Transient designers/enveloper/ADSR live?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Transient designers/enveloper/ADSR live?

Indlæg af Sylle »

Er der nogen af jer der har haft held med at bruge transient designers i en live sammenhæng? Jeg tænker mere på en helt specifik brug, nemlig at få luget ud i ambience/bleed fra trommer og backline i en vokal mikrofon. Det er ikke noget jeg umiddelbart har brug for i FOH, men jeg har produktioner med inear-mix, der passer sig selv, og her tænker jeg at et cut i release parameteret måske fjerne noget bleed?
Nogen der har eksperimenteret med den slags, og kan dele lidt erfaringer?
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det er ikke en opgave SPL's transient designer er lavet til at løse, og vil også givetvis løse den dårligt, for der sigtes primært efter de tider for attack og release som bas, trommesæt og percussion kræver.

Den opgave du har, løses nok bedre med:

http://www.rupertneve.com/products/port ... -enhancer/

...ikke fordi jeg har afprøvet den. Men den bruges primært i kirker i USA og koster desværre i nabolaget af: US$ 1800.

Man kan så også gå i flæsket på det problem du søger at løse? Det som er problemet er at nogle følsomme mikrofoner indbyder eller direkte forhindrer at sangeren kommer tæt nok på membranen og overhør opstår. Det væsen overhør gør af sig er tidsforskudte signaler uden proximity effekt ... altså kamfiltervirkninger fra 400 hz og opefter. I studie sammenhæng ville man til dels kunne nudge sine spor ud af disse kedelige betoninger, men det er der ofte langt fra tid til live ... men du vil dog ved at sende alle spor ind i en DAW kunne se hvor langt de enkelt bidrag er ude af synk og så fifle med sample-delay hvis du er på en digital pult. Det er i hvert fald en metode Big Mick Hughes, der mixer Metallica og Led Zeppelins reuninon benytter. Jeg må så til det sige at det samme signal fra mine DAW mix, faktisk kan se meget forskellige ud så de nemt kan fejlfortolkes og faktisk gøre tingene endnu værre, plus hvis man skal have styr på sample delays på en sanger der går syngende rundt med en KSM 105 på en scene vil det være uoverkommeligt at følge med, så det kan kun gøres med stationære mikrofoner.

Så egentlig vil jeg mene at man nok bedst løser problemet ved at gå i en sm57 med vindhætte, i stedet for at søge en eller anden dims "der lige kunne..." selvom det selvfølgelig kunne være sjovt at prøve 5045'eren af!

--sd

Default avatar
abernes konge
Medlem
Indlæg: 319
Sted: København

Indlæg af abernes konge »

Gad virkelig godt at prøve den 5045 in action... Har selv bøvlet rigtig meget med problemet, men er indtil videre kun nået til en erkendelse af, at man må leve med begrænsningen. Der er optogate men det løser jo ikke selve problemet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10827
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der er ik rigtig nogle videoer der demonstrer den 5045 på youtube, kun en der snakker lidt om den. Har i fundet noget?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Søren: nu er mikrofonerne jeg bruger ikke problemet, og en sm57 med vindhætte er ikke vejen at gå. Jeg har en Wisycom wireless med D:facto kapsel på - det lyder præcis som det skal :)
Jeg er nu ikke sikker på jeg vil opgive ideen, jeg ville bare høre om det var forsøgt af andre, og det overrasker mig faktisk at der ikke har været nogen her der har eksperimenteret i det mindste. Bevares, den er ikke designet til det, men hvis den kan fjerne så lidt som 5% ambience, så er da helt sikkert værd at tage med i beregningerne. Har du 4 mikrofoner, du hver fjerner 5% ambience fra, jamen det må da give en forskel :)
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Sylle skrev:Søren: nu er mikrofonerne jeg bruger ikke problemet, og en sm57 med vindhætte er ikke vejen at gå. Jeg har en Wisycom wireless med D:facto kapsel på - det lyder præcis som det skal :)
Jeg er nu ikke sikker på jeg vil opgive ideen, jeg ville bare høre om det var forsøgt af andre, og det overrasker mig faktisk at der ikke har været nogen her der har eksperimenteret i det mindste. Bevares, den er ikke designet til det, men hvis den kan fjerne så lidt som 5% ambience, så er da helt sikkert værd at tage med i beregningerne. Har du 4 mikrofoner, du hver fjerner 5% ambience fra, jamen det må da give en forskel :)
Jeg var inde på Falkonerscenen for et par år siden for at høre DPA mikrofoner kastet skønsomt rundt omkring på Carpark North ... hvor Bo Brinck prøvede at overbevise fremmødte om lige netop lyksalighederne her. Overhør som sådan gjorde lydprøven til noget af et en parforce jagtscene ... konceptuelt er vi egentligt efter min overbevisning ude i fetichisme - ja vi har at gøre med mikrofoner der ikke klapper sammen uanset hvor kraftigt lydtryk de bliver udsat for ... men fraværet af egentlig egenlyd og massive overhørs problemer får mig ikke med på vognen, hvad er det egentlig vi laver her - vi laver som teknikere subjektive balancer, og en egentlig korrekt gengivelse er knap nok et egentlig krav.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10827
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Dyhr skrev:... vi laver som teknikere subjektive balancer, og en egentlig korrekt gengivelse er knap nok et egentlig krav.
+1 ja det er lidt uhyggeligt nogle gange. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Søren Dyhr skrev:...vi laver som teknikere subjektive balancer, og en egentlig korrekt gengivelse er knap nok et egentlig krav.

