Livelyd tips & tricks

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Re: Livelyd tips & tricks

Indlæg af Sylle »

Vil også helt klart sige at jeg da blander mig i EQ'en, selv hvis en anden tek har tunet fronten. Dog spørger jeg altid om anlægget er tunet og om der er noget man skal være opmærksom på i rummet, og prøver en CD inden jeg nulstiller fronten. Det kunne jo være der var en mening med galskabet, men man fanger lynhurtigt om den hustek, der er på job, er kompetent eller ej ved at checke front EQ'en.. 8-)
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

nu laver jeg ofte lyd på grej jeg ikke kender, mikrofoner der ikke er optimale til livelyd, og anlæg der spiller uoptimalt pga. bestemte placeringer som jeg ikke kan ændre på.. så jeg bruger det til at klarer det uforudsiglige.. Det er somregl også altid de samme freq der feeder når vi er bandet afsted (altså før vi tuner ind)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
hoerning
Medlem
Indlæg: 144
Sted: Skive

Indlæg af hoerning »

Jamen jeg kender det alt for godt!

Jeg har lige kørt produktions øver i Skive Theater med et band, hvor vi har tunet anlæg og det hele ned i pulten fordi vi skal have præcis det samme med i aften! men da vi så henter anlæg hos allround ender vi med at få et lidt anderledes setup med, fordi meget udstyr var lejet ud.

Så i stedet for nogen turbo monitors har jeg fået D&B M4, og nogen AKG overheads i stedet for shure sm81. :p

Men f*ck det, vi skal sku nok få det til at funke alligevel! :p
vi fik da 3 spritnye 57'ere med :P

Default avatar
Stone
Medlem
Indlæg: 25

Indlæg af Stone »

I min verden handler det om, at holde det hele så simpelt som muligt...
Jeg starter som udgangspunkt med at tune PA'et, efter en CD, derefter tjekker jeg lige resultatet med forsangerens voc. mic. - oftest uden at ændre noget, men bare for at sikrer at det ikke er helt ved siden af :) - Har en lille grundregl med at hvis man skal hive mere end 5-7 freq. så er det et andet sted den er gal (XO).
Det eneste jeg ikke piller så meget i EQ mæssigt, er den lave bund. Den venter jeg med til jeg får en BD igennem. Dette gør jeg fordi jeg alligevel oftes low cutter alt undtagen BD, BAS og Floor Tom væk fra det område. - Så jeg forsøger ikke at fjerne noget energi jeg gerne vil beholde! Der er trodsalt forskel på en CD og en BD i virkligheden.
Før bandet kommer tuner jeg PA og MON, og finder de klange jeg vil bruge...

Når PA'et er tunet og jeg er tilfreds, går jeg ret meget op i Mic. valg, og placering.

Under lydprøven forsøger jeg kun at bruge det absolut nødvendige antal comps og gates, da jeg syntes det oftes skaber flere problemer! Selvfølgeligt er det nødvendigt på visse instrumenter og vokal, men kan ikke se/hører ideén i at compe BD og SN, for så at gruppe compe DR, for så at master compe..!

Min tanke er at undgå at pille alt for meget i den parm. EQ, og istedet koncentrer mig om at finde de enkelte freq. hvor instrumentet ikke lyder godt. Eller der skal væk for, at der ikke bliver for meget mudder i visse områder. Ellers forsøger jeg at holde parm. EQ'en omkring flad, dermed menes, at istedet for at grave dybe huller i et område, kan det jo være man bare skal ligge et par dB til i et andet område for at opnå samme resultat...
- Syntes på denne måde, at jeg har mere overskud til at hjælpe bandet med deres MON lyd (hvis mon fra FOH), og/eller koncentrere mig om det færdige mix.

Ellers forsøger jeg så vidt muligt altid at møde op på job, og være glad for det gear der nu engang er. Prøver at undgå at virke negativ selvom, husteknikkeren fatter minus, og der står Behringer på højtalerne. Det hjælper alligvel ikke, og man kan ligeså godt forsøge at få det bedste ud af det der er, med mindre det er helt i hegnet, selvfølgelig :)

Well, håber der var noget, nogen af jer kan bruge!

Default avatar
Anders Sørensen
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af Anders Sørensen »

Jeg prøver at arbejde ud fra udgangspunktet.
"Les is More"... Dog ikke altid det er saadan det ender, men forsøger.

