Ozone 8 eller Fabfilter til mastering?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
thansen
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Ozone 8 eller Fabfilter til mastering?

Indlæg Skrevet: 1. jun 2019, 19:43

Hej folkens,

Er ozone 8 bedre til mastering end fx. fabfilter pakken? Synes Ozone virker mere brugervenlig med deres reference track funktion og altså mere nemmere at arbejde med hvis man er ny indenfor mastering.

Hvad synes I?
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Re: Ozone 8 eller Fabfilter til mastering?

Indlæg Skrevet: 1. jun 2019, 20:39

Ozone 8 er ekstremt nemt at arbejde med. Med master assistent, LUFS learn, reference tracks. Kommer man hurtigt til et acceptabelt resultat.

Når det er sagt, så er det mit indtryk, at FF er endnu højere kvalitet, og bruger interface (specielt mulighed for fuld skærm) er bare væsentligt bedre.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 1. jun 2019, 20:50

"Bedre" er vel det workflow, der tiltaler en mest?

Jeg er lidt loren ved det der "automatiske" workflow - med assistenter osv. Det er slet ikke fordi jeg tror, at jeg er bedre end det. Men mere fordi jeg tror, at jeg kan blive bedre med tiden (man kan jo altid håbe :) ) Der er lidt en risko for, at man havner i en boks, hvor det er "assistenten", der reelt bestemmer udfaldet. Ikke at det nødvendigvis er helt galt.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 1. jun 2019, 21:07

Ingen tvivl om, at assistenten godt kan gøre en doven

Brugeravatar
thansen
Ass. tekniker
Ass. tekniker

Indlæg Skrevet: 1. jun 2019, 21:07

Føler bare som nybegynder at det er dejligt med en assistent som guider en på vej. Herefter kan man da hoppe tilbage til Fabfilter?
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 1. jun 2019, 21:12

Bestemt. Ozones Master assistent leverer bestemt et godkendt resultat. Det kan ofte gøres bedre, men det er OK.

Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 1. jun 2019, 21:17

Klart - men jeg ser en risiko i, at man ikke kommer videre, fordi man hele tiden referere til "assistenten".
Hvornår tør man klippe navlestrengen?

Det er selvfølgelig også afhængigt om, hvad ens ambition med det er?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 03:09

IMHO synes jeg du skal vælge et sæt værktøj, og lære det at kende.
Du kommer til at smadre nogle numre til døde, og så er du den erfaring rigere. Lav det så godt som dine ører fortæller dig du kan.

Men selvfølgelig, hvis du har både Ozone 8 og Fabfilter Pro-C 2/Q 3/L 2/Saturn, så er det bare med at køre på, og bruge hvad du har lyst til. For mig virker det bedre at lære 1 plugin ordentligt at kende, istedet for 2 eller 3.
Gravity Assist - Full Circle - 31 minutters Soundscape, der tog mig 8 måneder at færdiggøre - Fra April 2017:
https://youtu.be/54WHe8gnhb4
Brugeravatar
danstanley
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Frederikshavn

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 09:35

Assistenten i Ozone er vel at betragte som et starting point, som man så tilpasser ens behov. Man kan jo også bruge uden denne funktion:-) Er selv Ozone bruger og har faktisk skrevet til dem om at få lavet deres interface fullscreen som bla. Fabfilter og efterhånden mange andre, undtaget Izotope:-)
Ozone tilbyder jo all in one løsning, det giver for mig overskuelighed og dermed hurtigere/bedre resultat.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Windows 10
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 11:56

Jeg synes virkelig det er et handicap for Ozone at de ikke har fuldskærm. Mine skærme er ret lav opløsning, men jeg synes stadig interface er gnidret.

Jeg har også skrevet det til dem.

Brugeravatar
MrBacon
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 16:33

Fabfilter
All downloads are free, fully functional 30-day trial versions. After the evaluation period, they can be unlocked with a license key, available in our online shop.

Izotope
Anyone can download the full version of a current iZotope product. If you haven't purchased the product yet, the software will operate in a free 10-day Trial mode after you install. If you have purchased the product, simply authorize the software with a valid Serial Number.

Prøv begge på de samme numre og se, hvilken producent der tiltaler dig mest.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 17:01

Der er jo også en anselig prisforskel, hvis man skal have alt det FF, som Ozone pakken kan skal man at med en pæn sum (Saturn, ProQ3, ProL2, evt ProMB eller ProC2)

Brugeravatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 17:10

Jeg har FF FX pakke, og Ozone 7. Generelt synes jeg at Ozone gør det rigtig godt som mastering-værktøj, og de medfølgende presets er en rigtig god start! Med FF skal man trods alt selv sætte en kæde op af plugin, og tweake alle. Med Ozone er det let at indlæse et preset, og så derefter tweake de forskellige plugin.

På bundlinien - rent lydmæssigt, skal jeg ikke gøre mig klog på hvad der er bedst?
"nothing is stronger than the weakest part" ...
Brugeravatar
the songcabinet
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 18:00

Man kan jo bruge hvad som helst til mastering, hvis du synes det gør noget for mixet. Der er jo tale om en eq, comp, limiter kombo. Du kunne også bare bruge stock plugins i din daw.
Brugeravatar
MrBacon
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 18:08

Smittefar skrev:Der er jo også en anselig prisforskel, hvis man skal have alt det FF, som Ozone pakken kan skal man at med en pæn sum (Saturn, ProQ3, ProL2, evt ProMB eller ProC2)

De har jo deres mastering bundle til € 419 (https://www.fabfilter.com/shop/mastering-bundle)... det er pro-l2, pro-c2, pro-mb og pro-l2.

Ellers plejer de at have tilbud om efteråret (40% cirka - så kan du få total bundle til omtrent det samme).
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 18:22

Men Ozone 8 standard koster kun 200€, og der er jo også Ozone Elements, der fås endnu billigere.

Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 2. jun 2019, 20:26

Hvis jeg skulle ud og investere - og havde den erfaring, som jeg havde nu, så havde jeg gået direkte til Fabfilter eller Tokyo Dawn.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 5. jun 2019, 16:43

Bruger mere og mere kun Ozone fordi det er så nemt - kan ikke høre forskel. Men i kombination af, at jeg også mest bruger Neutron2 på kanalerne, og det hele taler så fedt sammen, gør det arbejdet meget nemmere for mig.

Har alt Fabfilter, men bare det, at det er separate plug-ins, gør det lidt mere besværligt at sætte noget hurtigt op. Jeg er ikke mix eller mastering teknikker, så for mig, skal det være nemt.
skriver noder

Tilbage til "Computer & Software"