Bedst aktive subwoofer til 3500-4000 kr.?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Bedst aktive subwoofer til 3500-4000 kr.?

Indlæg af woods »

Hej

Jeg er på udkig efter en god, billig subwoofer, som jeg skal bruge i øvelokalet sammen med bandet. Den skal fungere i sammenspil med 2 satelitter. Formålet er at afvikle stortromme, bas og dybe pads (noget af det værende backing track) igennem denne sub.

Vores øvelokale er ca. 25 kvm og vi spiller pop. Det skal ikke være BLØDENDE højt, men den skal spille med overskud.

Hvilke subs kan anbefales? Er vi ude i 15" eller 18"? Findes der noget brugt på markedet lige nu?

Morten

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Jamen dog. Det var pænt af dig.

Det kunne jeg meget vel være interesseret i. Sælger du den?

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Er der seriøst INGEN der har et fornuftigt bud? Jeg er åben over for brugtkøb. Eskild har ikke svaret mig, så jeg er stadig åben for inputs!

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tror bare du skal ringe til Eskild! Men ellers vil jeg sige at du nok ligger lidt i underkanten af hvad en god aktiv sub koster, men igen så kommer det helt an på hvordan du har tænkt dig at bruge den, hvad det egentlig er du vil have din sub skal gøre for din lyd.

Rigtigt mange gange så er man op imod lokaler med rigtig lang efterklang i bunden som vil tvære dine impulser til ukendelighed uanset hvor god din sub så end ville være. Det jeg fisker efter er om du "bare" vil bruge den på HIFI-vis til at give en vis dybde eller du vil bruge følelsen af f.eks dine stortrommeslag til at sync'e publikum med dit/jeres beat.

Jeg tror du må ud med sproget om hvad er det lige for en act ... der skal formidles, er det EDM i pladderballehallen eller er det et svedigt rockband med noget hævy i acendanten? Noget som man givetvis kan glemme i forbifarten er at man kan jo lave bund ved at lægge aux-on-sub, og så via en kompressor kan designe transienten på de få ting der sendes til denne, og snartsagt selv et basanlæg kan lave den fornødne bund, bare der ikke fordres alt for store lydtryk.

--sd

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Jeg synes nu, at jeg har forklaret det meget godt i indlægget. Jeg kan ikke komme det så leget nærmere med den begrænsede viden, jeg har.

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Den skal primært bruges i øveren til at give bund og tage over i de dybeste frekvenser for vores satellitter. Dernæst skal den give punch til stortrommen. Jeg forventer ingen hifi-lyd. Det er et øvelokalet og der skal bare være smæk på.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Bund er ikke bare bund, og ligeledes er punch ikke bare punch - men ofte er de at finde i hver sin oktav desværre. Derfor bliver du nødt til at komme ind på hvad i spiller ... for måske handler det i virkeligeheden om at i bare ikke kan finde stortrommeslaget i infernoet? En løsning på det kunne være at købe:

http://www.thomann.de/dk/jbl_eon_315.htm

http://www.cyberfarm.dk/earthworks-kickpad.html



http://www.thomann.de/dk/akg_d_112_bundle.htm

Og bruge det kun på stortrommen ...og så holde alt andet end vokaler ude af jeres satellit system, men hvis i har synthesizer bund er det en helt anden sag?

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Forstår ikke hvorfor i ikke laver in-ears eller hovedtelefon monitor til jer, og så dropper alt unødig lyd i øvelokalet. Hvis jeg optager lyden i mit lokale kan man hører trommer og måske lidt sang, resten står mic'et op i andre lokaler.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Drenge, har i glemt hvordan det er at have et øvelokale?. Det behøver ikke være hi-fi. Der skal være gang i den og man skal kunne mærke tingene i brystet! Jeg tror jeg har stillet spørgsmålet i det forkerte forum, for her bliver der vægt på at lyd skal være bedst mulig - overhovedet. Bevares, jeg leder efter en god sub, men jeg er ikke ude efter en forkromet løsning som kan levere studielyd. Er jeg helt forkert på den? Jeg har haft en the box subwoofer før som gav noget punch selvom det ikke var så "stramt". Den var jeg egentlig ok tilfreds med. Tænkte bare at jeg ville gå nøkket op denne gang.

