Støv = larm?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Støv = larm?

Indlæg af mediumaevum »

Når jeg bruger GIMP eller Blender til selv små opgaver, begynder CPU-køleren at gå igang (siger en højfrekvent summen/snurren som når den renderer en animation). Dette stopper umiddelbart efter jeg stopper med f.eks. modellering/tegning.

Kan det skyldes støv eller noget helt andet?

Min PC blev gjort rent for et år siden. Ved godt den står på et gulvtæppe, meeen... det burde vel ikke kunne gøre det, eller hvad?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mon ikke der bare er tale om CPU-tung programmering?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Mon ikke der bare er tale om CPU-tung programmering?
Den har bare ikke altid gjort det. Det startede for et års tid siden da jeg fik udskiftet et første-generations Titan-grafikkort ud med 1080 Ti. Har altid kørt med 2 grafikkort (1070+Titan, eller som nu 1070+1080Ti).

Det er en i5-processor fra 2016. Men der skal ikke ret meget CPU-load til før blæseren kan høres. At skifte hurtigt frem og tilbage på youtube/mellem videoer giver samme problem.

Har tjekket ved CTRL+ALT+DEL i Joblisten, og i idle står den til kun at bruge 0-2 % af CPU. Så det er ingen baggrunds-opgaver som er skyld i det.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis det er blevet værre, kan det godt være der er kommet støv i CPU-blæseren, og det vil forhindre den i at være lige så effektiv. Prøv at rense den for støv så godt du kan. Det burde hjælpe, vil jeg tro. Du kan evt. også udskifte den med en bedre køler.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Evt nyt pasta

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for svarene.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

:wink: Se evt. i bios. Du har muligvis mulighed for at angive ved hvilke temperaturer dine blæsere skal køre efter :wink:

Din cpu burde lave mindre med en større gpu, er du sikker på at kortet kører 4x
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

stralner skrev::wink: Se evt. i bios. Du har muligvis mulighed for at angive ved hvilke temperaturer dine blæsere skal køre efter :wink:

Din cpu burde lave mindre med en større gpu, er du sikker på at kortet kører 4x
Hvad vil det sige at kortet kører 4x?

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Pcie båndbrede, sættes i bios/uefi
Cubase 11 pro

Nyt svar