Tale mikrofon til Amerikanske award shows

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
soundcrew
Kaffedreng
Kaffedreng

Tale mikrofon til Amerikanske award shows

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 00:57

Efter netop at have set Emmy Awards på Zulu, bliver jeg nødt til at spørge om der er nogen, der ved hvilken type mikrofon (mærke og model), der bliver brugt som tale mikrofon til vinderne og dem, som nominerer.

Den bliver brugt til rigtig mange TV shows i USA. Den består af 2 mikrofonkapsler, som sidder under hinanden.
Den kan ses på billedet.
Jeg har prøvet at søge efter den på nettet, men uden held.

Håber nogen kan hjælpe. Er der nogen der ved hvordan den virker til live tale brug? èn ting er jo TV lyd, noget andet er hvordan det rent faktisk har fungeret live i salen til showet.

Tak for hjælpen.

Venligst
Christian
Vedhæftede filer
mikrofon.jpg
mikrofon.jpg (27.86 KiB) Vist 1914 gange
Malte
Gearslæber
Gearslæber
Sted: Copenhagen

Re: Tale mikrofon til Amerikanske award shows

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 11:46

Prøv at google lectern microphone.

Sennheiser laver bla. nogle som vi sidste år brugte til European Film Awards i Forum. Det fungerede ganske godt, med god taleforståelse.
De ses også ofte brugt i forbindelse med udendørs operakoncerter.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 13:43

Jeg tror det er noget andet:

http://www.schoeps.de/E-2004/ms-stereo.html#sgmsc

...altså et MS par med vindhætter (mk4 mk8) ... d.v.s. Stereo!

--sd
Brugeravatar
vilddyr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Kbh N

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 13:59

Søren Dyhr skrev:Jeg tror det er noget andet:

--sd

Hvad skulle fidusen være ved at køre det i MS?
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 14:16

Søren Dyhr skrev:Jeg tror det er noget andet:

--sd

De bruges meget til klassiske koncerter - hvor mikrofoner ikke skal "ses". De er super gode.
Brugeravatar
vilddyr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Kbh N

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 14:52

Jaja, men hvad er fidusen ved at køre MS? Der må være en forklaring på det praktiske i den løsning.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 14:54

Er det ikke noget med at man laver noget ved fasen, så den ene cancelere lyd fra siden så den bliver meget retningsbestemt? Men jeg er ikke sikker!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 14:54

Hvad skulle fidusen være ved at køre det i MS?

Det er vist den form for stereo mic'ning der er bedst mono kompatibel ... og en dialog vandrer korrekt i perspektivet hvis det aflyttes i stereo på TV. Når man kommer til PA delen så vil det meste bund fra subs'ne være i modfase grundet spredningen, det er kun det som kommer lige bagfra der vil være et evt. problem, men i modsætning til 2 nyrer, vil der opfange signaler i ca. 180 grader.

Hvis du derimod sætter to mikrofoner op ved siden af hinanden vil der være 2 løbetider på fælles signaler og der vil opstå kamfiltervirkninger og dermed et ulinært forløb af feedback fra front højttalere noget bliver betonet og andre ting falder lidt ud. Hvad er snilt bliver opfattet som stereo af hjenen er desværre en kilde til tilbagekombling ... med 2 nyrer lidt fra hinanden. Desuden hvis vi taler om bund, så kan der på scenen være stående bølger så den ene kan ligge i 0 punkt og den i max punkt, fordi der jo er 3 dimentioner - hvis de da ikke er tæt nok, og her er tætheden svær at slå med andre stereo par.

--sd
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. okt 2009, 15:08

Hald skrev: ene cancelere lyd fra siden så den bliver meget retningsbestemt? Men jeg er ikke sikker!

Well ikke helt ... et MS mikrofon par består af to retnings karateristikaer hvoraf den ene er en 8-tals den køres så den ligger på tværs af "scenen" ... måden det så dekodes er enten at købe en hundedyr matrix (Troels Orland f.eks) eller høker metoden ved at sætte en y-split på 8-tals mikrofonen og så køre den op på to fadere, hvor fasen så er flippet på den ene, de panoreres så hårdt til deres respektive sider, den anden mikrofon i opstillingen er enten en kugle eller en nyre som så køres op på én fader.

Jeg lægger dem typisk ventre bidrag -> midt -> højre bidrag ... så hvis jeg kører den midterste fader op så er det mere mono og hvis det er de to yderste er det mere stereo. Hvis det for eks. er et trommesæt jeg gør det over så komprimerer jeg kun på den midterste, for så flytter tammer'ne sig ikke hvis trommeslageren et øjeblik skulle gå til den.

Jeg bruger det i PA sammenhæng selv med en trommeslager der har en hel isenkræmmer butik med i et setop, hvor det ville tage på den anden side at kvarter at mike det hele op. Jeg bruger så at sætte en Beyer m201 der peger på lilletrommen lidt til højre for trommeslagerens hoved. 8-tals mikrofonen en Samson C03 sidder på en travers så de to membrander er så tæt på hinananden og dog vinkelrette... Jeg har så et dødt punkt med hans placering af ridebækken og her lægger jeg en Heil PR30 neden under pegene opad på stedet hvor slaget falder. Stortromme laver jeg traditionelt med en Sennheiser 901.

--sd
Brugeravatar
Bacher
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 13. okt 2009, 00:18

Billede

Der sidder så Schoeps mk 4 og mk41, så broadcast-teknikeren kan vælge mellem nyre og supernyre afhængig af højden på den person der taler og om der er en eller flere der taler samtidig. Desuden er to mics jo meget rart af backup-hensyn. Der er ikke tale om noget stereo-hejs eller lignende.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 13. okt 2009, 08:41

Bacher skrev: Desuden er to mics jo meget rart af backup-hensyn. Der er ikke tale om noget stereo-hejs eller lignende.

Udmærkede pointer, jeg gav blot mig til at spekulere over hvorfor de ikke var sat op som:

Billede

--sd
Brugeravatar
Bacher
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 13. okt 2009, 14:27

Mig bekendt er den typiske "2 mikrofoner ved siden af hinanden" opstilling udelukkende af backup-hensyn, kun en mic bruges af gangen. Dog kan der i visse tilfælde være tale om en kondensator og en dynamisk til hhv. TV og PA.
Brugeravatar
Tue
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 14. okt 2009, 03:37

Jeg er ret sikker på at Bacher er inde på det rigtige. Det er et kæmpe problem at folk der skal takke/tale ikke er samme højde. Gorm fra DPA arbejde på et fjernstyret mic stativ der kunne køre op og ned længe før man rent faktisk kunne købe dem færdige.
Brugeravatar
eskild
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg Skrevet: 14. okt 2009, 19:54

.
SeeYou
Eskild

www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts
Brugeravatar
mester
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: København

Indlæg Skrevet: 14. okt 2009, 23:57

eskild skrev:http://www.optogate.com/html/products.html

Moto er dansk sælger

Dem har jeg slet ikke set før. Hold kæft, hvor ville jeg gerne have brug for sådan ét... :dollargrin:
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Tilbage til "Live Lyd & PA"