Hvilken front?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
casbru
Medlem
Indlæg: 8

Hvilken front?

Indlæg af casbru »

Hvilken front ville i bruge når i skal lave lyd til en koncert med ca. 5000 mennesker. Jeg har lidt svært ved at vurderer hvor meget jeg skal bruge. Budgettet er næsten unnderordnet. Bandet er et rock/pop band, men der må gerne være drøn på.

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Det er ikke meget info du vil af med. Men en EV XLC front vil uden tvivl kunne gøre det.... Og gøre rigtig godt for den sags skyld.

8-10 kasser pr. side, med passende substack's og så er den skid slået.

Medlemsavatar
Sylle
Medlem
Indlæg: 693
Sted: Nørrebro

Indlæg af Sylle »

Ja, det er meget sparsomt med information, men er du oppe i det der hedder 5000 mennesker, så er der også en del at vælge imellem. Bregendahls forslag med EV lyder rigtig RIGTIG godt (selvom jeg altid har været skeptisk omkring EV), men vil egentlig også sige at systemer der er designet til at spille 5000 mennesker op, meget sjældent lyder decideret ringe. :)
Jeg vil foreslå dig at kontakte et af de større firmaer og bede dem komme med et udkast. Om det er EV, L'auoustic, Funktion One eller noget helt andet der står på kasserne, gør nok ikke den store forskel, det lyder sgu nok som en million uanset. (det er der sikkert nogen af de andre der vil være uenige i, men rutinen siger mig at et system der er designet til at spille 5000 mennesker op nærmest per definition lyder godt, resten af arbejdet foregår 40 cm fra pulten.. :))
Prisen, ja den må du nok selv rode med.. :)
[i]Freelance broadcast lydmand på DR - Touring lydmand - Studietekniker/Producer[/i]

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Sylle skrev:JBregendahls forslag med EV lyder rigtig RIGTIG godt (selvom jeg altid har været skeptisk omkring EV),
Tror hurtigt vi kan blive enige om at EV ikke er det mest "hep hey'" grej i verden..... Bortset liiiiiige fra XLC.... f*ck shit dick ass, det lort lyder fanfuckin'tastic!

Der ud over støtter jeg påstanden om at "de store" systemer mere eller mindre altid lyder fedt! Måske lige bortset fra Vertec der pr. definition lyder af pose.... Dog kan man være sikker på at "poselyden" dækker jævnt over hele pladsen! ;o)

Medlemsavatar
Bacher
Medlem
Indlæg: 1193
Sted: Sjælland

Indlæg af Bacher »

Kloge folk siger at Vertec skulle lyde "bedre" efter der er blevet frigivet et nyt sæt DSP-presets.... Noget med en gut fra L'Acoustics der blev headhuntet til JBL.

Iøvrigt er jeg enig med de andre, det er langt vigtigere du finder et seriøst PA-firma med gode folk, end om der står EV, JBL, Martin Audio, Meyer, L'Acoustics, d&b, Turbo osv. på kasserne.

Medlemsavatar
Tue
Medlem
Indlæg: 141

Indlæg af Tue »

Der er kommet en update til XLC der både indebærer nogle nye enheder og et nyt DSP preset. Det har gjort XLC til et brugbart system. Det er et anden generations line array fra EV og det har bedtemt ikke altid lydt lige godt!!

Var det ikke Paul Bauman der lavede det nye Vertec preset? Jeg har spillet en del på vertec både før og efter det nye preset. Det er et rigtig fedt system, men nok lidt stort til 5000 mennesker.

Jeg vil gerne understege at det kræver en del af et PA firma at stykke et godt line array sammen. Jeg har spillet på nærmest alt hvad der findes derude og de samme systemer har jeg oplevet lyde utroligt forskelligt fra firma til firma og fra system tekniker til system tekniker.

Vinkler, højde, delefilter, amps, antal kasser, DSP version osv kan skabe en uhyrlig palet af uønskede resultater. Opfattelsen af at alt kan fikses 40 cm fra pulten kan jeg bestemt ikke tilslutte mig. I disse line array tider mener jeg at system teknikeren er mindst ligeså vigtig som mix teknikeren. Tænk på hvor mange systemer der er gået fra halv fesne til mega seje over night bare på et nyt DSP preset udvundet af tilbage meldinger fra verdens system teknikere.
Time align af enheder og subs, delefrekvenser og level på enheder er normalt ikke noget jeg kaster mig ud i under et festival skift. Det bliver MAX til en "kan du klikke 2 db op for subs?" Men aldrig "det lyder som om du deler til driver en anelse højt"

Hvis du ikke selv har nogen preferencer mht gear leverendør og gear ville jeg gå efter et system der kommer med DSP og amps fra fabrikken. Da det ikke lige er muligt at lege de større Meyer Sound systemer herhjemme endnu (mig bekendt) ville jeg klart vælge et Q1 system fra D&B. Det går aldrig helt galt. Find nogen der har fløjet det mange gange før.

