EQ til specifik kurve - Solved

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

EQ til specifik kurve - Solved

Indlæg af MarkBass »

Hej Maskinister!

Hvilken EQ kan frembringe sådan en kurve?:
Billede.gif
Billede.gif (11.26 KiB) Vist 468 gange
Det skulle være et 2. ordens Butterworth filter med en Q på 2.
Senest rettet af MarkBass søn 4. aug 2019 18:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Flere af iZotopes plugins (Trash 2 m.fl.) burde kunne lave sådan et bump. Jeg er ikke vant til at se på grafer, så jeg ved ikke om det reelt ligner eller lyder som et Pultec bump.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Boz Digital Labs har den gratis Bark Of Dog, som skal efterligne Little Labs Voice Of God. Voice Of God skal lave noget lignende det Pultecs kan i bunden, med det resonant bump.
https://www.bozdigitallabs.com/product/bark-of-dog/


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MarkBass skrev:Hej Maskinister!

Hvilken EQ kan frembringe sådan en kurve?:
Billede.gif
Det skulle være et 2. ordens Butterworth filter med en Q på 2.
Stort set alle EQs med en et high pass filter med 12 dB/Oktav slope og resonans (via Q).

Butterworth er standarden.

Du kan lave kurven i stort set alle DAWs med en medfølgende EQ.

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Tak for svar!

Jeg har prøvet iieq, Studio one’s ProEq og et dusin andre... jeg må lige prøve igen...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Noget i den her stil?
Skærmbillede 2019-08-03 kl. 20.54.05.png
Skærmbillede 2019-08-03 kl. 20.54.05.png (260.91 KiB) Vist 413 gange

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Adjust to taste. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg slettede lige mit svar. Dit low cut filter skal stilles til 12dB/oktav og Q på 2. Jeg kan se at Q ikke kan justeres, så det ligger nok på de standard 0.707, eller hvad det nu er. Holger kan nok flere eller de rigtige decimaler.... :dollargrin:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Noget i den her stil?
Skærmbillede 2019-08-03 kl. 20.54.05.png
Her har du kombineret et high pass filter og et parametrisk bånd.

Så vidt jeg forstod spørgsmålet gik det mere på hvordan/om man kunne gøre det med bare et HPF og resonans på Q=2, og det kan man.

Det er ikke nødvendigt med en parametrisk samtidig og lyden vil være forskellig mellem de to løsninger (ikke nødvendigvis værre/bedre).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Jeg slettede lige mit svar. Dit low cut filter skal stilles til 12dB/oktav og Q på 2. Jeg kan se at Q ikke kan justeres, så det ligger nok på de standard 0.707, eller hvad det nu er. Holger kan nok flere eller de rigtige decimaler.... :dollargrin:
Ved Q=0.707... har du ingen væsentligt hørbar eller synlig resonans, så det vil ikke virke.

12 dB/Oct slope (2. orden) HPF med Q=2 ved ca. 40 Hz, så får du OPs kurve 100%.
MarkBass skrev: Det skulle være et 2. ordens Butterworth filter med en Q på 2.
Korrekt.

Her vist i LPX Channel EQ:
Screen Shot 2019-08-03 at 22.08.28.png
Screen Shot 2019-08-03 at 22.08.28.png (2.19 MiB) Vist 388 gange
Grunden til at low cuttet ikke ser ens ud med din graf (selvom de er 100% ens lydmæssigt) skyldes at grafen er logaritmisk på mit billede.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fabfilter Pro-Q (3) burde også kunne lave en lignende kurve, men de gør opmærksom på at deres Q værdier ikke følger samme standarder som andre/nogle.

