Brug for jeres hjælp Drenge og Mænd. Mixer og PA udstyr.

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
V58
Medlem
Indlæg: 14

Re: Brug for jeres hjælp Drenge og Mænd. Mixer og PA udstyr.

Indlæg af V58 »

Sådan en 4-5 stykker skal vi nok også have. Takker.

Glæder mig tl at se hvad det af udstyr til slut, men i skal have tak for jeres hjælp og indsigt. :-D Håber vi ses en dag der nede så giver jeg en øl. 8-)

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

Til den størrelse spillested ville jeg ikke gå efter linear 5 med 2 x 12". Jeg har hørt den et par gange og jeg synes simpelthen ikke de flytter luft nok. De har en fast bund, men jeg synes ikke man kan fornemme den lækre bløde dybe bund.
Minimum 2 x 15 og ideelt 2 x 18"
Du kunne også overveje et Mackie HDA system med 2-1 stk 1801 i hverside og så flyve 2-3 HDA kasser i hver side.
Det er et rigtig lækkert anlæg!
X32 med cat5 er perfekt til fast installation. Den lyder mindst lige så godt som soundcraften. pro 12 er gode og billige men bestemt ikke noget at råbe højt hurra for. Et step up den stige kunne være EAW's EAW VRM12 med coaxialt monteret enheder.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nappe skrev:De har en fast bund, men jeg synes ikke man kan fornemme den lækre bløde dybe bund.
Tænk lige på at der her kun er 200 m2 ... og ja en båndpass-kasse forvrænger meget lidt i forhold til en direkte strålende - og det er jo sådan man man ikke opfatter det som forvrængning men som "punch" :lol:

http://www.padrick.net/LiveSound/SubwooferInfo.htm

--sd

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

Jeg vil da stadig mene at en enkelt 18" i hver side lyder federe end de 2 x 12". Jeg har hørt linear 5 i et rum på ca samme størrelse(en anelse større) og jeg synes ikke de leverer det der skal til.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Default avatar
V58
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af V58 »

ok, hvis jeg så tager og skifter HK ud med 4 Mackie HD1531 Aktiv højttaler 3-vejs 15", 6", 1,75" og 4 Mackie HD1801 Aktiv SubWoofer 18" 800W, skulle få tårrene frem i næste alle optræden. 8-)

Medlemsavatar
Nappe
Medlem
Indlæg: 324
Sted: København

Indlæg af Nappe »

Hvis du har 2 x 1801 i hver side ville jeg nok gå efter et sæt af 1221 eller bare dem der hedder HDA. http://mackie.com/products/hdseries/array.html
Jeg kører selv med 1 x 1801 og 2 x HDA i hver side.
Pc core i5 / 8 gb ram / Cubase 7.5 / TC Konnekt48 /Lynx Hilo AD/DA / SE titan, røde nt 1 /1290 preamp, Elberg mp8/ type 4000 SSL comp/ Gibson hummingbird true vintage med fishman matrix infinity pickup / avalon u5

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Hvis jeg skulle åbne et spillested og give et godt råd med mikrofoner så ville jeg kigge på følgende:


4x Shure SM57
4x Shure Beta58
2x Shure SM58
1x Shure Beta52
1x Shure Beta91
4x Line Audio CM3 (lyder pisse fedt! Sammenlignes med dyrere mikrofoner på udenlandske forums)
4x Sennheiser e904 (alternativt 2x Audix D2 og 2x Audix D4)
2x Sennheiser e906
2x stormembrans kondensatorer feks: Audio Technica AE 3000, SE Electronics 4400a eller klassikeren AKG C414.

Jovist er det fedt at have MD-421'ere, men det er alligevel sjældent at de bliver brugt live (måske det er en kæmpe fejltagelse), men så hellere investere i nogle flere forskellige.

PA anlæg har jeg ikke store erfaringer med - men jeg er lidt enig i at HK'erne mangler lidt power, til at få publikum op ad stolen..



Glæder mig til at komme og spille på det nye sted!

Medlemsavatar
Kole
Medlem
Indlæg: 431
Sted: Copenhagen

Indlæg af Kole »

Så vidt jeg husker, var lokalet førhen bestykket med D&b Q7.
Hvilke bands regner du med kommer forbi, og hvad er ambitionsniveauet?
Jeg er iøvrigt helt enig med Rasmus. Spar ej på PA'et! Rigtig mange bands turnerer med egenproduktion, dvs. typisk frontpult, mics og inears, og jeg ville personligt blive ked af et system med underskud!

