Hvilke numre bruger i til tuning af anlæg

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Re: Hvilke numre bruger i til tuning af anlæg

Indlæg af Franne500 »

Nej desværre - men jeg ligger jonogså langt det meste tilbage igen ved test m 58er.
Men oplever i andre også at mixet stikker lidt af i det område?

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Franne500 skrev:Nej desværre - men jeg ligger jonogså langt det meste tilbage igen ved test m 58er.
Men oplever i andre også at mixet stikker lidt af i det område?
Jo. Specielt vokalen er lidt hård omkring 2,5 +/-. Men ligefrem at det skulle stikke 12-15 db ud er nok lige i overkanten.

Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Indlæg af Franne500 »

Ok - det kan være jeg har været uheldig med nogle kedelige horn - jeg plejer at bruge Sko/Torp "on a long lonely Night" og Eagles "hotel California (live)" også og de har også været slemme i det område selvom jeg ikke synes de plejer at være det.

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Kunne det tænkes at det er det samme PA du tuner, og har problemer med? I så fald kunne det være du skulle ha' kigget nogle ting igennem. Hvis der er tale om et stacket system, kan der jo sagtens være freq's der beamer ret vildt. Så kunne man evt prøve at klodse lidt op hist, og flytte noget her.....

Medlemsavatar
Franne500
Medlem
Indlæg: 605

Indlæg af Franne500 »

Det har været 3 forskellige systemer - MEN. Jeg er begyndt at bruge min MacBook Pro til at afspille fra - det kan måske være den der laver noget "griseri" :shock:

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Hmmm..... Havde der været tale om en PC ville jeg være tilbøjelig til at give den skylden. Windows' mixer lyder bare ikke særligt godt. Prøvt. evt. at koble et eksternt lydkort på din MBP, og se om der sker noget ved det....

Medlemsavatar
FlemmingNyboe
Medlem
Indlæg: 50
Sted: Hovedstaden

Indlæg af FlemmingNyboe »

Bregendahl skrev:Hmmm..... Havde der været tale om en PC ville jeg være tilbøjelig til at give den skylden. Windows' mixer lyder bare ikke særligt godt.
Ja Windows mixeren sample rate konverterer (2 gange, på en dårlig dag)[1], men hvis frekvensresponsen har peaks på mange dB (jvf. Franne500's indlæg), er der altså noget andet galt.

Mine 5 cent mht. valg af materiale til tuning:
1) Det vigtigste er ikke hvad det er, men at du bruger noget du på forhånd har en reference for hvordan lyder, så du ved hvor du vil hen med det. Det får man selvfølgelig lidt hen ad vejen, hvis man bruger det samme materiale altid, men start gerne med noget du har hørt meget på gode (ikke-PA) højttalere, som Hald også er inde på.[2]
2) Hvis du vil øve dig, så load tracket i din yndlings DAW, få en ven til at lægge en lidt tilfældig EQ på, skjul EQen, indsæt en EQ mere, og prøv så om du kan rette det op. Husk at i virkeligheden kan man ikke enable/disable den skjulte EQ for at sammenligne med referencen.
3) Man skal selvfølgelig bruge noget materiale som dækker hele frekvensområdet bredt. Ikke nødvendigvis hvert eneste track man bruger, bare man har mindst et, der gør. Man kan for den sags skyld lytte til Pink noise, så man er sikker på at få alt med, men igen giver det kun mening hvis man ved hjemmefra, hvordan det faktisk skal lyde. Advarsel: En del pulte har en Pink noise generator, men selv på dyre pulte kan spektret være meget langt fra korrekt Pink't, så de er ubrugelige til tuning.
4) Det er en hjælp at bruge materiale, som ikke har store skift i indhold f.eks. mellem vers og omkvæd, for så er det lidt som om man skal starte forfra hver gang det skifter. Jeg bruger selv bl.a. et kort vokal klip (af Randi Laubek) som jeg har loopet, så det gentager sig. Det gør det nemmere at følge udviklingen når jeg tuner.
5) Tag dig tid til at gå lidt rundt og check hvordan det lyder andre steder i lokalet. Står pulten på midterlinien, hvor sub'erne spiller i fase?

Vh
Flemming

[1] mixeren kører altid 48 kHz fs internt, så hvis du spiller en 44100 fil på et 44100 lydkort, konverterer den både frem og tilbage.
[2] (edit) Nåja, vi lærte i skolen at et af de signaler, som bedst sætter os i stand til at høre små afvigelser i frekvensrespons, er stemmer vi kender godt. Så frem med optageren, næste gang konen skælder ud :wink:
Senest rettet af FlemmingNyboe ons 5. jan 2011 17:08, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

FlemmingNyboe skrev: men start gerne med noget du har hørt meget på gode (ikke-PA) højttalere
http://www.danleysoundlabs.com

...og så håber jeg ikke at høre den fejl igen :wink:
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Medlemsavatar
henrikb
Medlem
Indlæg: 80
Sted: vesterbro

Indlæg af henrikb »

hopper på den som Bjørn skriver…
men synes det er dejligt lige at få et overblik over anlægget med et stykke musik, som selvfølgeligt skal være gennemlyttet gennem flere år!

jeg bruger personligt selv:
Judith - A perfect circle (den er dejligt trashy i lyd billedet, og når man får defineret bassen så kan jeg klare mig med bunden)
In waves - Trivium ( den er bare ret massiv)
Digital bath - Deftones (super tight, og fedt nummer)

til sidst har jeg en indspilning jeg selv har optaget og mixet, har bare by-pass'ed min gruppe comp og div. plug-ins, så lyder den meget som jeg gerne vil have et stykke live musik hen, det fungere super fedt lige at have det at genopfriske fra!

og så misunder jeg dem der kan tune anlæg med stemmen… - bliver distraheret af at høre min egen stemme ud af anlægget og inde i hovedet.
Med venlig hilsen/Best regards.

Henrik Bergholt
Live/studie tekniker
60 84 89 94
henriktech@gmail.com

Nyt svar