Livelyd tips & tricks

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Re: Livelyd tips & tricks

Indlæg af yonaz_dk »

Nejnej. Hele humlen er jo at man netop skal tage stilling til tingene når man står med dem, i stedet for bare at proppe en forudindtaget holdning ned over alting.
Som Dave Ratt siger i videoen "Make sure your gain is not set so high so you're causing it to sound a way you don't desire".

Jeg kan kun komme i tanker om en fordel ved at gaine med faderne i 0: det er nemt at resette mixet.
Frederik har til gengæld fint skitseret nogle af de ulemper det giver.

Så jeg er skam fast besluttet: det er tosset at gaine med faderne i 0.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev:Nejnej. Hele humlen er jo at man netop skal tage stilling til tingene når man står med dem, i stedet for bare at proppe en forudindtaget holdning ned over alting.

Jeg kan kun komme i tanker om en fordel ved at gaine med faderne i 0: det er nemt at resette mixet.
Frederik har til gengæld fint skitseret nogle af de ulemper det giver.

Så jeg er skam fast besluttet: det er tosset at gaine med faderne i 0.
Jamen vi er skam også mange tosser i branchen :clown:

Som jeg skriver er det "min erfaring" og ikke en forudindtaget holdning - Jeg startede da også med at gaine kanalerne højt men fandt senere ud af at jeg fik bedre lyd ved at gaine med fader i nul, plus færre problemer. Selvfølgelig er der forskel på pulte så klart man skal tage stilling når man står med dem.. Har dog ikke oplevet en pult hvor jeg ville gaine som jeg gjorde i starten.
Noget andet er digital-pulte.. Men det er ikke det vi diskutere :)

En anden ting er at bandet ofte spiller højere til koncerten end til lydprøven.
Har en kollega som altid gainer højere end jeg selv ville ha' gjort.. Han bøvler langt mere end mig med monitor og feedback og ender altid med at gaine ned under selve koncerten, hvilket resultere i at han skal rette monitor send til også.

Jeg vil klart anbefale en "nybegynder" at holde fader i nul hvis han/hun står i en presset tidsmæssigt situation :)
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Så er det jo fordi han gør det forkert :)
Man skal ikke gaine så signalet er lige ved at clippe hele tiden, men så man udstyrer kanalen med en ordentlig level uden at clippe (med mindre man ønsker det).

Jeg vil helt klart anbefale en nybegynder at lære at gaine rigtigt inden han putter sig selv i en presset situation, så han ikke tilvænner sig diverse uvaner som han senere skal vænne sig af med igen - f.eks. når han skal til at mixe på en digitalpult :)

Edit: Efter min mening er korrekt udstyring det samme på en analog som en digital pult: Max headroom er max rigtigt.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg er med Jonas og Rat, brug PFL til at gaine med ... højere på slagtøj end resten - hvis pulten er analog. Og ja mange bands bliver op til 10 dB højere når de går på scenen. Men det med at pulten skal se ordnet pæn ud hvis forbi passerende uheldgivis skulle komme til at kigge på den - Nej!

Men der er mere i det her, kurven på equalizeringen ... der kan jo typisk løftes lige så meget som der kan sænkes og det betyder ikke at man skal, og støjen afhænger jo meget af det. Meget støj og intermodulation forsvinder hvis man dæmper de ting som ikke skal være der. Kør lowcut så højt op det kan tåles og i ting som ikke i sig selv er hifi, væk med toppen. Jeg ved ikke helt om jeg faktisk altid praktiserer den ... men overhør og støjmessigt, kan det give mening at hvis man har 4 filtre så er det kun et der er løftet resten køres nedad. Undtagelsen skulle da lige være stortromme, men nu kører vi med Subkick på en anden kanal samt Earthworks KickPad på 91'eren ... så selv her giver det vist efterhånden også mening.

--sd

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

whatever gets the job done 8-)

http://www.prosoundweb.com/article/how_ ... the_world/

"The proper way for setting the channel gain on the console is not focusing on each channel itself, but rather, listening to where that channel fits in the mix. "
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Jaja, man kan jo også bare kaste håndklædet i ringen :P
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Jeg vil egentlig gerne kaste mig ud i koret sammen med Hr. Longhorn. Når jeg selv laver lyd, rykker jeg altid faderne i 0, og gainer ind så min volume passer. Det giver mere headroom i min mixbus, og er altid den bedste løsning for mig.