Default avatar
V58
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af V58 »

Det er rigtig at det var et D&b Q7 system der var der før.

Jeg vil gerne have et PA udstyr som de fleste vil syns er rigtig fint og glade for. Dog kan man ikke gøre alle glæde. Med hensyns til Musikken, så vil der blive en blande omgang med både jazz/bluse, rock, sang, snak, DJ.

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

V58 skrev:Det er rigtig at det var et D&b Q7 system der var der før.

Jeg vil gerne have et PA udstyr som de fleste vil syns er rigtig fint og glade for. Dog kan man ikke gøre alle glæde. Med hensyns til Musikken, så vil der blive en blande omgang med både jazz/bluse, rock, sang, snak, DJ.

Der er nok flere der vil smile hvis der står D&B Q :-D end hvis der står Mackie :|
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Default avatar
V58
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af V58 »

Det er også lidt mærkeligt at d&b ikke har være forslået, da jeg har læst en masse om at det er der bliver brug mest rund omkring. Dog har jeg også læst at ikke alle er lige tilfredse med dem, nogle syns det er lidt rode system og andre syns at bassen ikke kommer nok ned og har puss nok. Så????

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

V58 skrev:Det er også lidt mærkeligt at d&b ikke har være forslået, da jeg har læst en masse om at det er der bliver brug mest rund omkring. Dog har jeg også læst at ikke alle er lige tilfredse med dem, nogle syns det er lidt rode system og andre syns at bassen ikke kommer nok ned og har puss nok. Så????
Jo og det bringer noget andet på bane, som jeg var lidt inde over da jeg sagde at du nok havde været omkring 4sound ... ikke fordi der nødvendigvis er noget galt med dem, desuden ville det måske heller ikke gøre noget at du fik noget brugt udstyr ind?

Det skulle nok være muligt at få noget ordentligt ved at stykke ting sammen herfra:

http://www.nordicsalg.dk/_da-DK-II/Brug ... re_og_amps

--sd

Default avatar
V58
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af V58 »

Brugt gør bestem heller ikke noget. :) Men er d&b så mere at fortrække og hvad type er så passene til sådan et sted da? eller skal jeg holde fast i den liste jeg have før? Foreslag? :)

Medlemsavatar
Tirsbæk
Medlem
Indlæg: 173
Sted: Esbjerg, Haderslev, Danmark

Indlæg af Tirsbæk »

[quote="V58"]Det er også lidt mærkeligt at d&b ikke har være forslået..../quote]

d&b Q er jo i en anden prisklassen end det andet der har været nævnt.

I forholdt til prioriteringen vil jeg også lige komme med et indspark. :arrow:

Jeg har aldrig spillet på stedet - så kan ikke sige noget om dette. Men kan sige lidt om prioriteringen! Langt hen ad vejen går de forskellige områder hånd i hånd - det nytter eksempelvis ikke noget med en super mikrofon, hvis du har en dårlig mixer og et dårligt PA. Tingene skal hænge sammen. Når dette er sagt vil min prioritering være som følger:

strøm - akustik - PA - mikrofoner/DI - monitors (med grafisk EQ) - pult.

Strøm:
det skal bare fungere, som gæsteteknikker på et spillested, er der kun én ting der er værre end kold kaffe - nemlig fejl på strømmen. Der skal være nok og det der er, skal være fordelt rigtigt og virke uden alle mulige hokuspokus løsninger.

Akustik:
Selv det bedste PA kan blive smadret af en dårlig akustik - med de genre som du beskriver vil en optimal efterklangstid ligge på mellem 0,7 og 1sek. Derudover skal rummet i sig selv også gerne have en tilnærmelsesvis lineær frekvensgang. Akustik er en videnskab - så hvis du har problemer her, skal du få fat i en der ved noget om det, eventuelt en (akustik)studerende fra uni som vil tjene en skilling på at lave en måling og komme med et par gode løsningsforslag?
Hvis ikke man ved hvad man laver hér, kan man hurtigt gøre ondt værre.

