Udfasning

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
mkofoed
Medlem
Indlæg: 4

Udfasning

Indlæg af mkofoed »

Hej..

Jeg har en lille ting jeg er i tvivl om.. (der er nok flere på sigt :-D )

Jeg har et setup med nogle JBL728 subs og nogle 725 toppe det hele er trukket med Crown Itech amps

Problemet er at jeg synes nemt at man får en masse fase fejl i form af at bunden forsvinder midt på gulvet foran scenen.. men til gengæld er der meget bund lige foran højttalerne og ned i en lige linje..

Er der nogle der kan komme med en god forklaring på hvordan det skal sættes op i forhold til rummet, reflektioner fra bagvæg osv.

På forhånd tak :-D

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mkofoed skrev:Problemet er at jeg synes nemt at man får en masse fase fejl i form af at bunden forsvinder midt på gulvet foran scenen.
Der er desværre ikke nogle nemme løsninger, bølgelængden er den store synder her ... hvis der ikke er behørig afstand til vægge vil "spejlet" fra disse, samt løbetiden fra de punkter hvor bassen udsendes fra - alle påvirke det som høres på gulvet. Man kan via forsinkelser af højttalere i forhold til hinanden til en vis grad styre mod en cardoid spredning ... og hvis der er mulighed for det vil sådan noget virke bedst foran scenen med noget "Endfire" i en samlet klump. Men at håbe på at bundkasser opstillet traditionelt på hver side af scenen ... er lidt naivt. Den her "blog" kommer fint ind på hvad der er at gøre ved det:

http://www.padrick.net/LiveSound/SubwooferInfo.htm

...som han så måske ikke helt kommer ind på er at du også aktivt i dit mix skal se at få arbejdet uden om den skavank to subwoofere udgør i et indendørs arrangement, du kan være nødt til at bruge noget forvrængning på din baslyd for at få den forskudt opad i spektret, så bundkassen kan fritholdes til stortromme alene ... jeg tænker på Waves Maxbass.

--sd

Medlemsavatar
mkofoed
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af mkofoed »

Tak for svaret :)

De frekvenser der er opgivet i skemaet i forhold til afstand du linker til, er det frekvenser der udfaser eller er det dem der klare fri pas?

Er det foran eller bagved højttaleren målene passer og måles de fra kabinet kant eller fra enheden?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mkofoed skrev:Tak for svaret :)

De frekvenser der er opgivet i skemaet i forhold til afstand du linker til, er det frekvenser der udfaser eller er det dem der klare fri pas?

Er det foran eller bagved højttaleren målene passer og måles de fra kabinet kant eller fra enheden?
Udfaser ... men med så store bølgelængder er kassen forsvindende lille så den er i realiteten rundstålende - så beregn det er fra midten af kassen. Men i grunden hvorfor egentlig give sig til at regne på det? Du forstår problemstillingen og kan også se løsningen ... på en eller anden måde skal de stilles ind på midten foran scenen, prøv at se på illustrationerne i den her:

http://www.dynacord.com/downloads/dsp24 ... ass_en.pdf

...her er de også inde på noget af mytologien med retningshørelsen!

Men her er så noget andet at tænke på, hvis du ellers har godt med kraft i forhold til lokalets størelse:

http://www.prosoundweb.com/article/prin ... woofers_is

Så det han foreslår er et endfire array pegende skråt ned ovenfra mod gulvet:



--sd

Medlemsavatar
mkofoed
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af mkofoed »

Det skal prøve at sætte op som endfire :)

Hvordan beregner man det i forhold til afstanden mellem kasserne og delay tiden.. ?

Skal foreste kasse ikke have delay, nummer 2 have delay, og kasse 3 have mere delay eller omvendt?

Tak for hjælpen det er fantastisk :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mkofoed skrev:Skal foreste kasse ikke have delay, nummer 2 have delay, og kasse 3 have mere delay eller omvendt?
Hele systemet skal i princippet align'es med side systemerne, da bunden jo godt kan være tidligere end siden, når vi taler om basrefleks ... men ellers var det rigtigt nok forstået. Forrige sommer hørte jeg Rasmus Rosenbergs horizontale Bessel array tror jeg det var... for DPA, men jeg fik ikke hørt hvor meget der egentlig røg tilbage op på scenen. Men jeg husker fra et eget job at vi kom til at genere dem på scenen med for meget bulder deroppe ved bare at samle bundkasserne inde på midten, så der er vist ingen vej uden om cardioid spredning, når man trækker noget ind foran scenen.

Man behøver i øvrigt ikke altid et elekronisk delay, groupdelay'et på en båndpasskasse spændt bagpå en direkte stålende enhed kan gøre det, så man kan køre det på samme forstærker, f.eks:

http://www.dbaudio.com/systems/details/ ... oofer.html

--sd

Default avatar
Bonné
Medlem
Indlæg: 121

Indlæg af Bonné »

Jeg er bange for at der er en misforståelse her, d'herrer. Endfire subs delayes fuldstændig intuitivt, ligesom en standard front med delays. Set forfra er bagerste kasse altid nul-tid. Herfra delayes kasserne ift. deres afstand til bagerste kasse. Spacing behøver ikke nødvendigvis at være konstant. Afstand imellem kasserne svarer til 1/4 bølgen af den frekvens der primært udfases.

Det scenarie i beskriver, er også muligt. Forreste kasse er nultid, en kasse sættes op bagved i en 1/4 bølges afstand, og vendes i polaritet, samt delayes en 1/4 bølge. Dette er ikke endfire, og der er et vist kompromis transientmæssigt, idét at bagkassen "slutter" en halv bølge for sent. Kan kun anbefales hvis du vil have max bag dæmpning, uden at fylde i dybden.

Mvh
Bonné

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Bonné skrev:Set forfra er bagerste kasse altid nul-tid. Herfra delayes kasserne ift. deres afstand til bagerste kasse.


Det siger jeg da også, hvis du laver et cardioidt sæt fløjet oven over scenen pegende ned mod midten af publikum, skulle man da være lidt fjollet hvis man trak det så langt tilbage at sendte store mængder bund ned mod forsangerens mikrofon, derfor vil topkasserne være de bagerste??? Lige som hvert element i sættet kører som du siger, det kan godt være at jeg delvist sagde ja til noget forkert, men man opbygger sådan her:

Billede

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr tors 15. maj 2014 09:29, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Bonné
Medlem
Indlæg: 121

Indlæg af Bonné »

Stop nu lige al det snak Søren, og hold fokus. Jeg snakker om hvordan et endfire array opbygges.
Der spørges om dette er korrekt: Skal foreste kasse ikke have delay, nummer 2 have delay, og kasse 3 have mere delay eller omvendt?

Du siger at dette er korrekt, men mener du det omvendte scenarie eller hvad ? Derfor har jeg tilladt mig at beskrive et korrekt end-fire setup. Jeg snakker overhovedet ikke om at tilpasse end-fire setups til top systemer.

mvh
Bonné

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Bonné skrev:Du siger at dette er korrekt, men det er det ikke, hvis vi forudsætter at vi står foran arrayet i lytteposition.
Ja det kan jeg godt se at jeg kom til at gøre!

--sd

Nyt svar