Hvis anlægget er tunet ordentligt saa kan meget klares med Highpass filteret og en enkelt frekvens eller to.
Men ja ud fra novisen om at hver gang du tager en frekvens udfaser du noget et andet sted.
Med mikrofon valg og placering kommer du rigtig langt og saa suge til sig af alle andres erfaringer, for alle har nogle gode og daarlige vaner og ingen eller næsten ingen af os er perfekte lydfolk. (For ikke at fornærme nogen) ;)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvis anlægget er tunet ordentligt saa kan meget klares med Highpass filteret og en enkelt frekvens eller to.
Tja det kan jeg godt tilslutte mig, jeg vil dog sige at et flydende low-cut er noget af det bedste der er opfundet ... for hvis man er kommet til at hive og trække lidt for mange forskellige steder, så er det faktisk fordi lowcuttet er for lavt sat. Det er så lidt mystisk at de dårligste pulte ikke er lavet ca. sådan her:

http://www.tinyurl.dk/11297

...det kan ikke være det sværeste filter type at lave electronisk. Men broderparten har to overlappende midtsweeps med et q på en halvanden oktav samt to shelving i top og bund. Bevares man kan da hive godt og grundigt - men fasen bliver da også derefter. Til live er et flydende lowcut der kan nå helt op til en 800 hz virkeligt anvendeligt, så behøver man kun et enkelt klokkeformet midt-filter.

Faktisk kan en dårligt equalizeret front komme til at opføre sig tilforladeligt bare man kan cutte så højt som man vil....

--sd

Default avatar
JesperLyd
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af JesperLyd »

@ Det gamle Dyhr

Hej gamle jas, ka du huske mig fra engang i 90´erne vi var GOODWILL PA (brændte alting af)

Det var tider ;o)

Jesper

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja selvfølgelig, vi sås jo i sommers i Ringsted .... dog ganske kort, I lavede vist SP/Just/Frost og jeg var nede og lave en detalie med lagerstyringen. Men ellers ja det var tider ... lidt "Ih vi skal på lejrskole" stemning!

--sd

Medlemsavatar
Mig
Medlem
Indlæg: 139
Sted: København S

Indlæg af Mig »

Da jeg startede med live lyd (hvilket ikke er så forfærdeligt lang tid siden), gainede jeg indtil hver mic. meter stod i 0, og satte mine faders så det passede bag efter...
Har nu fundet ud af hvor meget nemmere det er at gaine så FADEREN er i 0, man får et meget mere overskueligt mix, også mht til sends til monitor hvis man altså ogsa skal klare det.

/Mikael.
[b]iMac 20", 2.2GHz, 4GB Ram.[/b] OSX 10.5
M-Audio Firewire 1814
Logic Pro 8, Live 8
Akai MPK 49

Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Indlæg af Franne500 »

Mig skrev:Da jeg startede med live lyd (hvilket ikke er så forfærdeligt lang tid siden), gainede jeg indtil hver mic. meter stod i 0, og satte mine faders så det passede bag efter...
Har nu fundet ud af hvor meget nemmere det er at gaine så FADEREN er i 0, man får et meget mere overskueligt mix, også mht til sends til monitor hvis man altså ogsa skal klare det.

/Mikael.


Øhh...... forklar lige den :)

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Mig skrev:Da jeg startede med live lyd (hvilket ikke er så forfærdeligt lang tid siden), gainede jeg indtil hver mic. meter stod i 0, og satte mine faders så det passede bag efter...
Har nu fundet ud af hvor meget nemmere det er at gaine så FADEREN er i 0, man får et meget mere overskueligt mix, også mht til sends til monitor hvis man altså ogsa skal klare det.

/Mikael.
På den måde får du også en masse mere støj med ind, da det jo går helt imod formålet med en gain knap, som er at få udstyret hele kanalstrippen optimalt. Og det kan være ikke så lidt ekstra støj du ender med at have på et helt mix - selv på en digitalpult, fordi du åbner helt op (eller godt deropaf i hvert fald) for konverteren, der så bare står åbent på vidt gab, mens den får meget lidt signal fra preampen....ikke smart, hvis du spørger mig.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Indlæg af Franne500 »

mester skrev:
Mig skrev:Da jeg startede med live lyd (hvilket ikke er så forfærdeligt lang tid siden), gainede jeg indtil hver mic. meter stod i 0, og satte mine faders så det passede bag efter...
Har nu fundet ud af hvor meget nemmere det er at gaine så FADEREN er i 0, man får et meget mere overskueligt mix, også mht til sends til monitor hvis man altså ogsa skal klare det.

/Mikael.
På den måde får du også en masse mere støj med ind, da det jo går helt imod formålet med en gain knap, som er at få udstyret hele kanalstrippen optimalt. Og det kan være ikke så lidt ekstra støj du ender med at have på et helt mix - selv på en digitalpult, fordi du åbner helt op (eller godt deropaf i hvert fald) for konverteren, der så bare står åbent på vidt gab, mens den får meget lidt signal fra preampen....ikke smart, hvis du spørger mig.