Det samme gør sig gældende for 99,9% af de folk der kommer forbi, når jeg leger tårntosse. Her vil jeg være så grov at sige at et hurtigt kig på fader's mere eller mindre altid afslører hvor i mixet tingene er gået galt, hvis jeg finder mig i en situation hvor en tekniker er ved at begå selvmord, og tingene lyder af pose. Dermed ikke sagt at man kan få et mix til at sige fedt ved at gaine i nul, og så ride fadere, der går bare MEGET langt mellem jeg ser det.

De ting holdt sammen gi'r for mig et meget godt billede af at det at holde faders tæt på nul, og så gaine sig frem er vejen til et godt mix. Om det så er teoretisk rigtigt eller ej.

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Det undrer mig meget, men hvis det fungerer for jer er det jo fair nok.
Jeg vil nu stadig mene at det er en uvane af utrolig mange grunde (som vi har været inde på), og ikke noget man bør lære nye teknikere - især set i det perspektiv at verden bliver mere og mere digital, og at det at gaine lavt i det digitale domæne ikke bare betyder mere støj, men også dårligere opløsning, og at det faktisk er noget man kan høre.

Dave Ratt holder med mig :)
Billede
Senest rettet af yonaz_dk søn 2. jan 2011 23:55, rettet i alt 1 gang.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev:Det undrer mig meget, men hvis det fungerer for jer er det jo fair nok.
Det fungere for alle.. Så bare kom i gang :-P
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev:Det undrer mig meget, men hvis det fungerer for jer er det jo fair nok.
Det fungere for alle.. Så bare kom i gang :-P
Tydeligvis ikke - ellers ville vi jo slet ikke diskuttere det.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Lige et spørgsmål til Longhorn. Jeg kan se at der står PTHD i din signatur, så jeg tillader mig at gå ud fra at du arbejder i studiet en gang imellem :)

Praktiserer du samme princip med faderen i 0 der ?
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev:Lige et spørgsmål til Longhorn. Jeg kan se at der står PTHD i din signatur, så jeg tillader mig at gå ud fra at du arbejder i studiet en gang imellem :)

Praktiserer du samme princip med faderen i 0 der ?
Som jeg skrev er det noget andet med digital-pulte.. Og selvfølgelig ProTools :)
Som Bregendahl skriver giver det mere headroom i mixbussen på analog-pulte.. Men det har ingen betydning på digital-pulte.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Det er altså noget vrøvl. Hvorfor skulle en preamp (som under alle omstændigheder er analog) komprimere mindre på en digitalpult end på en analog (jeg er i øvrigt ikke fortaler for at man skal clippe alting, men blot for at man skal udstyre optimalt hvor det giver mening, det være sig max gain inden clip eller max gain inden kompression - efter behov og smag). En mixbus er under alle omstændigheder en kugleramme der lægger ting sammen, hvadenten beregningen foregår digitalt eller analogt så bliver resultatet mest nøjagtigt hvis der er mest muligt data at arbejde med og mindst mulig støj. Både i praksis og i teorien.
Der er intet der taler for at mere støj (som man uanset hvad får med 0 dB fremgangsmåden) skaber mere headroom nogen som helst steder - tvært imod, så det må være noget andet der gør at det føles sådan.

Det eneste argument jeg kan forstå indtil videre, er at I synes det er nemmere, og det er selvfølgelig mere end fair.

Derudover synes jeg der er rigtig mange halve argumenter og ikke-argumenter for 0dB fremgangsmåden, men rigtig mange facts der taler for at udstyre maksimalt.

Hvorfor benytter du ikke metoden i Pro Tools ?
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Jeg er ikke nogen teknisk nørd men du kan ikke sammenligne en digital mixbus med en analog.. En analog fader er en modstand og på master bussen sidder en up-amp som er ret afgørende for hvor godt pulten håndtere headroom. Med fader på 0 på både kanal og master har du mindst mulig påvirkning af signalet. Jeg oplever faktisk mindst støj når jeg mixer med fader i 0.

