Decibel måler til coverjobs

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Bo Blaksteen
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København

Decibel måler til coverjobs

Indlæg af Bo Blaksteen »

Hej

Jeg spiller en masse coverjobs med mine 2 partybands Landsholdet og Morphar & the Ladykillers. 4 ud af 5 jobs er små private jobs som fx bryllupper og fødselsdage og i de tilfælde spiller vi uden lydmand. Vi spiller dog aldrig kun på baggear men mic'er alt op, kører det ud gennem en X32 od ud i 2 HK toppe + 2 bundkasser. Vi spiller med inears og har derfor dårlig føling med lyden i rummet, bortset fra når jeg et par gange i løbet af hvert sæt går ud foran fronten og lytter mens jeg spiller og derefter tilbage og justere lidt på pulten. Jeg er dog nogen gange i tvivl om lydniveauet, og specielt nervøs for om vi spiller for højt.

1) Er der en teknik/udstyr til at vi under koncerten hele tiden kan holde os ajour med om lydniveauet på dansegulvet er på et passende niveau?

2) Hvilket niveau er passende i dette tilfælde?

Udfordringen er jo at vi spiller imens, så det skal være meget nemt at aflæse, så vi hurtigt kan korrigere mellem 2 numre. En anden udfordring er hvor man skal stille måleren? det er jo lidt svært at stille et måleapparat midt på dansegulvet.

Jeg har jo ikke nødvendig brug for super præcise avancerede målinger, men nærmere bare en nogenlunde retningslinje for hvor højt vi spiller.

På forhånd tak :)


Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

sound ear - ligger i københavn

Medlemsavatar
Bo Blaksteen
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København

Indlæg af Bo Blaksteen »

Tak for links :)
Landsholdet: [url=http://www.landsholdet.net/om-bandet/partyband]3-mands akustisk partyband[/url]
Morphar & the Ladykillers: [url=http://www.morpharandtheladykillers.dk]4-7 mands partyband til firmafest[/url]
Nerd Productions: [url=http://www.nerdproductions.dk]Videoproduktion til reklamefilm og webfilm[/url]

Default avatar
Mosh
Medlem
Indlæg: 352
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg af Mosh »

Istedet for at købe jer fattig i ting der skal gøre det "nemmere" for jer at lave lyden fra scenen (hvilket jeg vil påstår er umuligt at gøre ordenligt), så vil jeg anbefale at i får jer en lydmand. Jeg køre selv med 2 party bands der ofte spiller bryllup, fødselsdag o.s.v Jeg får 10% af hyren eller mindst 1.000kr hvilket jeg synes er en rimelig deal. (det er sjællent jeg kun får 1.000kr).

Der er rigtig mange ting der skal/bør gøres undervejs. F.eks styre nivauer, mute rumklang/delay, tappe delay, justere monitor mix hvis behov, ændre Eq/comp hvis nødvendigt. Alt dette har i ingen mulighed for mens i spiller.

Når alt det er sagt, burde i så ikke koncentere jer om at levere vareren istedet for hele tiden at tænke på lyden? :D

jeg ved godt i ikke så få meget hyre ud af det hvis i skal smide 1.000kr til en lydmand. Der er dog visse fordele. Bedre lyd, hjælp til opstilling/nedtagning. ;)
-------------------------
Chris Blaize

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Kig på output vu metrene på mixeren.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Højhus skrev:Kig på output vu metrene på mixeren.
Når en plf-knap er nede, eller? Ok jeg tror jeg forstår hvad du siger ... men så alligevel ikke. Fordi sådan nogle sjovere viser med en eller anden ikke nærmere defineret balitisk i disse dage da de er med LED'er og ikke er den normerede integrale over 300 ms fra tiden med mekaniske metre. Der kan envidere være spændt en limiter/multiband kompressor over insert-punktet på udgangene, f.eks sådan noget som et Driverack.

Alle disse ting gør at den vedvarende belastning af publikums ører går hen og bliver en diffus ting som ikke passer på nogen måde med meterudlæsningen. Du har ingen ide om hvor komprimeret enkelt elementer i det mix det her handler om egentlig er og hvor om alting er så er komprimerings graden ret afgørende for hvor belastede publikums ører de egentlig er, og arbejdstilsynet opererer i hvertfald med tiden man påvirkes som en ret vigtig faktor.

Mosh er inde på en ret interessant vinkel, hvad med at bruge en lydmand? ... ikke fordi det så er garanti for at det som forekommer er inden for forsvarlighedens grænser, man kan blot håbe på at vedkommende er så rutineret i mix at han formår at formidle ting ved et fornuftigt lydniveau ... men jeg var faktisk efter Christian Forne for et par uger siden, fordi han havde mixet noget der var opgjort til noget over 90 db vedvarende via Smaart, det lød fint blev det påstået selvom en pæn del af publikum var godt til alders ... Men jeg tror så til gengæld at Mosh pointe med at kun en der ikke står på scenen som udøvende vil kunne lave et mix der virker ved lavere styrke - man skal bare være sikker vedkommende man sætter til knapperne ikke tror han mixer som en drøm når det er højt, alt svinger lidt bedre når det er højt og man snydes til at tro at ens mix tilnærmelsesvis virker.

--sd

Nyt svar