Forsinkelse i logic pro x

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Knord
Gearslæber
Gearslæber
Sted: Kbh

Forsinkelse i logic pro x

Indlæg Skrevet: 25. jan 2020, 17:45

Hej dygtige folk, håber I kan hjælpe... pft.

Fra den ene dag til den anden er der begyndt, at være forsinkelse når jeg afspiller/ eller optager.
Eksempel: jeg optager vokal spor til er track i logic, hvor projektet er afstemt med tempoet og kliktracket er i sync.
Når jeg afspiller efter optagelse, er vokal sporet forsinket..
Har aldrig oplevet det før.
To ting der ikke er som det plejer:
1 comp. Skrev da jeg åbnede den, at den var blevet genstartet pga. af et problem ved opstart???
2 jeg har fået waves bezerk der er version 11 med den nye instaler. Den nye Waves instaler kan kun styre vers 10 og 11 , så efter installation kunne jeg ikke bruge min version 9.
Disse plugins skulle manuelt installeres før de fungerede.
Det gjorde jeg så og de fungerer fint som før???
Andre der har oplevet samme eller har en løsning for det er temmelig frustrerende.
Tak
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Forsinkelse i logic pro x

Indlæg Skrevet: 25. jan 2020, 18:03

Prøv i en helt ny session.

Fjern ALLE plug-ins i hele sessionen, dvs. sørg for at have en helt ny, tom session, som du tester indspilning i.

Check dit lydkorts buffer i Logics preferences, at det er sat så lavt som muligt (sæt bufferen op bagefter til 256 fx når du mixer/producerer). Typisk kan du med nye, stabile lydkort få bufferen ned på 64 eller 32 samples uden clicks eller overloads i et simpelt indspilningsarrangement.

Musikken skal bare være et stereobounce (WAV) og ikke køre live i sessionen, da PDC ellers vil give latency med diverse plug-ins. Det varierer afhængig af plug-ins du har aktive i sessionen.
Knord
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 25. jan 2020, 19:09

Super taknemmelig for lynhurtigt svar.
Hvis jeg åbner et helt nyt projekt og tæller til kliksporet så er der ikke forsinkelse??
Så det er nok noget hos plugsne.
Tracket er et bouncet stereo.
Det mest mærkelige er at jeg ingen ændringer har fortaget i projektet og jeg før har optaget vokaler på det problemfrit.
Jeg tjekker bufferen og sætter den ned og håber det hjælper.
Tak
Opdaterer hvis jeg ikke opnår bedring
God aften
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 26. jan 2020, 09:12

Det beviser, at et eller andet plug-in skaber forsinkelse pga. latency compensation. Så noget er ændret eller tilføjet i det pågældende projekt.
Knord
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 26. jan 2020, 20:23

Har prøvet at sætte bufferen ned fra 128 til 32, resultatet var det samme-forsinkelse.
Har gennemgået alle de waves plugins der er geninstalleret måske jeg havde overlappet med to versioner af samme, men det havde jeg ikke.
Lige pludselig, kunne jeg ikke importere bouncerede wav filer fra ICloud før jeg hentede dem ned igen og min ekstra skærm ville ikke vise signal - generelt dårlig dag for motivationen.
På den positive side kan jeg nævne, at jeg kan åbne et nyt projekt uden plugins og optage til klikket uden det forsinker.
Jeg kan se at det ligger på slagene mens jeg optager men når jeg stopper optagelsen og skal afspille, så rykker det sig??
Kunne der være andre grunde hertil? Eller gode ideer?
Ellers prøver jeg min plugs en af gangen og så kommer der vel en dag hvor jeg når igennem og finder “synderen”
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 26. jan 2020, 20:52

Update lydkort driver.
Vær sikker på alle plugs og drivers er macOS kompatible
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 08:15

Knord skrev:Har prøvet at sætte bufferen ned fra 128 til 32, resultatet var det samme-forsinkelse.

I det problematiske projekt?

I et ikke-problematisk projekt burde du kunne fornemme/høre end nedsættelse fra 128 til 32 på en indspilning.

Så fra 128 til 32 samples får du altid en ændring - også i det problematiske projekt - men den vil være relativt lille i forhold til de mange ms fx et lineær fase plug-in eller andet tilføjer i projektet. Det betyder du nok ikke vil lægge så meget mærke til fordelen der.

På den positive side kan jeg nævne, at jeg kan åbne et nyt projekt uden plugins og optage til klikket uden det forsinker.

