Vokal i center højtaler og klang i left/right?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Vokal i center højtaler og klang i left/right?

Indlæg af amolin »

Jeg laver en del live lyd rundt omkring, og et af stederne arbejder jeg nogle gange sammen med en en ældre dude der har lavet lyd hele hans liv.
Han elsker sin center højtaler, altså til live musik, og han har flere gange forklaret mig fordelen i at køre sangeren i center og klangen ud i left/right.

Personligt synes jeg det er en lidt underlig ide, og kan ikke helt se fordelen ved det, men tænkte jeg ville høre her: Er der andre der gør det på den måde?
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kører ofte i mono, uden dog at fortælle kunderne om det fordi der trækkes på noget metafysisk at stereo er dobbelt så godt som mono. Det er sådan at kun ca. 10% af publikum til en koncert hører begge PA sider lige godt, og her kommer Hass effekten virkelig i spil på grund af de store afstande. Ting ankommer usynkront fordi afstandene er lidt for lange alså længre end 6-10 ms så det opfattes som egentlig delays, læg så dertil at spredningen for en PA-front aftager hen mod et meget smalt bånd jo højere toner der spilles, men når jeg kører i mono står jeg foran den ene side af fronten og håber på at den anden side lyder tilnærmelsesvis på samme måde, men spredningen på sådan et anlæg skal være meget begrænset, så hver kasse rammer kun ét område.

Hvis man mixer i stereo betyder det desværre at man ikke rigtigt kan gøre bruge mellem positionerne på PAN knappen til noget, samt at man ikke kan bruge midt positionen uden at der vil være udfasninger af toner på bestemte steder i salen, og problemet er dog mest følt ved dybe lange toner.

Et andet problem er at noget af forvrængningen i et PA anlæg ikke udelukkende er harmonisk, og jo mere kompleks et signal er jo mere forstyrrende vil disse betoninger være, så det kan give mening at zone sine signaler ud over flere systemer med mere enkle delkomponenter og så summe i luften i stedet for i betonende mekanik, her er det ofte membranopbrud i højttalerene der laver sådan noget.

Så når din ven separerer vokalen ud i et centersystem, så gør han det for at fjerne forvrængning ved summering i mekanikken samt at undgå udfasninger da signalet nu kun kommer fra én centerkanal - fordi han gør sig umage for at man skal kunne høre hvad der bliver sunget. Men det er desværre rigtigt mange gange svært at få plads til ophængningen sådan en center kanal ... og hvis man turnerer må man gå på kompromis med tingene ... men så skal få fat i et system som gøre at de to PA sider ikke overlapper alt for meget hvad spredning angår, og så panorere ting med meget høje toner til ekstremt pan positioner og så mix'e dem en del for højt i sit mix, f.eks køre rytmeguitar og highhat til hver sin side i yderpositionerne lidt for højt så man kan høre dem overalt i lokalet via refleksionerne langt de fleste lokaler har. Det er meget vigtigt at holde midten fri til vokalen, fordi den på grund af løbetiderne allerede er ude i end del udfasninger og specielt er området oppe omkring 1K til 3K, hvor rigtigt meget af tale/sang forståelsen ligger.

Men noget andet man kan gøre sig er at køre sit bundkasse system på et aux send og så stable/samle det op i et punkt på en af siderne af scenen hvis man ikke kan få plads til det midtfor så der spredes fra et punkt og der kun gives bund på det som virkelig skal bruge bund, tilsvarende cuttes bunden væk fra hovedsignalet i det som PA siderne skal have, men ellers er det ingen skade til at panne LCR, så hver ting kun kommer fra ét punkt i PA'et - men man skal måske også lige komme ind på at ting med kort sustrain er lidt mindre følsomme for den tidsmæssige forvrængning den fysiske afstand imellem de enkelte dele af PA'et laver.

--sd

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Yesyes, det er jeg godt med på Søren :)

Det jeg syntes er underligt er at have vokalen i center, og så vokal rumklangen i left/right.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Fordi rumklagen tværer transienterne, og dermed taleforståeligheden... den bliver alligevel ødelagt jo længre man kommer væk fra scenen ligesom den naturlig efterklang i rummet alligevel yder sit bidrag og derved klinger renere end hvis signalet allerede var sovset ind.

--sd

Nyt svar