--sd
Det er nok der det skiller tror jeg, Søren. Jeg ser mig groft sagt ikke som lydtekniker. Jeg er lydmand. De andre designer anlæg og er benhårde til det. Lydmænd laver lyd.
Jeg er hyret til at gengive lige præcis det lydbillede som artisten gerne vil have frem, og det sker tit ved at tænke i alternative baner. Hvis det kommer af at vi spænder en piezo pickup på tandsættet af forsangeren, så er det det vi gør.. Hvis jeg ville have korrekt gengivelse, så havde jeg lavet jazz. Nu laver jeg i den her forbindelse pop, og det har måske intet med korrekt gengivelse at gøre men det fungerer. Og ærgeligt du ikke kan få en DPA mic til at fungere live. For mig er det den bedst lydende vokalmikrofon jeg har prøvet, hands down.

Jeg har ikke fået et reelt svar på om en transient designer kunne hjælpe mig i den situation, og fred være med det. Jeg giver det sgu et shot alligevel, og så ser vi om ikke den gør noget for mig, til trods for at det "ikke en opgave SPL's transient designer er lavet til at løse".
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Sylle skrev:Jeg er hyret til at gengive lige præcis det lydbillede som artisten gerne vil have frem, og det sker tit ved at tænke i alternative baner.
Ja, så der er vi jo næsten enige - jeg vil sige at man køber en fortolkning med en vis personlighed som præg af dig ... men vi er ude i stort set det samme som en downward expander gør, bare med et thresshold der ligger langt over noget vi overhovedet ville få som max værdier, tro mig hvis artisten får at høre at endelserne af hans/hendes klange vil samme sted hen som baggrunds støjen (væk) - vil du blive bedt om at pille "tingen af" !!!!!

Prøv i en DAW at se hvad der sker med forholdet imellem anslag og tone når du smider den på ved at køre nøjagtigt det samme signal - eller bare lyt på hvad der sker 2:00 inde i den her Youtube:



-------- og dog -------------------------

Prøv alligevel i en DAW at køre den på et mix af en vokal og noget pinknoise 20 dB nede, og hør hvordan der bliver pumpet støj op onkring attacket .... og fra tube-klippet er du allerede på det rene med at det pumper en smule umusikalsk.

Så er det det med DPA D:Facto'en - det var ikke den jeg hørte, det jeg hørte var DPA's take on hvordan man mikrofonerer instrumenter, så har man at gøre med værktøjer der ikke fysisk kan stresses til at skifte klang. Sådan noget står i skærende kontrast til at man ved langt de fleste pop produktioner indlægger ikke ubetragteligt med specielt 2. harmonisk forvrængning fordi øret klarer sig fint uden den fundamentale tone i alting, fordi vi inde i øret trykker nerver i mønstre der får hjernen til at opfatte det som om grundtonen er der kraftigere end den faktisk er.

Så kan man så også genskabe overtoner der er gået tabt via udvanding tidligere i signalkæden fordi forvrængningen forholder sig til som multipa til noget længre nede. Aphex er en meget kendt udvikler af værktøjer i den retning. Du kender givetvis også til brugen af Waves R:Bass eller Maxxbass ... hvor man flytter tyngden i bunden opad hvor anlægget typisk med mindre besvær kan lave lydtryk og øret er mere følsomt grundet Fletcher Munson kurven.

At bruge 8-10 gange så mange penge på en mikrofon der ikke har nogle væsentlige forvrængningsbidrag, for så senere i signalkæden at tilføje dem igen, virker ikke som den kløgtigste disposition for mig, fordi det jo også tager noget andet med sig ... bunker af ubrugeligt overhør, som Tobias der lavede Carpark den dag ganske tydeligt sloges en del med fordi scenerummet på Falkoner måske var lige lovlig livligt.

--sd

Nyt svar