fabfilter vs. native stock

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

fabfilter vs. native stock

Indlæg af donnievandango »

Som den sløve kniv i skuffen , tillader jeg mig atter engang at spørge om noget der umiddelbart er en anelse underligt, men som omvendt kan give grobund for en god udveksling af erfaringer.

Min forundring startede for lang tid siden, men da jeg læste tråden vedr. CPU forbruget på Fabfilter vs. "stock" eq, kunne jeg ikke dy mig. Jeg laver det i en seperat tråd da spørgsmålet ikke omhandler CPUforbruget.

Nu skal i høre, jeg har i nogle år nu pisket mig selv til ikke at hoppe på alt muligt nyt og lækkert. Dels fordi at "en abe i et rumskib aldrig når månen", men også fordi jeg gerne vil kunne bruge almindelige og gængse værktøj så godt muligt. Derfor prøver jeg såvidt muligt at bruge Logics stock comps og EQ, både fordi jeg synes de er fede, men også fordi jeg synes det er fedt at få dem godt og grundigt ind under huden.

Dog ser jeg mange (læs: alle) bruge Fabfilters eq istedet for f.eks. Logics. Jeg kan huske for en del år siden var begrundelsen at logics EQ ikke var helt ren, dvs. at den farvede lyden, men nu hører jeg det aldrig. Jeg har faktisk ikke fået nogen saglig begrundelse i nyere tid, måske bortset fra noget faseforskydning, men så vidt jeg kan høre er der ingen hørbar forskel når jeg A-B tester.

Mit spørgsmål er så: Bruger i Fabfilter EQ fremfor stock, og i bekræftende fald hvorfor?

Som anført elsker jeg selv Logics kompressorer, og jeg er måske lidt farvet som fanboy. Men jeg vil faktisk gerne høre om jeg snyder mig selv:)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Jeg bruger fabfilter pga. en række af features og funktioner der ikke er til stede i Logics indbyggede:

EQ mode: Zero Latency / Natural Phase

Channel mode: L/R og M/S - bånd kan have separate targets

Slope settings (6, 12, 24 db/oct etc.)

Ingen begrænsning i mængde og typer af bånd

Gain scaling

Alt det bruger jeg ofte. Udover det er GUI'et sindsygt lækkert, og jeg synes analyzeren er længder mere funktionel end mange andre eq's.
Bruger dog også stadig logics egen når jeg sidder med logic projekter, især hvis der bare er tale om et hurtigt groft low-cut, high-shelf eller andre hurtige indgreb.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg bruger Flux Epure som EQ. Fordi jeg har brugt den i ~12 år... Vanesag. Havde jeg Pro-Q 3 og lærte features at kende, var det garanteret noget hurtigere at EQ'e.

Hvad du ser på youtube skal du ikke bekymre dig om. Folk hopper med på bølgen, og ja, der er da nogle plugins der er bedre end andre. Din musik kommer ikke til at lyde dårligere, fordi du bruger Logics EQ. Marginalt anderledes, måske.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er fornylig hoppet på FF ProQ3 vognen. For mig handler det ikke om lyden men om fleksibiliteten og brugerinterfacet.

Som det skrives ovenfor, så er det fedt, at man kan arbejde i fuld skærm, og analyseren virker vildt godt. Det føles bare rigtig godt at arbejde med den EQ. Reapers indbyggede kan nogen af de samme ting men bestemt ikke alle.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger lavede nogle tests angående præcisionen i diverse low cuts. Herfra og frem:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=530917#p530917

Målingerne er her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=531286#p531286

Mente der var en separat tråd, men kan ikke umiddelbart finde den.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nogle af disse målinger er irrelevante nu hvor alt køre 64 bit float, i hvert fald hvad angår støj.

Mht. præcisionen, så har det altid undret mig at FabFilter kører en anden standard på deres HPF/LPF, som burde være alm. Butterworth, men ikke helt kan matche op uanset hvordan man sætter Q.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

donnievandango skrev:Derfor prøver jeg såvidt muligt at bruge Logics stock comps og EQ, både fordi jeg synes de er fede, men også fordi jeg synes det er fedt at få dem godt og grundigt ind under huden.
God idé. Man kan nå langt med bare at kende sine værktøjer godt.

Logics compressor er særdeles alsidig. Hvis du ikke lige står og mangler en lookahead comp (til lookahead side-chaining fx), så kan Logics klare det meste til mix/produktion.

Husk at checke mit cheat sheet:
http://www.centerforlydteknik.dk/downlo ... -sheet.pdf
Dog ser jeg mange (læs: alle) bruge Fabfilters eq istedet for f.eks. Logics. Jeg kan huske for en del år siden var begrundelsen at logics EQ ikke var helt ren, dvs. at den farvede lyden, men nu hører jeg det aldrig.
Logics Channel EQ kører 64 bit nu, men ved ikke om "farve" er noget Logics EQ og (de fleste) digitale equalizere i det hele taget besidder.
Mit spørgsmål er så: Bruger i Fabfilter EQ fremfor stock, og i bekræftende fald hvorfor?
Ja, Pro-Q 3 har et bedre interface med flere muligheder. Mere intuitivt og hurtigere at arbejde med.

Klart min go-to EQ når jeg ikke arbejder outboard.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Synes personligt at Pro-Q er mere smooth end Logic's egen. Måden den "reagerer" på når du tweaker de forskellige bånd virker på en eller anden måde bare mere naturlig i brug. Det er en ren og skær workflow ting for mit vedkommende :)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

mixolydisk skrev:Jeg bruger fabfilter pga. en række af features og funktioner der ikke er til stede i Logics indbyggede:

EQ mode: Zero Latency / Natural Phase

Channel mode: L/R og M/S - bånd kan have separate targets
Tusinde tak for input:)

Altså Logics egen kan også manipulere lyden i både L/R og Mid/Side

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Holger skrev:
Husk at checke mit cheat sheet:
http://www.centerforlydteknik.dk/downlo ... -sheet.pdf
YESSIR!!! Jeg printede den ud og klistrede den på min væg (den hænger der stadig), bedste lifehack jeg har gjordt, da det tvinger mig til at koble opførslen/lyden op på noget konkret, således at jeg nu er i langt bedre stand til finde den opførsel/lyd jeg gerne vil have (uden at skulle google først)

Tusinde tak allesammen, der er helt sikkert en masse forestillinger der er blevet debunked her:)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

donnievandango skrev:
Tusinde tak for input:)

Altså Logics egen kan også manipulere lyden i både L/R og Mid/Side
Har lige tjekket det ud, og det har du da ret i!

Det ser dog ud til at man kun kan vælge for hele plugin'et og ikke separate bånd, så fabfilters løsning er smartere imo.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

mixolydisk skrev:
donnievandango skrev:
Tusinde tak for input:)

Altså Logics egen kan også manipulere lyden i både L/R og Mid/Side
Har lige tjekket det ud, og det har du da ret i!

Det ser dog ud til at man kun kan vælge for hele plugin'et og ikke separate bånd, så fabfilters løsning er smartere imo.
Det er bare så rigtigt:)

Nyt svar