PA:
Hvis de to første ting er på plads, kan det betale sig at at bruge nogle penge her. Pris og kvalitet hænger sammen så hvis du har penge til det så køb noget (brugt?) d&B, Meyer, L'Acoustics eller lignende. Kontakt evt Nordic eller Alfa Audio - begge steder er der nogle kompetente folk som kan hjælpe dig hele vejen, specielt når det kommer til opsætning af systemet! Det er PISSE vigtigt at PA'et er placeret hensigtsmæssigt. Dette er en kunst som der ikke er ret mange der kan håndtere. Hvis du køber højttalere i d&B Klassen fra en forhandler er jeg sikker på at de kan hjælpe med at få lavet alle beregningerne så du får det maksimale ud af det system du nu vælger at købe.
*note - når PA'et er købt, placeret og tunet - er det altid rart for en lydmand hvis der er en system EQ - evt BSS oPal FCS-966. Der er dog indbygget systemEQ(grafisk) i de fleste digitalpulte.

Mikrofoner/DI
Her er jeg enig i det meste der er blevet skrevet - gå efter nogle standarder. Det fungere, og musikere og lydfolk bliver galde!
I forhold til DI's - tjek lige LD Systems LDI02. Det er en relativt billig kopi af den tidligere beskrevede BSS - den virker og er stabil.

Monoitors.
Alt efter budget ville jeg klart gå efter L'Acoustics HiQ monitor kasser, eller d&B Max. Dette er en dyr, men pisse fed løsning. Hvis du har lidt mindre til rådighed, ville jeg prøve at finde nogle JBL P723 - de spiller som de skal, de er stabile og så er de nemme at servicere.
Igen er det i min optik meget vigtigt med en eller anden form for EQ på hvert monitor send. Den tidligere nævnte BSS er super, hvis der ikke er monitor EQs i den pult du vælger.

Pult:
Her ville jeg vælge en X32 hvis ikke du vil bruge +100K :lol:

Held og lykke med stedet! Glæder mig til at besøge det :-)
Besøg min blog: [url]http://larstirsbak.com/blog/[/url]
Online Mix [url]http://onlinemix.dk/[/url]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Tirsbæk skrev:
V58 skrev:Det er også lidt mærkeligt at d&b ikke har være forslået..../quote]

d&b Q er jo i en anden prisklassen end det andet der har været nævnt.

I forholdt til prioriteringen vil jeg også lige komme med et indspark. :arrow:

Jeg har aldrig spillet på stedet - så kan ikke sige noget om dette. Men kan sige lidt om prioriteringen! Langt hen ad vejen går de forskellige områder hånd i hånd - det nytter eksempelvis ikke noget med en super mikrofon, hvis du har en dårlig mixer og et dårligt PA. Tingene skal hænge sammen. Når dette er sagt vil min prioritering være som følger:

strøm - akustik - PA - mikrofoner/DI - monitors (med grafisk EQ) - pult.

Strøm:
det skal bare fungere, som gæsteteknikker på et spillested, er der kun én ting der er værre end kold kaffe - nemlig fejl på strømmen. Der skal være nok og det der er, skal være fordelt rigtigt og virke uden alle mulige hokuspokus løsninger.

Akustik:
Selv det bedste PA kan blive smadret af en dårlig akustik - med de genre som du beskriver vil en optimal efterklangstid ligge på mellem 0,7 og 1sek. Derudover skal rummet i sig selv også gerne have en tilnærmelsesvis lineær frekvensgang. Akustik er en videnskab - så hvis du har problemer her, skal du få fat i en der ved noget om det, eventuelt en (akustik)studerende fra uni som vil tjene en skilling på at lave en måling og komme med et par gode løsningsforslag?
Hvis ikke man ved hvad man laver hér, kan man hurtigt gøre ondt værre.

PA:
Hvis de to første ting er på plads, kan det betale sig at at bruge nogle penge her. Pris og kvalitet hænger sammen så hvis du har penge til det så køb noget (brugt?) d&B, Meyer, L'Acoustics eller lignende. Kontakt evt Nordic eller Alfa Audio - begge steder er der nogle kompetente folk som kan hjælpe dig hele vejen, specielt når det kommer til opsætning af systemet! Det er PISSE vigtigt at PA'et er placeret hensigtsmæssigt. Dette er en kunst som der ikke er ret mange der kan håndtere. Hvis du køber højttalere i d&B Klassen fra en forhandler er jeg sikker på at de kan hjælpe med at få lavet alle beregningerne så du får det maksimale ud af det system du nu vælger at købe.
*note - når PA'et er købt, placeret og tunet - er det altid rart for en lydmand hvis der er en system EQ - evt BSS oPal FCS-966. Der er dog indbygget systemEQ(grafisk) i de fleste digitalpulte.

