Engineers solve 50-year-old puzzle in signal processing - inverse chirp z-transform (ICZT)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Engineers solve 50-year-old puzzle in signal processing - inverse chirp z-transform (ICZT)

Indlæg af SustainerPlayer »

"The FFT algorithm was published in 1965. Four years later, researchers developed a more versatile, generalized version called the chirp z-transform (CZT). But a similar generalization of the inverse FFT algorithm has gone unsolved for 50 years."

"Until, that is, Stoytchev and Vladimir Sukhoy—an Iowa State doctoral student co-majoring in electrical and computer engineering, and human computer interaction—worked together to come up with the long-sought algorithm, called the inverse chirp z-transform (ICZT)."

Link

Way above my pay grade. Men tænker det har interesse hos enkelte her. :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

FFT og iFFT kender jeg, men jeg har aldrig hørt om "chirp z-transform (CZT)" før. Så at der er kommet en modsat-rettet algoritme til den, er et stykke information der er svært at forstå konsekvenserne af. (Wikipedia's forklaringer er ulæselige for mig.)

Forhåbentlig kommer der snart flere artikler om emnet der dummer matematikken lidt ned for sådan nogen som os. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ha, så kommer Dave Rossum sikkert snart med et inverse Z-plane filter :dollargrin:


Sad og justerede analog indgange på de store 2032 FFT analysatorer på B&K ,..

Prøvede at fatte en smule af FFT teorien bag ,..

Men skønt min flittige gang på firmaets bibliotek, og velmenene forsøg på at hjælpe mig, så lykkedes det aldrig,..

Der skal ligesom være en matatematisk basis viden først tror jeg, samt man skal være et af de mere hurtige dyr i skoven

Nok med god grund jeg skiftede brance, for jeg var aldrig nået længere end til loddekolben
Vedhæftede filer
Bruel-kjaer-2032-dual-channel-signal-analyzer-fft-1.jpg
Bruel-kjaer-2032-dual-channel-signal-analyzer-fft-1.jpg (18.93 KiB) Vist 99 gange
/Dub

Nyt svar