Chris Cornell d. 21/8

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Nørrebro

Chris Cornell d. 21/8

Indlæg Skrevet: 22. aug 2007, 13:55

Ja, jeg var så heldig at der dumpede en billet til Chris Cornell i Vega ned i mit skød igår, så jeg havde virkelig glædet mig til at nyde en verdensstjerne på en så fed venue som Store Vega nu engang er.
Uden tvivl, det var en godt performet koncert, med masser af klassikere fra både Soundgarden og Audioslave så der var rig mulighed for at rocke med hovedet, men er du tosset hvor var der ringe lyd!
Jeg var vildt overrasket over hvor tarvelig lyden var, og jeg gjorde virkelig mit bedste for at finde den bedste lyd i salen. Midt i salen midtfor, lige foran FOH, lige bagved FOH, helt bagerst ved baren, oppe ved stage-left, og ude i foyeen. Overraskende var den bedste lyd ude i foyeen ved baren, men stadig virkelig ringe.
For at starte med så var det eneste af trommerne man kunne høre, storetrommen. Virkelig boomy, uden det mindste klik (behøver ikke være metalklik, men en smule attack er altså at foretrække) og alt alt for høj. Snare og tammer kunne jeg slet ikke høre, og overheads kunne jeg kun ane, og det samme med hihat.
Bassen var blevet omtrent lige så kedelig.. Alt presence var pillet ud af det, så det eneste der var tilbage var bulder der konkurrerede med storetrommen.
Guitarerne var uldne og alt for lave i mixet. Øv siger jeg bare..
Vokalerne var faktisk det eneste jeg var glad for. Og for at gøre det endnu værre, så var effekter stort set ikke eksisterende. På nær da han announcede noget, så kom der en frygtelig tabbed delay ind, der slet ikke hørte til nogen steder.

Jeg går stærkt udfra det var egen lydmand, da crewet på Vega nu er bedre end det jeg hørte, men det er altså over min forstand at en person som ham i FOH overhovedet kan få lov til at lave lyd for en som Chris Cornell. Jeg forventer da som et absolut minimum at lydmanden er på mit niveau når jeg skal ind og se verdensstjerner som Chris Cornell, men oplevelsen igår ødelagde faktisk for mit vedkommende op mod 75% af koncerten.. Meget trist.. Meget meget trist.. :evil:
Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer
Brugeravatar
Mike Runner
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Hedehusene

Indlæg Skrevet: 22. aug 2007, 14:07

Yup... jeg var også inde til koncerten. Og havde PRÆCIS samme opfattelse af lyden, som du beskriver ovenfor ... jeg rykkede ned til FOH, idet jeg mente at HER måtte lyden være "optimal"... men ak, den der boomy stortromme (som var det eneste af trommesættet man kunne høre) jernede bare igennem !!!

Det var sgu' synd, at lyden var SÅ skiden :cry:

Men f*ck hvor kan han altså bare synge :shock: :-D

mvh.
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 22. aug 2007, 14:16

Ja, han har sgu noget af et apparat, ham Chris! :D
Men utroligt at sådan en talentløs klaphat skal ødelægge det.. Fik du fat i hvem han var, ham lydnissen?
Brugeravatar
Mike Runner
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 22. aug 2007, 14:23

Sylle skrev:Men utroligt at sådan en talentløs klaphat skal ødelægge det.. Fik du fat i hvem han var, ham lydnissen?

Nope... én eller anden ældre gut !!!
www.mtpstudio.dk
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 22. aug 2007, 14:36

Hehe, ja så langt nåede jeg nu også.. Men navnet fik jeg ikke fat i.. Til den pris for koncerten, så tror jeg gerne jeg vil have fat i navnet til en anden gang, så jeg ved hvilke koncerter jeg skal holde mig fra.. Og jeg tror nu ikke bare det var en dårlig dag fra hans side, da han faktisk stod og smilte og så ud til at nyde koncerten..
Christ, man skulle sgu tage til staterne og vise hvad vi egentlig kan i danmark.. Jeg synes efterhånden det er mere reglen end undtagelsen at de amerikanske lydmænd møger jobbene.. :roll:
Brugeravatar
Mike Runner
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 22. aug 2007, 16:05

Du siger noget... for et par år tilbage, var jeg inde i KB Hallen og høre G3 (er det ikke DET de kalder sig ?!?!?)... Satriani, Steve Vai og en 3. guitarist.

Lyden var VIRKELIG skod... primært kunne man kun høre guitar... til gengæld var det RIGTIG højt :shock:

Nåmn, jeg trissede (endnu engang) ned ved FOH... and guess what... lydmanden havde sat sig ned på gulvet bag pulten... med høreværn på og læste en bog :shock:

Det faldt mig VIRKELIG for brystet, så jeg signalerede at jeg gerne ville tale med ham. Fint nok !!!
Jeg aggerede interesseret i gearet, for ikke "bare" at angribe ham... og spurgte ham hvorfor han sad og læste med høreværn på, istedet for at lave lyd. Han svarede, at nu havde han lavet lyd for G3 de sidste 7 dage, kendte alle sangene... og han gad ikke ødelægge sin hørelse pga. den høje musik :shock: :? ... jamen, så skrue dog lidt ned... spasser !!!

Stille og roligt, fik jeg snakket ham sådan lidt varm, og fik ham overtalt til at ændre mixet lidt, så man kunne høre andet end bare højt guitar-larm... suk !!!

mvh.
www.mtpstudio.dk
Brugeravatar
Sylle
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 22. aug 2007, 16:24

Hehe!! Vi har det sgu godt i danmark må jeg indrømme.. Vi får mulighed for at arbejde på (for det meste) kvalitets-gear og der bliver virkelig lagt penge i spillestederne til udstyret.. Og så har vi en god arbejdsmoral herhjemme.. Selv til DJ-jobs bruger jeg tid til at EQ'e en god lyd frem. (Blev endda rost for at fronten lød "bedre end culturebox's" på Stengade i lørdags til et House/electro dj-arrangement)

Gid der var en slags VM for lydmænd.. Ville ikke overraske mig hvis det var danskere der stod på toppen at skamlen hvis sådan en konkurrence eksisterede.. :-D

Tilbage til "Live Lyd & PA"