Mikrofoner/DI
Her er jeg enig i det meste der er blevet skrevet - gå efter nogle standarder. Det fungere, og musikere og lydfolk bliver galde!
I forhold til DI's - tjek lige LD Systems LDI02. Det er en relativt billig kopi af den tidligere beskrevede BSS - den virker og er stabil.

Monoitors.
Alt efter budget ville jeg klart gå efter L'Acoustics HiQ monitor kasser, eller d&B Max. Dette er en dyr, men pisse fed løsning. Hvis du har lidt mindre til rådighed, ville jeg prøve at finde nogle JBL P723 - de spiller som de skal, de er stabile og så er de nemme at servicere.
Igen er det i min optik meget vigtigt med en eller anden form for EQ på hvert monitor send. Den tidligere nævnte BSS er super, hvis der ikke er monitor EQs i den pult du vælger.

Pult:
Her ville jeg vælge en X32 hvis ikke du vil bruge +100K :lol:

Held og lykke med stedet! Glæder mig til at besøge det :-)
Ja jeg kan kun slutte mig til det som her bliver sagt! Jeg kom i lokaliteterne jævnligt først i firserne ... men har ikke været der siden. Verden er en ganske anden nu om dage og jeg vil tro at der langt flere spillesteder at konkurrere med - end dengang. Derfor har jeg været meget forsigtig med at spec'e ud i andet end økonomiklassen - men Rasmus er inde på noget meget vigtigt og det er som om mixeren ryger alt for langt op på listen og frontens kvalitet bliver nedprioriteret.

Se det hele stammer fra et paradigme skifte der blev taget mest af politiske grunde en gang i 90'erne ... at spillestederne selv skulle facilitere anlæg. Der var en nævenyttighed i den kreative klasse om at få stablet en række embeder i offentlig regi op til folk unden kunstnerriske eller tekniske talenter - så regionale spillesteder blev en realitet med borgmester hændergniden til følge, mere eller mindre fuld faciliteret med rigtigt gode anlæg. Hvorom alting er kan man ikke undgå at lægge mærke til at der er en væsentlig overkapacitet i anlæg ... alle spillesteder med selvrespekten i behold ligger inde med langt flere mikrofoner end en klassisk rock kvartet egentlig lægger beslag på - det samme gør PA firmaer også, for at have den nødvendige parathed, hvis noget uventet skulle komme ind af døren - men det to velforsynteheder har det jo med at gensidigt at udelukke hinanden.

Når man overtager et spillested på noget der ligner forretningsmessige forhold, må man jo have spottet en eller anden lomme i markedet og derved regnet med at hvis nu tingene blev gjort en lille smule anderledes .... så var der noget at komme efter. Dette mangler vi at høre for fuldt ud at give ordentlig råd, og vores bidrag til tråden her forblive lidt i øst og vest i forhold til hvad der egentlig skal ske. Og jeg vil måske være mest tilbøjelig til at sige der højest skal købes meget lidt ind ... og tænke på at man kan vride sig som en ål hvis man skulle stille alle A-linie teknikere tilfreds, ved at have det selv. Design anlægget til lige nettop til at kunne klare den ovennævnte kvartet (det er faktisk en 16 ch pult) ... og så ringer enten band eller du til et PA firma får dem til at komme med det hvor systemet kommer VITTERLIGT til kort, det er hovedløs gerning at bruge store mængder penge på noget som kun en gang imellem kræver... og specielt når repetoiret savner kommerciel kant, ved at være lidt af hvert og ingenting specifikt!

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nappe skrev:Jeg vil da stadig mene at en enkelt 18" i hver side lyder federe end de 2 x 12". Jeg har hørt linear 5 i et rum på ca samme størrelse(en anelse større) og jeg synes ikke de leverer det der skal til.
Og du er fuldstændig sikker på at du ikke snakker om noget der ligger et par oktaver højere oppe, hvor jeg faktisk godt kunne forestille mig at 115 FA'eren godt kunne opføre sig lidt fjollet? Der er kun 10% forskel på arealet der flyttes, prøv lige at regne på hvad det kunne være i dB ... og at det vis bare kræver en dag i godt blæsevejr på en bakketop med en stor træplade samt to mindre at forstå hvor meget nemmere det er at styre to små, tænk på at når de bukker for vinden producerer de noget der egentlig ikke var der i forvejen.

Hvad med at komprimere bassen i stedet for?