Jeg er HELT enig i ovenstående - PLUS der jo en nogle pulte (analoge) der lyder temmelig meget bedre hvis de får et ordentlg los i R.... i indgangstrinnet :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Franne500 skrev:
mester skrev:
Mig skrev:Da jeg startede med live lyd (hvilket ikke er så forfærdeligt lang tid siden), gainede jeg indtil hver mic. meter stod i 0, og satte mine faders så det passede bag efter...
Har nu fundet ud af hvor meget nemmere det er at gaine så FADEREN er i 0, man får et meget mere overskueligt mix, også mht til sends til monitor hvis man altså ogsa skal klare det.

/Mikael.
På den måde får du også en masse mere støj med ind, da det jo går helt imod formålet med en gain knap, som er at få udstyret hele kanalstrippen optimalt. Og det kan være ikke så lidt ekstra støj du ender med at have på et helt mix - selv på en digitalpult, fordi du åbner helt op (eller godt deropaf i hvert fald) for konverteren, der så bare står åbent på vidt gab, mens den får meget lidt signal fra preampen....ikke smart, hvis du spørger mig.

Jeg er HELT enig i ovenstående - PLUS der jo en nogle pulte (analoge) der lyder temmelig meget bedre hvis de får et ordentlg los i R.... i indgangstrinnet :)
Det er de færreste pulte som støjer mere på faderne end på gain.. Nogle ældre analog pulte skal ha' meget gain for at lyde fedt men ellers vil jeg også helst mixe med fader i nul. Det er ikke altid fedt at gaine højt da preampen begynder at compe og så får man problemer med feed i monitor.. Specielt med vokaler og flygel.
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er de færreste pulte som støjer mere på faderne end på gain..
Kan du overhovedet komme på nogen? ... en fader er en attentator, der er intet aktivt kredsløb der i modsætning til gain sektionen - i hvert fald på en analog pult, henviser du til en eller anden floating point problemstilling i det digitale donæne her, eller??

--sd


Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Søren Dyhr skrev:
Det er de færreste pulte som støjer mere på faderne end på gain..
Kan du overhovedet komme på nogen? ... en fader er en attentator, der er intet aktivt kredsløb der i modsætning til gain sektionen - i hvert fald på en analog pult, henviser du til en eller anden floating point problemstilling i det digitale donæne her, eller??

--sd

Jamen, faderen er jo efter EQ og inserts og dermed hiver man al den støj med op, som kommer ind i disse trin. Det er jo hele idéen med en gain-knap, at disse dele af pulten kan arbejde med optimal udstyring.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Longhorn skrev: Det er de færreste pulte som støjer mere på faderne end på gain.. Nogle ældre analog pulte skal ha' meget gain for at lyde fedt men ellers vil jeg også helst mixe med fader i nul. Det er ikke altid fedt at gaine højt da preampen begynder at compe og så får man problemer med feed i monitor.. Specielt med vokaler og flygel.
Hvis en preamp ligefrem comper, og comper så meget at det giver problemer, inden den indikerer clip, så vil jeg mene, at den er decideret defekt...
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mester skrev:Jamen, faderen er jo efter EQ og inserts og dermed hiver man al den støj med op, som kommer ind i disse trin. Det er jo hele idéen med en gain-knap, at disse dele af pulten kan arbejde med optimal udstyring.
Der er vi ikke ueninge, men findes der pulte der støjer på faderen, som følge af et aktivt kredsløb der? Støjen kommer da stadig primært fra gaintrinnet som altid stadigt er analogt, samt det man propper i insertpunktet selvfølgelig. Jeg studsede bare over ordvalget ... eller rettere hvad man skal lægge i "støjer" på faderne? Endelig syntes jeg ikke rigtigt om dit "hiver op" ... man lukker ned for noget der er opstået tidligere via faderen?

Endelig kan man komme for skade at hælde noget i insert-punktet som fjerner gain-trinnets egenstøj???

Jeg ved godt at det som der prøves på er at argumentere for at gaine alting så det passer i alle faderes nulpunkt ... som ifølge mig er en mere forfængelig indstilling til tingene, end faktisk at holde den bedst mulige afstand til egen-støj.

http://behindthemixer.com/content/new-w ... -structure

--sd

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

mester skrev:
Longhorn skrev: Det er de færreste pulte som støjer mere på faderne end på gain.. Nogle ældre analog pulte skal ha' meget gain for at lyde fedt men ellers vil jeg også helst mixe med fader i nul. Det er ikke altid fedt at gaine højt da preampen begynder at compe og så får man problemer med feed i monitor.. Specielt med vokaler og flygel.
Hvis en preamp ligefrem comper, og comper så meget at det giver problemer, inden den indikerer clip, så vil jeg mene, at den er decideret defekt...
Tja.. Så er alle kanaler på vores H1000 defekte 8-)

