50 volts stød mellem guitar og mikrofon??

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
homas
Medlem
Indlæg: 86
Sted: Vilsted

50 volts stød mellem guitar og mikrofon??

Indlæg af homas »

Hej
Jeg underviser i sammenspil i et forholdsvis nybygget hus og mine elever kan ikke spille guitar/bas og synge samtidigt uden at få et ordenligt rap over mundtøjet så snart man nærmer sig mikrofonen.

Jeg har klaget til huset og elektrikerne siger at det skyldes, at der ikke er loddet jord på de købte XLR-stik, og at alle net-stik iøvrigt skal have jord (trebenet).

I mine mindst 40 år i branchen, er jeg aldrig stødt på et sådan voldsomt stødende problem. Det har normalt kunne klares ved at bytte lidt om på nogle grupper.

Jeg køber ikke helt deres forklaring. Skal jeg det?, og er de dyre XLR-kabler loddet til jord når man køber dem?, Da jeg ikke har tænkt mig at gå igang med at lodde alle biksens kabler om :-)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

homas skrev:Skal jeg det?
Ja :)

Men start med at sørge for trebenede strømstik til alle forstærkere og andet udstyr og se om det er nok.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Det er en klassiker

I de alle fleste tilfælde er det fordi noget/et eller andet, er sat til jord og guitarforstærkeren ikke er.
Det klares let ved at sætte gutarforstærkeren til jord , et trebenet 220 volt stik (hvis der er jord i stikkontakterne og i ledningen til forstærkeren).
En nødløsning , jeg ved ikke om det er lovligt , er at sætte en ledning på chassiet , et eller andet sted på forsærkeren og sætte det på et vandrør el lig.

Det der sker når du får stød , er at der i mange tilfælde ligger lidt strøm på en forstærker , altaå på stellet , det får du forbindelse til når du rør strengene på guitaren. er der så jord på det anlæg mikrofonen sidder til , bliver din trutmund en dejlig jordforbindelse.

Nej det er vrøvl det elektrikeren siger om XLR , men rigtigt at hvis alt er jordet vil der ikke være problemer , der er også den mulighed at ikke noget er jordet.
I mit Studie er ikke noget som helst jordet , det fungerer glimrende.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det plejer at hjælpe at sørge for, at der er jordforbindelse mellem guitarforstærker og mixer.

Tag en eller anden overskydende ind eller udgang (ikke en højttalerudgang) fra guitarforstærkeren og forbind den til en overskydende ind eller udgang på mixeren med et jackkabel, så har du fælles stel begge steder.

Det rigtige er naturligvis at sørge for trebenede jordstik alle steder, men ovenstående kan løse det i en snæver vending.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Ideen med at jorde igennem et jack kabel virker, men virker for mig rigtigt tumpet.

Det er jo en temlig høj spænding du her vil kører igennem din mikser - but why?

Alle forstærker og apparater der får 230 volt skal jordes, og så er du ude over det problem, samtidig med at de folk der betjener det er sikret i tilfælde af fejlstrøm, som de i grunden burde være efter den danske lovgivning.

Det med at jorde xlr stik skal du holde dig langt fra.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Kør alt udstyr på samme gruppe, og hvis det ikke er en mulighed skal alt udstyr være forsynes med jordstik.

Default avatar
Whoolie
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Whoolie »

Når jeg er FOH på diverse steder, og musikere oplever stød, plejer jeg bare at sætte en DI-boks som første led mellem guitar og board/amp, og sætte DI'en i en ubrugt kanal i mixeren og så er problemet løst... En vindhætte på mikrofonerne kan også til nød bruges.
Når det er et fast setup (øvelokale), er den bedste løsning naturligvis at alt udstyr er jordet.

Medlemsavatar
Beier
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Aalborg

Indlæg af Beier »

Åh, hvor er det dog let at misforstå den slags problemer . . . Det bliver kun gjort sværere at forstå, når problemet såvel som de mulig løsninger beskrives upræcist.