Anyways: vi spiller trommer akustisk og med elektronisk trommepads og kick(trigger) ud af anlægget. Jeg har også en beta52, men synes den er svær at bruge i øvelokalet. Vokal bliver også sendt ud af anlægget. Samme med backingtrack. Jeg kan næsten fornemme, at guitaren skal have sin separate guitarforstærker for at det ikke mudrer i PA'et?

Lyden er meget inspireret af for eksempel: Freja Kirk - Alone.

Vi snakker et øvelokale på 25 kvm. Bas er der nok af på grund af 2 betonvægge.

Igen skal jeg understrege at vi ikke skal spille for dronningen. Det må gerne være acceptabel lyd, men det behøver ikke være perfekt. In-Ear er i første omgang ikke interessant, men jeg takker alligevel mange gange for inputtet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg forstår godt din pointe med at føle live lyden, jeg havde også gang i sub'en førhen for at mærke vi spillede, alle ting vibrerede og man følte sig i live, men pga jeg passer meget på min hørelse gik vi over til in-ears med limiter på. Jeg ser ikke tilbage, at man kan optage alle øveaftener i god kvalitet og alle kan få deres mix uden at kæmpe om at have den største forstærker. Men hvis det stod til mig, ville jeg enten bygge selv, eller købe en The Box ting fra Thomann, de har nogle B-sortiment som nogle gange er lidt billigere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ok nu går det hen og bliver præcist, der er faktisk elementer af EDM indover, og ja der skal bruges ret så meget mere reel bund end egentlig punch, da der gøres udpræget brug af masterkomprimering ... hvis ellers det her er sigende for jeres stil:



Når man står i så lille øvelokale (det gør de fleste ... ) vil stående bølger gå hen at blive lidt af et problem, med den allerdybeste bund - alt efter hvor man befinder sig vil man være enten overvældet eller det modsatte. Man kan ikke lyddække et så lille lokale med den dybe bund uden den er meget ujævnt fordelt fordi bølgelængderne er oppe i 3-4 meters længde. Derfor er Halds ide med in-ear faktisk meget mere fornuftig og der er så der skal suppleres op med Buttkick'ere:

http://www.thebuttkicker.com/pro-audio

...der laves et bræt med 4 af dimserne til bassisten at stå ovenpå.... bevares det er her det går hen og bliver dyrt.

Alt dette være sagt, så tror jeg at jeg med det budget og de involverede idiosynkrasier, ville gå efter det billigste:

http://www.thomann.de/dk/behringer_vq1500d.htm

...og så købe 2 og stable dem i op i samme hjørne af lokalet, fordi man opnår en forstærkning jo flere vægge der spiller med. Så ville jeg også se at få fat i et 3 vejs aktivt delefilter hvortil stortromme sendes, man bruger så kun top og bund områderne og laver derved et hul i midten fra 250 til 1K5 fordi det område er der hvor i ikke kan få jeres Beta 52 til at køre uden at i laver mætning i jeres summering og derved feeder, det vil sige i insertpunktet på kanalen sættes delefilteret og high køres tilbage i kanalen via insert punktet. Mellemtone området bruges ikke fordi der ligger alle de andre instrumenter, endeligt køres den dybe del fra filteret op på en ny kanal. Ud af jeres mixer kører i ind i det aktive delefilter i Behringer kassen og via Link videre op i den næste, og de indstilles på det samme.

--sd

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Det var noget af en drejning. Fra en forkromet løsning til den billigste løsning overhovedet :)

Hvorfor netop den sub, Søren? Hvorfor ikke alle de andre?:
http://www.thomann.de/dk/search_dir.htm ... ub&bn=&gk=

Hvad er forskellen?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Fordi jeg går efter størst muligt membran areal og højest mulig effektivitet, du kunne måske nå det samme 3 stk 12" ...

--sd


Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tror at det er stortrommeslaget i ikke kan føle, og "føle" oktaven er oven over det som 18" er gode til, med mindre den altså forvrænger rædsomt ... og så er den ikke aktiv, så man skal ud og finde en forstærker!!!!

--sd

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Tak for svar. Jeg har bestilt 1 stk. af den, som du har linket til. Jeg starter med 1 og supplerer hvis nødvendigt.

Default avatar
woods
Medlem
Indlæg: 65

Indlæg af woods »

Jeg takker desuden for hjælpen! Det var dejligt at få opklaret nogle ting og desuden at få nogle inputs til, hvordan vi i fremtiden kan gøre det. Lige nu skal vi blot i gang. :)

Nyt svar