Gør dig lige klart om du skal spile koncert højt på bagvæggen eller om du skal spille et danse gulv til en fest hvor der kommer 5000 mennesker for så er det slet ikke line array du skal have, men måske nogle arcs fra L-Acoustics.

Medlemsavatar
NICOPA
Forum Donator
Indlæg: 103

Indlæg af NICOPA »

Jeg vil nok gå efter et q1 eller J-sysetm fra d&b

Og forresten!!!! nu kom JBL lige med i debaten. Hvad syntes i om JBL??
Jeg har hørt en serie der lyder ganske godt (tilgengæl kostet de 2,8 gange mere end "tilsvarne" d&b)
Ellers syntes jeg at det er noget lort, ja faktisk har jeg ondt af selv de DJ's der bruger JBL. Hvad er jeres holdning til JBL? Har de et skjult talent jeg bare ikke er opdaget endnu???
[b]Thomas Nicolajsen
Det Bruunske Pakhus
Fredericia
tlf.: 28425936
nicolajsen.thomas@gmail.com

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg syntes absolut ikke Jbl er noget lort.(jo eon osv i den dur)
Tror lidt at det folk har en tendens til at huske de gamle grå kasser, og så Vertec som de lød inden nye de settings. Som Vertec lyder i dag gør de det sku fedt!
Jeg arbejder en del på Jbl´s Vrx serie. Den lyder fantastisk! Dog er det altså et must at de er på Lap amps, og ikke crown!! ja så har settings vel også noget at sige, jeg har dog kun hørt dem med crown (aarrgghh) og så lap med settings fra Thomas Vestergård. Men der lyder de sku også fedt. Og er pisse nemme at have med at gøre.
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

Tue skrev:Der er kommet en update til XLC der både indebærer nogle nye enheder og et nyt DSP preset. Det har gjort XLC til et brugbart system. Det er et anden generations line array fra EV og det har bedtemt ikke altid lydt lige godt!!
Jeg syn's nu det er mere end brugbart. Jeg vil gå så langt som at kalde det et fedt system. Resten af dit indlæg kan jeg kun nigge genkendende til. Jeg husker da, at jeg så et par saglige smil, på dine læber, efter du besøgte mig, og "mit" XLC system på Langeland i sommers :)

Medlemsavatar
Tue
Medlem
Indlæg: 141

Indlæg af Tue »

Det man skal huske med JBL er at de har højtalere i alle prisklasser. Det nytter derfor ikke noget at snakke om JBL generalt. Man er nødt til at snakke om modellerne hver for sig. Vertec hang på Orange scene i år. Det er et af de største arena systemer i europa og absolut det største arena system i USA.

Langeland.. Det var med Isam B i teltet. Jeg synes jo at lyden ændrede sig for meget når man gik ned igennem teltet. Jeg har lavet lyd derinde med flere forskellige systemer da Langeland er blevet noget af en runde trunde på PA siden pga de mange overtagelser. Sammenlignet med Rytme Hans på Skanderborg har Langelands telt aldrig været helt nemt. Jeg ved ikke om det er den bakke det står på eller om det bare er teltet, men det er altså ikke systemets skyld. Og jo det lød godt, men det var jo også tunet ordenligt :-)

Medlemsavatar
LydFætter
Medlem
Indlæg: 45
Sted: København

Indlæg af LydFætter »

Bregendahl skrev:
Tue skrev:Der er kommet en update til XLC der både indebærer nogle nye enheder og et nyt DSP preset. Det har gjort XLC til et brugbart system. Det er et anden generations line array fra EV og det har bedtemt ikke altid lydt lige godt!!
Jeg syn's nu det er mere end brugbart. Jeg vil gå så langt som at kalde det et fedt system. Resten af dit indlæg kan jeg kun nigge genkendende til. Jeg husker da, at jeg så et par saglige smil, på dine læber, efter du besøgte mig, og "mit" XLC system på Langeland i sommers :)
Jeg synes ikke jeg hørte én koncert med "over middel lyd" på P3 scenen eller Lab Land på Skanderborg, trods XLC front der kom direkte fra Langeland. Jeg tror simpelthen ikke det var ALLE teknikkernes skyld.