Får man stød af at røre to ting samtidig, er der en spændingsforskel imellem dem. Forskellen kan udlignes (elektrisk potentiale-udligning) ved at forbinde de to ting med en elektrisk leder. Det er så metalhusene af mikrofonen samt guitarforstærkeren (som har forbindelse til stikket til kablet fra guitaren), dvs. hvad man kalder "stel", der skal forbindes. Stel-forbindelsen kan fx laves via "jordforbindelsen" i el-installationen, hvis de el-kabler man bruger til 230 V, forbinder apparatets stel til jordbenet i stikdåsen. Det giver både potential-udligning (som hindrer stød ved berøring af to apparater samtidig) og jording (ingen kildende fornemmelse hvis man har en god forbindelse til jord og rører et apparat).
homas skrev:Jeg underviser i sammenspil i et forholdsvis nybygget hus og mine elever kan ikke spille guitar/bas og synge samtidigt uden at få et ordenligt rap over mundtøjet så snart man nærmer sig mikrofonen.
Det er nok ikke selve huset, i sig selv, der er et problem, men den måde det anvendte udstyr er forbundet på! Det kan sagtens være forbundet ekstra uheldigt i det nye hus. Det kunne være at noget af udstyret har en god jordforbindelse, mens noget andet slet ingen har, for det giver mulighed for den størst mulige spændingsforskel mellem to apparater (guitar hhv. mikrofon forbundet til hver deres strømforsyning, der er forbundet til el-nettet, der er forbundet til jord).

For så bliver det som bodtbody skriver, at fx guitarforstærkeren bliver jordet gennem læberne, og lækstrømmen fra guitarforstærkeren løber gennem kablet fra forstærker op til guitarens strenge, gennem musikerens krop til mikrofonen, der er korrekt jordet gennem mikserpulten eller noget der er tilsluttet mikserpulten.
homas skrev:Jeg har klaget til huset og elektrikerne siger at det skyldes, at der ikke er loddet jord på de købte XLR-stik, og at alle net-stik i øvrigt skal have jord (trebenet).
'Loddet jord'??? Signalkabler er ikke beregnet til at opnå jordforbindelse, men de typiske kabler til analog lyd har jo en skræm, der kan bruges som stelforbindelse, og dermed udligning af spændingsforskelle mellem apparaterne i hver ende. I praksis er der kun enighed om at forbinde skærmen til pin 1 i XLR-stik, så om XLR-stikkets hus også forbindes til stel og skærm, kan variere fra produkt til produkt, så at forbinde skærmen til XLR-huset er ikke nogen ultimativ løsning, der altid vil virke.

Til gengæld vil det højest sandsynligt virke at sørge for at alle apparater forbindes med 'net-kabler' (til el-nettet, ikke data-netværket ;-) ), der giver jordforbindelse (altså trebenede hanstik der passer i stikdåser med tre huller.

Hvis du opnår potential-udligning gennem kablerne til 230 v, har du løst problemet, og behøves ikke lodde nogen XLR-kabler om.


-----
Tippet op at sætte alle apparater på samme "gruppe" (sikringsgruppe?), er vist en anden måde at hæmme en høj spændingsforskel imellem apparaterne, men ikke mellem jord og apparaterne. Det det kan ikke løse alle årsager til at få stød, så det virker kun "godt nok" i nogle situationer, ikke alle. potential-udligning er den ultimative løsning. Kortslut potentialet -- færdigt arbejde (hvad angår stød fra lækstrømme).

-------
De andre gode tips i denne tråd vil virke, fordi de også giver en potential-udligning, gennem den stel-forbindelse man laver mellem apparaterne. Fx at forbinde stel i et ledigt (jack-) stik i guitarforstærkeren med stel i et stik i den mikserpult, som mikrofonerne er sat til. At bruge en D.I.-boks vil også virke hvis den ikke afbryder stel (ikke har 'ground lift' aktiveret). Man kan let selv fremstille kabler til det formål, da der kun er behov for én leder, nemlig den fra stel til stel. Så det kan let laves med en loddekolbe, eller ved at tage et almindelig signalkabel og klippe de øvrige ledere over med en skævbider, og isolere de løse ender med tape. Ved at koble alt andet end stel fra, kan det også bruges på højttalerudgange hvor 'sleeve' af jackstikket er stel, uden at få høje spændinger ind i fx en mikserpult i den anden ende.

Nyt svar