Bedste solo-violiner?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Bedste solo-violiner?

Indlæg Skrevet: 19. apr 2019, 18:04

Jeg er på udkig efter en bedre (solo) violin-VST end 8Dio. Jeg vil ikke betale i dyre domme pr. nummer for en ægte violinist.

Jeg fandt denne her fra Performance Samples. I mine ører lyder Solo Violin A meget ægte, men nu spørger jeg her for at få noget vejledning fra folk som reelt ved noget om violiner, og kan sige god for om det er værd at spare op til sådan en?

De har også en gratis-udgave, som lyder ok, men ikke nær så godt som den til 140 dollars.

Brugeravatar
mik_c
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Re: Bedste solo-violiner?

Indlæg Skrevet: 20. apr 2019, 12:00

Findes også audio modeling Violin - https://audiomodeling.com/solo-strings/swam-violin/

For ofte med sådan nogle instrumenter handler det jo meget om at spille dem rigtigt, men virker som om begge disse muligheder prøver at hjælpe en på vej med at få det til at lyde så naturligt som muligt... hvad for en der er bedst ved jeg ikke.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 20. apr 2019, 16:40

mik_c skrev:Findes også audio modeling Violin - https://audiomodeling.com/solo-strings/swam-violin/

For ofte med sådan nogle instrumenter handler det jo meget om at spille dem rigtigt, men virker som om begge disse muligheder prøver at hjælpe en på vej med at få det til at lyde så naturligt som muligt... hvad for en der er bedst ved jeg ikke.

Den lyder helt forfærdeligt. Har intet med violin at gøre - den "narrer" ikke nogen, der har hørt en rigtig violin.
Brugeravatar
mik_c
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 20. apr 2019, 19:39

gs-dk skrev:Den lyder helt forfærdeligt. Har intet med violin at gøre - den "narrer" ikke nogen, der har hørt en rigtig violin.

Jeg syntes ikke den lyder forfærdeligt. Jeg syntes den lyder godt. Jeg anbefalede den fordi den kan styres bedre end Solo Violin A, har en del flere features og samtidig har samme funktion af selv at hjælpe med at gøre toneskiftene så fingerplacerings realistiske som muligt. Så er en mulighed der ligger sig op af det der blev lagt ud med. Så derfor ville det være nærliggende at prøve denne også inden man tager en beslutning om et køb.

Den har noget med en violin at gøre. Det er et instrument som prøver at efterligne en violin.

Jeg har hørt en rigtig violin, og syntes begge vst instrumenter prøver at takle en violin på hver deres forskellige men fornuftige måde.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 21. apr 2019, 19:02

Hvad er egentlig årsagen til, at det er nemmere at få en solo-fløjte til at lyde mindre falsk, end en solo-violin?

Jeg har hørt masser af fløjter som lyder godt, eller ihvertfald mindre falsk, end jeg har hørt violiner. Og specielt med solo-violiner, lyder 99 % af dem forfærdeligt - selv de dyreste som jeg hørt demoer af.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 21. apr 2019, 20:08

Fordi violin er et MEGET sværere instrument at spille på.......Det tager utroligt mange år før end man kan spille det rigtigt. Selv de bedste instrumentalister skal øve utrolig eget for at holde spillet ved lige. Der er et utal af nuancer, som skabes på stedet og det er også en grund til at alle - især solostrygere - lyder forfærdeligt. Man kan godt bruge ensemblelyd i et mix - men hvis man ved hvordan en violin lyder solo, så er der godt nok langt til det kan genskabes. Jeg vil sige, at det er en (heldigvis) umulig opgave.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 21. apr 2019, 20:31

mediumaevum skrev:Jeg har hørt masser af fløjter som lyder godt, eller ihvertfald mindre falsk, end jeg har hørt violiner.

Og alligevel: Ved man hvordan instrumenterne lyder, er fløjter altså ikke i nærheden heller. Er enig i, at det heldigvis er langt fra over hele linjen. Selv noget som man skulle tro var nemt at sample som marimba kan jo intet af hvad, en janitschar kan få ud det.
Anyway: Jeg mener det har skrevet om her før. Har du prøvet at søge?
Lige meget hvilket du ender med, får du også kun det ud af det, du selv lærer at putte i. Lærer at spille på sample-instrumentet. Det har vi i hvert fald vendt før, så der kan du bare søge i dine tidligere tråde.
skriver noder
Brugeravatar
dormin
Producer
Producer
Sted: Hammel

Indlæg Skrevet: 21. apr 2019, 20:40

Hvad ønsker du at opnå med en "bedre (solo) violin" - som du ikke mener du kan opnå med det du allerede har?
Et virtuelt instrument tager lang tid at lære i dybden. Er du sikker på at begrænsningen du søger overkommet ikke i lige så høj grad kan være din egen mestring af det instrument du allerede har til rådighed?
Et nyt instrument gør ikke dit til tider umusikalske udtryk mere musikalsk bare fordi det et nyt - det kan være endnu en "forhindring" på vejen mod målet.

Jeg har selv Audiomodelling instrumenterne og selvom de har rigtig mange indstillingsmuligheder, så bliver det just ikke nemmere at få noget "kønnere" ud af det. - Der skal bruges RIGTIG lang tid på at mestre instrumentet før det overhovedet nærmer sig noget realistisk udtryk. - Brug hellere tiden på musikken.