Vertec... Det fedeste system vi har i danmark.. Uden tvivl.

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

LydFætter skrev: Jeg synes ikke jeg hørte én koncert med "over middel lyd" på P3 scenen eller Lab Land på Skanderborg, trods XLC front der kom direkte fra Langeland. Jeg tror simpelthen ikke det var ALLE teknikkernes skyld.
Jeg lavede monitor på Labland i år, på dagsholdet, og havde derfor et par gange mine øre ude i FOH. Jeg syn's nu egentlig systemet lød ok. Det hang forfærdentlig, men det kan man næppe klandre hverken systemet, eller systemtekkien for. Labland var en visuel scene, og lyd kom KLART i anden række. En beslutning taget af festival ledelsen. Rammstein jam lød faktisk rigtigt godt. Mht. P3 var jeg også forbi dernede et par gange.... Og der vil jeg da fremhæve Spleen, og Burger G som vellydende koncerter. Men de gange jeg var dernede var jeg også ganske stiv, så måske du har ret.
LydFætter skrev:Vertec... Det fedeste system vi har i danmark.. Uden tvivl.
Religion religion religion...... Jeg mener Adamson Y-18/T21 spiller røven ud af bukserne på Vertec. Både hva' angår dækning, opløsning, og muskler. Faktisk mener jeg ikke at Vertec har en chance i top 5. Men igen: Det handler op aplikation, og hvem der hænger lortet op. Ingen tvivl om at Vertec kan lyde godt..... Selvfølgelig kan det det. Jeg har da mixet shows jeg var glad for, på det system. Men det er bare blevet overhalet, af bedre systemer.

Medlemsavatar
LydFætter
Medlem
Indlæg: 45
Sted: København

Indlæg af LydFætter »

Spleen lyder altid godt :lol:

Men du har ret... Religion..

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

LydFætter skrev:Spleen lyder altid godt :lol:
Faktisk tror jeg egentlig stadig jeg har til gode at høre Arni levere en skidt præstation, bag pulten.

Medlemsavatar
LydFætter
Medlem
Indlæg: 45
Sted: København

Indlæg af LydFætter »

Bregendahl skrev:
LydFætter skrev:Spleen lyder altid godt :lol:
Faktisk tror jeg egentlig stadig jeg har til gode at høre Arni levere en skidt præstation, bag pulten.
Helt enig. Han levere varen... Altid..

Medlemsavatar
Bregendahl
Forum Donator
Indlæg: 230
Sted: Århus

Indlæg af Bregendahl »

LydFætter skrev: Men du har ret... Religion..
Eftersom du var på Skanderborg, lyttede du vel også til Adamson Y-18/T-21 systemet på Bøgescenerne? Mener du helt seriøst at Vertec kan følge med der?

Medlemsavatar
LydFætter
Medlem
Indlæg: 45
Sted: København

Indlæg af LydFætter »

Bregendahl skrev:
LydFætter skrev: Men du har ret... Religion..
Eftersom du var på Skanderborg, lyttede du vel også til Adamson Y-18/T-21 systemet på Bøgescenerne? Mener du helt seriøst at Vertec kan følge med der?
Y-18 lyder rigtig godt og T-21 spiller meget højt :-D men også godt.. Jeg har aldrig arbejdet på adamson systemet men hørt en masse fede koncerter på det.. Men jeg har stået med Vertec´en og jeg har aldrig oplevet et system der der lige så kontant og lækkert at arbejde med som det (i den størelse) Og ja jeg synes sagtens den kan følge med. Jeg var lige forbi Orange da steen og gorm spillede den op på Roskilde.. Godt nok 60 toppe.. Men fu** det spillede virkelig højt og faktisk også rigtig flot..
Jeg er klart størst Meyer fan og synes at melodien er den fedeste front jeg nogensinde har hørt.. Men skal det være større er vertec´en stadig mit bedste bud...

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Er dynacord helt ude af billedet her? Synes bare det var sjovt ingen havde nævn d. :-)
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

soduno skrev:Er dynacord helt ude af billedet her? Synes bare det var sjovt ingen havde nævn d. :-)
Ja.
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
mester
Medlem
Indlæg: 1081
Sted: København

Indlæg af mester »

Jens Ledet skrev:
soduno skrev:Er dynacord helt ude af billedet her? Synes bare det var sjovt ingen havde nævn d. :-)
Ja.
Hvis budgettet er mere eller mindre underordnet, så ja.
http://www.blackburst.dk

Er inhabil på følgende områder:
- Forhandler af Danley Sound Labs.
- Affilieret med Yamaha.

Nyt svar