Synes det er ganske tydelig at man mister hedroom hvis man gainer højt (før peak).. lyden bliver punchy som er fedt til trommer men giver problemer på fx flygel
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Tja.. Så er alle kanaler på vores H1000 defekte
:-D ... Jeg tror Frederik er for ung til at have mixet meget på analoge pulte - det er en helt korrekt observation at man udnytter det skrå loft til effekt og det er ikke en defekt ... noget jeg syntes mangler i en digital pult, som selvfølgelig så i stedet har kompressorer på hver kanal. Men de opfører sig ikke helt sådan. Nogle producenter i markedet har dog tænkt lidt over det:

http://www.digico.biz/docs/products/D-Tube.shtml

--sd

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Longhorn skrev:
mester skrev:
Longhorn skrev: Det er de færreste pulte som støjer mere på faderne end på gain.. Nogle ældre analog pulte skal ha' meget gain for at lyde fedt men ellers vil jeg også helst mixe med fader i nul. Det er ikke altid fedt at gaine højt da preampen begynder at compe og så får man problemer med feed i monitor.. Specielt med vokaler og flygel.
Hvis en preamp ligefrem comper, og comper så meget at det giver problemer, inden den indikerer clip, så vil jeg mene, at den er decideret defekt...
Tja.. Så er alle kanaler på vores H1000 defekte 8-)

Synes det er ganske tydelig at man mister hedroom hvis man gainer højt (før peak).. lyden bliver punchy som er fedt til trommer men giver problemer på fx flygel
(Bolding mine): Præcis. Lortet er defekt - fyr det. :censored:

Du får jo støj ved at gaine lavt. Og problemer, efter din egen udlægning, ved at gaine for højt. Fyr det analort og gain ordentligt på en dejlig digipult. :dollargrin:
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Jeg er enig med Frederik her. En preamp der komprimerer så meget at det er et problem inden clip, er deffekt. En H1000 er jo heller ikke den fedeste pult i verden, så det ku da godt være den var ved at have nået pensionsalderen. Jeg er sikker på at du kan få penge nok for den til at købe en fin digitalpult. Derudover vil jeg mene at det er lige så forkert at gaine så faderne står i 0, som det er forkert at bruge de nederste bånd på den grafiske eq til at "lo-cutte".

Godt nytår forresten.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Lige et lille "men". Hvis man har et input som skal ligge lavt i mixet, så kan man med fordel spekulere i at gaine signalet lavt, og dermed får man en større "opløsning" på faderen, og det kan blive nemmere at placere lyden rigtigt.
Hvis f.eks. signalet er gainet for hot kan det være for højt i mixet allerede ved -30 dB, så ved at gaine det så det først er for højt med -5 får man lige 3-4 cm mere plads på faderen, og man skal derfor være mindre forsigtig med armbevægelserne (med mindre man bruger fingrene til at mixe, selvfølgelig, så er det fingerbevægelserne).
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

yonaz_dk skrev:Jeg er enig med Frederik her. En preamp der komprimerer så meget at det er et problem inden clip, er deffekt. En H1000 er jo heller ikke den fedeste pult i verden, så det ku da godt være den var ved at have nået pensionsalderen.
H1000 er en fed pult som gør det en god analog pult skal.. Jeg snakker ikke om et tydeligt hørbar komprimering men en fornemmelse for at det gør en forskel på feedback i monitor når vi snakker følsomme instrumenter.
yonaz_dk skrev: Derudover vil jeg mene at det er lige så forkert at gaine så faderne står i 0, som det er forkert at bruge de nederste bånd på den grafiske eq til at "lo-cutte".
Enig med eq.. Men den med faderen er du i mindretal med.. Er sikker på de fleste øvede lydfolk herinde har bedst erfaring med at gaine med fader i nul på analog-pulte. Min erfaring er bedre headroom i mixet og en sidegevinst er at det er mere overskuelig og hurtiger at sende til monitor når man ikke skal tage højde for gain på kanalen.
yonaz_dk skrev:Godt nytår forresten.
Lige over :)
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Der findes jo også den gyldne mellemvej at gaine så højt som muligt uden at preamp'en komprimerer, så så sætte faderne så de passer. Så kan man jo vælge at udstyre preampen hårdt der hvor det gavner lyden, og lade være der hvor det ikke gør. På de fleste digipulte er det i hvert fald tæt på sonisk selvmord at gaine med faderen i 0 - efter min mening.

Personligt synes jeg at H2K er MEGET federe end H1K, men de H1K'ere jeg har været på har også været temmelig slidte.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

yonaz_dk skrev:Så kan man jo vælge at udstyre preampen hårdt der hvor det gavner lyden, og lade være der hvor det ikke gør.
Nu må du sgu beslutte dig Jonas, ellers kommer de bare fra Det Radikale Venstre og tilbyder dig en valgkreds :lol:

--sd

Nyt svar