Ja en preamp på en digital-pult er den samme som på en analog.. Men her er det kun konverteren man skal tage hensyn til når man gainer og den klipper før preampen gør.
Af gammel vane mixer jeg også med fader på nul på digital-pulte, men det er kun af vane og ikke for lydens skyld.

I protools mixer jeg først når alt er optaget.. Altså har jeg ikke gain men kun fader at arbejde med.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Longhorn skrev:Jeg er ikke nogen teknisk nørd men du kan ikke sammenligne en digital mixbus med en analog.. En analog fader er en modstand og på master bussen sidder en up-amp som er ret afgørende for hvor godt pulten håndtere headroom. Med fader på 0 på både kanal og master har du mindst mulig påvirkning af signalet. Jeg oplever faktisk mindst støj når jeg mixer med fader i 0.
Det kan man sagtens, jo, for det er to ting der gør den samme ting på næsten samme måde i to forskellige domæner. Forvrængningen i den digitale verden foregår på andre præmisser, og en forstærkningsalgoritme er ikke en op-amp - de har hver deres svagheder, men fungerer i bund og grund ens. Jeg køber din forklaring om at påvirke signalet mindst muligt med faderne i 0, men det er første gang det argument kommer i spil. At hive en fader ned kan dog ikke introducere støj, med mindre du senere hiver signalet op igen med en anden fader eller med en kompressor. I den analoge verden giver det mere støj på grund af grundstøj i komponenterne, bl.a. op-amps, i den digitale verden i et domæne hvor mixbussen har samme dybde som signalet (et 24bit signal i en 24bit mixengine) kommer støjen pga tab af opløsning (hver -6 dB på faderen SLETTER 1bit af signalet som ikke kommer igen når man senere skruer op). Hvis mixengine har større dybde en det signal den processerer, kan man skrue ned og senere op igen uden at miste noget af signalet, og uden at introducere støj overhovedet. Det gælder også mixbusser.
Longhorn skrev:Ja en preamp på en digital-pult er den samme som på en analog.. Men her er det kun konverteren man skal tage hensyn til når man gainer og den klipper før preampen gør.
I de fleste (ordentlige) digipulte ligger converterens clip-punkt væsentlig højere en preampens.
Longhorn skrev: Af gammel vane mixer jeg også med fader på nul på digital-pulte, men det er kun af vane og ikke for lydens skyld.
Det giver dig lavere opløsning og dårligere lyd, præcis som det i den analoge verden giver dig mere støj. Mål på det.
Longhorn skrev: I protools mixer jeg først når alt er optaget.. Altså har jeg ikke gain men kun fader at arbejde med.
Så du optager ikke med tanke for hvor i mixet lyden skal ligge, men søger at få signalet ind bedst muligt ;) ?
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev:
I de fleste (ordentlige) digipulte ligger converterens clip-punkt væsentlig højere en preampens.
Mener du at hvis vu-meteret banker i rødt så er der stadig headroom i konverteren?
yonaz_dk skrev:
Longhorn skrev: Af gammel vane mixer jeg også med fader på nul på digital-pulte, men det er kun af vane og ikke for lydens skyld.
Det giver dig lavere opløsning og dårligere lyd, præcis som det i den analoge verden giver dig mere støj. Mål på det.
Det fungere stadig fint for mig.. Men indrømmer jo også det ikke er for lydens skyld
yonaz_dk skrev:
Longhorn skrev: I protools mixer jeg først når alt er optaget.. Altså har jeg ikke gain men kun fader at arbejde med.
Så du optager ikke med tanke for hvor i mixet lyden skal ligge, men søger at få signalet ind bedst muligt ;) ?
Jep.. Fordi jeg arbejder digitalt :)

Håber snart andre kommer med indputs også.. for, som Bregendahl siger, oplever jeg også at næsten 100% af lydfolk mixer med fader i 0. Jeg er sikker på det ikke bare er en dårlig vane men rent faktisk giver en bedre lyd.. Men jeg er som sagt ikke teknik-nørd nok til at forsvare princippet :oops:
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Fandt lidt læsestof på nettet:

Whether you're using an analogue or digital mixer, it's designed to operate most effectively with its faders at or near the 0dB or 'unity gain' position (sometimes simply marked with a 'U'). This provides the best compromise between a useful amount of headroom and adequately low mix-buss noise. So, when setting up your mix, you should open each fader to the unity mark and then adjust that channel's input gain control so that the signal is at roughly the right level for the final mix.
http://www.soundonsound.com/sos/jan02/a ... mixing.asp

Denne passer godt til: "whatever gets the job done":

Some FOH mixers live or die by their gain structure. They will swear blind that mixing with faders at unity improves the clarity of their mix. The opposition, the equal gain party will lament them for poor technique. Not one of them is better, and each method can pull of an equally great mix.
http://totalproaudio.com/297/mixing/con ... structure/

Denne diskussion kan hurtigt ende med at blive til religion så det må være folks egen vurdering af hvad der er bedst for dem.
Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal gaine hihat'en 10 dB højere for efterfølgende at sænke den 10 dB på faderen.. Jeg fornemmer ikke mere headroom eller lavere støj af den grund.. Mit workflow går hurtigere og virker hver gang hvis jeg holder mig til samme princip for alle kanaler. Jeg har altid en god fornemmelse for monitor send da jeg ikke skal tage mig i agt for gain.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev:
I de fleste (ordentlige) digipulte ligger converterens clip-punkt væsentlig højere en preampens.
Mener du at hvis vu-meteret banker i rødt så er der stadig headroom i konverteren?
Ved ikke hvilken pult du er på, men er den designet rigtigt bør der være en par dB fra preampen clipper, til converteren gør. Ikke dermed sagt, at man ikke kan clippe converteren, men man bliver advaret før det sker.
Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev:
Longhorn skrev: I protools mixer jeg først når alt er optaget.. Altså har jeg ikke gain men kun fader at arbejde med.
Så du optager ikke med tanke for hvor i mixet lyden skal ligge, men søger at få signalet ind bedst muligt ;) ?
Jep.. Fordi jeg arbejder digitalt :)
Så hvis du arbejdede på bånd ville du optage ind lavere ?
Longhorn skrev:Fandt lidt læsestof på nettet:
Jeg vil lige forsøge at lave et par målinger senere. Jeg har desværre ingen mulighed for at måle THD i %, men jeg kan da kigge på en sinuskurve, og så hvad der sker når vi nærmer os peak-level. Jeg vil prøve at gøre det både analogt og digitalt - jeg håber der er tid nok.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev: Så hvis du arbejdede på bånd ville du optage ind lavere ?
Nej nej.. Når jeg optager kan jeg koncentrere mig om at få hvert enkel instrument til at lyde optimal på en indspilning.
Live er der andre faktor som jeg er nød til at tage hensyn til: Workflow (tid), monitor m. m.
Jeg forstår godt din pointe men live giver det ikke den store forskel.. Så hellere "safe then sorry"
yonaz_dk skrev: Jeg vil lige forsøge at lave et par målinger senere. Jeg har desværre ingen mulighed for at måle THD i %, men jeg kan da kigge på en sinuskurve, og så hvad der sker når vi nærmer os peak-level. Jeg vil prøve at gøre det både analogt og digitalt - jeg håber der er tid nok.
Jamen mål du bare.. Jeg nøjes med ørene :ears:
Igen.. Jeg forstår godt din pointe. Jeg vil lige sige at når jeg mixer live oplever jeg egentlig ikke at ret mange kanaler er under middelgrænsen for gain.. Måske lige hihat eller andre højfrekvente percussion-lyde. Bas, guit, key og vokaler er passende udstyret +/- 1-2 dB af hvad jeg ville gøre i studiet.

Jeg vil stadig til værd tid anbefale andre at starte med fader i 0.. Det gør livet så meget nemmere i sidste ende.. Og så lyder det fedt :wink:
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev: Så hvis du arbejdede på bånd ville du optage ind lavere ?
Nej nej.. Når jeg optager kan jeg koncentrere mig om at få hvert enkel instrument til at lyde optimal på en indspilning.
Live er der andre faktor som jeg er nød til at tage hensyn til: Workflow (tid), monitor m. m.
Jeg forstår godt din pointe men live giver det ikke den store forskel.. Så hellere "safe then sorry"
Så dvs du giver mig ret i at det er bedre, men du bruger 0dB reglen fordi du synes det er nemmere ?
(Jeg ved godt at jeg er lidt en ordkløver nu.)
Longhorn skrev:
yonaz_dk skrev: Jeg vil lige forsøge at lave et par målinger senere. Jeg har desværre ingen mulighed for at måle THD i %, men jeg kan da kigge på en sinuskurve, og så hvad der sker når vi nærmer os peak-level. Jeg vil prøve at gøre det både analogt og digitalt - jeg håber der er tid nok.
Jamen mål du bare.. Jeg nøjes med ørene :ears:
Igen.. Jeg forstår godt din pointe. Jeg vil lige sige at når jeg mixer live oplever jeg egentlig ikke at ret mange kanaler er under middelgrænsen for gain.. Måske lige hihat eller andre højfrekvente percussion-lyde. Bas, guit, key og vokaler er passende udstyret +/- 1-2 dB af hvad jeg ville gøre i studiet.
Så udstyrer du i virkeligheden næsten ligesom jeg gør, men med et andet udgangspunkt. Jeg udstyrer max gain uden forvrængning (med plads til armbevægelser), med mindre det er noget der skal placeres meget lavt i mixet, hvor jeg så gainer så jeg har optimal opløsning i faderen.
Longhorn skrev:Jeg vil stadig til værd tid anbefale andre at starte med fader i 0.. Det gør livet så meget nemmere i sidste ende.. Og så lyder det fedt :wink:
Fint. Jeg bliver ved med at anbefale andre at gøre det rigtigt :)
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Vi diskuterer jo også lidt på tværs af analog-digital. Måske handler det om, at på digital støjer det helt vildt meget mere hvis man mixer med fadere i 0, mens det på analog støjer helt vildt meget uanset hvad og derfor kan det være lige meget.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

mester +1.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

mester skrev:Vi diskuterer jo også lidt på tværs af analog-digital. Måske handler det om, at på digital støjer det helt vildt meget mere hvis man mixer med fadere i 0, mens det på analog støjer helt vildt meget uanset hvad og derfor kan det være lige meget.
:lol:
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

mester skrev:Vi diskuterer jo også lidt på tværs af analog-digital.
Hvilket egentlig også blev pointeret tidligere, men diskursionen fortsatte - Fornemmer lidt stædighed!?!
mester skrev:Måske handler det om, at på digital støjer det helt vildt meget mere hvis man mixer med fadere i 0,
Jeps...
mester skrev: mens det på analog støjer helt vildt meget uanset hvad og derfor kan det være lige meget.
Arhh.... I et godt system, med en ordentlig pult, er støj aldrig et problem. Det støjer mere - ja - men helt vildt meget syn's jeg er at overdrive. Men fred være med det. Du er jo Digi-glad ud over det sædvanlige :)

Som udgangspunkt deltog jeg i debatten ud fra at der blev talt om analog pulte. At sammenligne arbejdsmetoder på analog, med den man har på digitale pulte, er jo helt til hest!

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Jeg vil nu stadig mene, at bare fordi noget der er forkert virker godt for mange. bliver det ikke mere rigtigt af den grund - og man bør lære de nye folk at gøre tingene rigtigt fra starten.

Man anbefaler jo heller ikke nye teknikere at lave "bølgen" på en grafisk eq, bare fordi mange mener at have haft held med det i mange år, vel ?

Sidst forstår jeg ikke at Longhorn bruger en praksis live, som du ikke selv mener er god nok til studiet. Der bliver stillet større og større krav til live lyd, og man kan kun imødekomme disse krav ved at adoptere de metoder der i mange år har givet god lyd i studiet.
Bregendahl skrev:At sammenligne arbejdsmetoder på analog, med den man har på digitale pulte, er jo helt til hest!
Bare erstat 0dBu med -15dBfs (cirka, varierer fra pult til pult), så er det den samme diskussion. Noisefloor er eksisterende i en digitalpult lige så vel som i en analog, bare på lidt andre præmisser.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Nyt svar