Yup.

Jeg kan se at det ligger på slagene mens jeg optager men når jeg stopper optagelsen og skal afspille, så rykker det sig??
Kunne der være andre grunde hertil? Eller gode ideer?

Rykker det sig også reelt (hørbart)?

Waveformen under indspilning er bare en grov reference - ikke den endelige waveform.

Udover det, så er der features i Logic til at kompensere for dette i begge retninger, nemlig "Recording Delay" i Preferences > Audio > Devices. Men pil ikke med mindre du er sikker.

Ellers prøver jeg min plugs en af gangen og så kommer der vel en dag hvor jeg når igennem og finder “synderen”

Du burde kunne se det ved at svæve din cursor over plug-ins ét af gangen.

Hvis du bare ser plug-innets navn, så har det ingen latency. Hvis der står en værdi i samples/ms, ja så er det en synder.

Se pic:

Screen Shot 2020-01-27 at 08.13.51.png
Screen Shot 2020-01-27 at 08.13.51.png (24.06 KiB) Vist 142 gange

Her er det FabFilter Pro-Q 3 i lineær fase mode med "Very High" latency.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 08:50

Holger skrev:Du burde kunne se det ved at svæve din cursor over plug-ins ét af gangen.

Hvis du bare ser plug-innets navn, så har det ingen latency. Hvis der står en værdi i samples/ms, ja så er det en synder.

Se pic:

Screen Shot 2020-01-27 at 08.13.51.png

Her er det FabFilter Pro-Q 3 i lineær fase mode med "Very High" latency.

Det har jeg aldrig set før, hvor er det smart!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 09:56

Man lægger ikke mærke til featuren med mindre der faktisk er latency. Jeg så det ved et tilfælde for nogle år siden.
Knord
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 10:34

Igen en kæmpe tak for flere input.

- det problematiske projekt ja, jeg var ikke obs på minder var en forskel, kun at det stadig havde forsinkelse. I det nye projekt, lagde jeg ikke mærke til kvaliteteten kun, at det lå rigtigt, både på waveform og lydmæssigt.
Det prøver jeg at tjekke op på.

- ja det rykker sig en lille my nede i det førstørrede vindue.
Selvom jeg deaktivere alle plugins i projektet bliver det ved.
Prøver at kigge uden, at pille til at starte med.

- jeg kendte ikke den feature ift. værdierne - men det er jo heldigvis så lige til, at gå til. Når nu jeg tænker over det
Er der på flere af projekterne der driller, den fællesnævner, at jeg har brugt waves j37 tape og l3 utramaximizer begge version 10.
Tror jeg starter ser og håber der er en forklaring.

-mht til forslag om opdatering af lydkort driver har jeg opdateret for mindre end en måned siden (uad arrow/ bruger neve/pre på vokalen) men prøver igen når jeg er hjemme engang i aften.

Der er håb forude
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 10:38

Har du nogle plugins på main out? Nogle har den uvane at mixe med f.eks. en limiter på output, det kan godt give delay.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Rødovre

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 10:54

Hald skrev:Har du nogle plugins på main out? Nogle har den uvane at mixe med f.eks. en limiter på output, det kan godt give delay.

Ja L3 Ultramaximizer har ved 44.1 kHz: 3528 samples latency ... det giver en forsinkelse på 80 ms altså det som svarer til en ca. 25 meter luftbåret ... man skal ikke have stået mange minutter nede ved FOH og lyttet til sin egen stemme gennem PA'et for at konstatere at det er pænt svært at styre ...

--sd
Brugeravatar
benjisan
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Østerbro, København

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 11:42

Knord skrev:den fællesnævner, at jeg har brugt waves j37 tape og l3 utramaximizer begge version 10.

Der har du dit problem :)
Knord
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 11:55

Ingen limiter på output.
Det er nok de waves plugs der skaber uro.
Tak for den specifikke uddybelse.
Hjem og prøve mig frem igen.
Knord
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 27. jan 2020, 18:01

Lige en opdatering

Alt fungerer normalt igen.
Jeg fjernede alle plugins fra alle kanalerne. Uden plugins optog jeg vokal uden problemer. Derefter loaded jeg plugins op igen, og optog vokal pr nyt plugin. Resultat alt fungerer fint.
Måske af og installering af waves version 9 har spillet et puds.
Nu kører det i hvertfald. Tak

Tilbage til "Computer & Software"