Holger, Pultec bump'et er jo et cut blandet med et shelf boost, ik'? Det er jo et noget andet scenarie, og må også give anden faserespons. Bare lige for at opklare evt. forvirring i løbet af tråden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Melda productions gratispakke indeholder MEqualizer. Den kan (Her 40 Hz, 12 dB/Oct, Q=2)
2019-08-03.png
2019-08-03.png (137.86 KiB) Vist 370 gange
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:så det ligger nok på de standard 0.707, eller hvad det nu er. Holger kan nok flere eller de rigtige decimaler.... :dollargrin:
Det er vel ikke alle der har sproglig studentereksamen herinde? Så den reciprokke af kvadratroden af 2, burde ikke give nævneværdigt med sved på panden.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Fabfilter Pro-Q (3) burde også kunne lave en lignende kurve, men de gør opmærksom på at deres Q værdier ikke følger samme standarder som andre/nogle.

Holger, Pultec bump'et er jo et cut blandet med et shelf boost, ik'? Det er jo et noget andet scenarie, og må også give anden faserespons. Bare lige for at opklare evt. forvirring i løbet af tråden.
Hvem taler om Pultec? Kunne ikke finde det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:
Christoffer I. N. skrev:Fabfilter Pro-Q (3) burde også kunne lave en lignende kurve, men de gør opmærksom på at deres Q værdier ikke følger samme standarder som andre/nogle.

Holger, Pultec bump'et er jo et cut blandet med et shelf boost, ik'? Det er jo et noget andet scenarie, og må også give anden faserespons. Bare lige for at opklare evt. forvirring i løbet af tråden.
Hvem taler om Pultec? Kunne ikke finde det.
Mig:
Christoffer I. N. skrev:Flere af iZotopes plugins (Trash 2 m.fl.) burde kunne lave sådan et bump. Jeg er ikke vant til at se på grafer, så jeg ved ikke om det reelt ligner eller lyder som et Pultec bump.
Christoffer I. N. skrev:Boz Digital Labs har den gratis Bark Of Dog, som skal efterligne Little Labs Voice Of God. Voice Of God skal lave noget lignende det Pultecs kan i bunden, med det resonant bump.
https://www.bozdigitallabs.com/product/bark-of-dog/

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Så vidt jeg husker er Pultec to Bells med forskellig Q (boost er stejlere end cut)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Eller er det shelves?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I bunden er det to shelves, hvor attenuation ligger offsetted højere oppe end boost (ved samme nominelle frekvens).

Så når du booster og attenuater samtidig opstår det et low shelf subbet boost med et peak-agtigt dyk lidt højere oppe i den kombinerede kurve.

Da der kun er 1 frekvensindstilling, så følges de ad, når man ændrer frekvensen.

En vigtig del af Pultec’ens lyd er rør og trafo, som giver masser af harmonisk forvrængning. Det er ikke bare kurven.

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Mange tak for svar og indlæg!

Jeg fandt ud af at lave kurven både med IIEQ (man skulle bare vælge 12 dB High Pass i stedet for Butter HP) og MEqulizer.

Jeg fik også downloaded de andre gratis Melda plugs; hold da kæft hvor virker det til at være en fed pakke med utroligt mange tweeking mulighedder... så røg antallet af plugs op på 561... damp! Jeg købte en "Upgrate" så man bl.a. kan re-size vinduer. Analyzer funktionen er super fed hvor man kan se et mget fin grafisk billede af musikken, og hvad EQ'en gør på samme billede. De andre plugs virker også som noger der er værd at bruge lidt tid på.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MarkBass skrev:
Jeg fandt ud af at lave kurven både med IIEQ (man skulle bare vælge 12 dB High Pass i stedet for Butter HP) og MEqulizer.
12 dB HPF = normalt i forvejen Butterworth, når andet ikke er oplyst.

Så mon ikke "Butter HP" er fastlåst til en anden slope eller lign. Hvad siger manualen?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ja det ligner helt klart et 12 dB/oct highpass filter med +6 dB resonans.
Ikke alle highpass filtre har dog en resonance setting, men det burde da være til at finde et der har.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar