigt - det bliver mere og mere udtalt jo højere vi kommer i spektret, og ja det stiller faktisk meget højere krav til arrangementet i det som spilles, for det er ikke alt man kan equalizere sig ud af, eller hælde en ribbon på den ene side og en almindelig sm57 på den anden side af en guitar forstærker ... fordi 90% af publikum kun har enten eller. Det spiller også ind at spredningen pr. frontside er 70 grader, hvor man foran et par studio monitore nok har måske 110 grader.

Men et helt andet problem er bunden ... for hvis man stabler en 3-4 bundkasser op i hver side i et cardoidt cluster - ja så vil hele salen være påvirket fra begge sider, med udfasninger og det som man kalder power alleys til følge. Derfor har jeg hørt at bands i røvballe genren har bas og stortromme (gatet) i hver sin side af PA'ets bundkasser, men midtfor opad til ... fordi det er som så med hvor god ens retnings (høre)sans er i den nederste oktav alligevel. Hvis man ikke kan facilitere det med sit mix, bør man samle bundkasserne centralt foran scenen uanset om man ellers mixer i stereo.

I det hele taget er det et væsentligt problem at lydkilder udover at komme fra fronten også "bløder" igennem fra baggear og scenemonitore, og forstyrrer retningsinformationen - meget er gjort ved at lade bandet køre inear medhør og pakke backlinen i flightcases hvor de så opmic'es i en slags isolations kasse, samt at trommeslageren kommer i plexiglas "akvarium". Det korte og lange er at det alligevel er ret meget mono alligevel hvis disse forholdsregler ikke tages, men også at en pænt cranket guitar combo der peger ned på mix positionen, kan få dig til at drage forkerte belutninger med din mix balance....

Jeg har opdaget fordi jeg kommer fra PA mix, at i jeg en DAW (ITB) kan snyde mig til en balance ved at panne guitarene væk fra midten, hvor man i et PA skal bruge lang tid på at equalizere sådanne. Bufford Jones som blandt andet har mixet Pink Floyd live - sværger til LCR panning i sine mix, men bruger ikke den egentlige placering på scenen som rettelinie ... men i stedet bygger han instrument par op som rytmisk supplerer hinanden godt på hver sin side. Hi-hat mod rytmeguitar f.eks. men han bruger også sub-on-aux som han kun ved specielle lejligheder fyrer af for den dramtiske effekt.

--sd
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 2. okt 2015, 20:11

Mange mange tak! Som altid, super god info herinde fra. Det er værdsat.

Tilbage til "Live Lyd & PA"