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nappe skrev:Jeg vil da stadig mene at en enkelt 18" i hver side lyder federe end de 2 x 12". Jeg har hørt linear 5 i et rum på ca samme størrelse(en anelse større) og jeg synes ikke de leverer det der skal til.
Og du er fuldstændig sikker på at du ikke snakker om noget der ligger et par oktaver højere oppe, hvor jeg faktisk godt kunne forestille mig at 115 FA'eren godt kunne opføre sig lidt fjollet? Der er kun 10% forskel på arealet der flyttes, prøv lige at regne på hvad det kunne være i dB ... og at det vis bare kræver en dag i godt blæsevejr på en bakketop med en stor træplade samt to mindre at forstå hvor meget nemmere det er at styre to små, tænk på at når de bukker for vinden producerer de noget der egentlig ikke var der i forvejen.

Hvad med at komprimere bassisten bidrag i stedet for ... og så få kørt lowcuttet højere op på både bas og lilletromme?

--sd

Medlemsavatar
yonaz_dk
Medlem
Indlæg: 263
Sted: Kbh N

Indlæg af yonaz_dk »

Helt enig med Rasmus.

Køb et godt PA-Anlæg og monitors, og spar lidt på pult og køb kun det mest nødvendige af mikrofoner og tilbehør.

Der var d&b Q før, og det er ikke nogen dårlig idé at gentage. Jeg vil mene at E-Systemet er for småt.
Jonas Rose Høeg

http://www.livecompany.dk
d&b Q, A&H iLive, Trådløst, LS9 - Teater, Koncert, Event

http://www.verdensbedstelyd.dk
verdens bedste lyd :)

Default avatar
Mosh
Medlem
Indlæg: 352
Sted: Denmark. Silkeborg

Indlæg af Mosh »

Et godt brugt D&B Q system med 4 toppe og 6 bundkasser + 2 D12 forstærkere har lige været til salg på dba.dk for 210.000kr tror jeg det var. Det er væk nu dog.

En Yamaha LS9 Kan alle lydfolk gå til. Den er klippe stabil og nemt at bruge og alle har stået med en. De kan erhverves for 30-40.000kr nogle gange inc stagebox.

Når man nu køre d&b så kunne du jo lige købe 6 M4 monitors. De koster en 20-25k brugt/nyt plus 3 D12'er.

Så har du et super fedt anlæg der passer til det du skal bruge det til. Prof og sparker røv! Du skal ikke købe anlæg igen.

Men du lander på en pris der ligger omkring de 300.000kr+/-

Spørgsmålet er hvad kvalitets nivaeu du vil levere?
-------------------------
Chris Blaize

Medlemsavatar
vilddyr
Medlem
Indlæg: 1367
Sted: Kbh N

Indlæg af vilddyr »

Hvis det er V58 i århus som du har overtaget så brug alt hvad du kan på rummet, det lyder forfærdeligt efter min mening. Og du må for gud skyld ikke begynde at hænge subs op under loftet som de forrige ejere. Sørg for at få dæmpet lokalet, og få det dæmpet rigeligt og liniært. Jeg ville mene at et anlæg i stil med det der findes på Von hatten i randers ville være glimrende. Q7 toppe og Mach Ballister bunde. Det lyder pissegodt sammen, og er det bedste lille spillested jeg har hørt, måske skal du bruge det dobbelte, men ballister bundene er ikke dyre at anskaffe sig! Men i deres rum er den vigtigste faktor også at rummet er TØRT. Man vil have så lidt og så behageligt overhør fra scenen som muligt - noget som var et kæmpe problem på det V58 der lukkede for nyligt.

Behringer mixeren er fin. Du må aldrig bruge penge på en LS9 - den lyder af pis.

Default avatar
abernes konge
Medlem
Indlæg: 319
Sted: København

Indlæg af abernes konge »

vilddyr skrev:Behringer mixeren er fin. Du må aldrig bruge penge på en LS9 - den lyder af pis.
Lyt til denne mand, thi han taler sandheden

Default avatar
V58
Medlem
Indlæg: 14

Indlæg af V58 »

Jeg takker jer alle for jeres ideer og forslag. Nu kan jeg berede snakke med dem som jeg ansætter til at stå for lydudstyrer på stedet, da i har hjulpen med en støre forståelse af tingene. Håber i kigger fordi en dag og ser hvad vi har funder ud af, og i må gerne sige hvad i syns så.

Tak fra V58

Ebbe og holdet

Nyt svar