I overført betydning - hvis du til tider har svært nok ved at skrive musikalske sætninger der hænger sammen - hvorfor så fokusere på en ny skrifttype? - brug den skrifttype du har og skriv nogle flere sætninger - og gør dem mere musikalske før du skifter skrifttypen ud.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 00:29

Nogle af de bedste instrumenter kommer fra VSL og de lyder ofte temmelig ringe, hvis man ikke kan spille på dem - så det er fuldstændig korrekt, hvad både Bryla og dormin skriver - man skal lære at spille på instrumenterne og det er en lang læringsproces. Du kommer ikke længere, hvis du ikke magter at spille dine melodier med et virtuelt instrument. Og ja til Bryla - den her har vi vist været igennem før.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 11:08

gs-dk skrev:Nogle af de bedste instrumenter kommer fra VSL og de lyder ofte temmelig ringe, hvis man ikke kan spille på dem - så det er fuldstændig korrekt, hvad både Bryla og dormin skriver - man skal lære at spille på instrumenterne og det er en lang læringsproces. Du kommer ikke længere, hvis du ikke magter at spille dine melodier med et virtuelt instrument. Og ja til Bryla - den her har vi vist været igennem før.

Jeg kan godt spille på mine instrumenter. Men jeg har to valgmuligheder:

A) Spille uden metronom, og få en - i mine ører - livagtig fornemmelse af instrumentet, særligt hvad angår violin (ensemble).
Ulempen er at stykket bliver uden rytme, og det får jeg at høre for på f.eks. VI Control og andre steder.

B) Spille med metronom, så kan jeg lige så godt kvantisere det hele fra start, og så lyder det forfærdeligt statisk/mekanisk.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 11:15

Når man programmerer violinerne, menes der så med det at skifte mellem artikuleringerne (shorts, medium, long osv.) samt tegne kurver for dynamics og expression?
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 11:19

mediumaevum skrev:
gs-dk skrev:Nogle af de bedste instrumenter kommer fra VSL og de lyder ofte temmelig ringe, hvis man ikke kan spille på dem - så det er fuldstændig korrekt, hvad både Bryla og dormin skriver - man skal lære at spille på instrumenterne og det er en lang læringsproces. Du kommer ikke længere, hvis du ikke magter at spille dine melodier med et virtuelt instrument. Og ja til Bryla - den her har vi vist været igennem før.

A) Spille uden metronom, og få en - i mine ører - livagtig fornemmelse af instrumentet, særligt hvad angår violin (ensemble).
Ulempen er at stykket bliver uden rytme, og det får jeg at høre for på f.eks. VI Control og andre steder.

B) Spille med metronom, så kan jeg lige så godt kvantisere det hele fra start, og så lyder det forfærdeligt statisk/mekanisk.

C) Lære at spille - med rytme - hvor du er så dygtig, at du kan indspille musikken. Du vil efterligne et instrument og så må du lære at spille på det.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 11:28

gs-dk skrev:
mediumaevum skrev:

C) Lære at spille - med rytme - hvor du er så dygtig, at du kan indspille musikken. Du vil efterligne et instrument og så må du lære at spille på det.

Men om jeg spiller med metronom eller efter min egen rytme, som skal være på slaget - kan vel være lige meget?

Det drejer sig jo bare om få milisekunder. Gør det så stor forskel?
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 11:47

Skrev du ikke lige, at det ikke virkede for dig i punkt A & B? Jeg tror ikke, at jeg forstår, hvad du mener.....og det er sket ikke det tråden handler om. Du twister den (igen).
Joonathan
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 13:22

mediumaevum skrev:
gs-dk skrev:
mediumaevum skrev:

Men om jeg spiller med metronom eller efter min egen rytme, som skal være på slaget - kan vel være lige meget?

Det drejer sig jo bare om få milisekunder. Gør det så stor forskel?

Ja, forskellen på at ramme på slaget, og den lomme af muligheder, der ligger omkring slaget, er bare en af de smukke ting, ved at lytte til en dygtig musiker.
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 16:15

mediumaevum skrev:

Metronom forudsætter at tempoet er det samme gennem hele melodien.
Men mit råd er Du kan lave en optagelse uden metronom. Spil det derefter med metronom. Er det ude af takt, eller , hvis tempoet ikke holder. Så slet indspilningen. Og prøv igen.
Det med at spille til metronom kræver øvelse. Fortiden arbejder jeg på min egen version af Summertime. Jeg har valgt at bruge en enkel rytmeguitar, bas og til sidst tilføje sologuitar.
Jeg har spillet rytme guitaren, som lægger takten, igen og igen, med metronom. Når den sidder som den skal, behøver jeg ikke metronom til de andre track. Og det er rigtigt at det kan være svært med indlevelsen med en rytmeguitar alene. Selvom metronomen , egentligt ikke genere mig så meget mere.
Men jeg vil gøre det at jeg optager en bas til rytmen Derefter sletter jeg rytmeguitaren og indspiller igen ud fra bassen. For at få mere indlevelse i rytmen.
For nogen tid siden lagde jeg guitar spillet til Stones Nummeret-Angie, op under Min musik. Graceville skrev at det var ude af takt.
Min første indskydelse var at gå i forsvarsposition og sige . At jeg foretrak indlevelse, frem for en rigid takt.
Men istedet prøvede jeg at sætte metronom til indspilningen.
Og det var fuldstændigt rigtigt. Tempoet og takten holdt ikke. Og jeg måtte erkende at jeg burde øve med metronom.
Jeg bruger nu metronom til alt jeg optager med DAW, og vil også bruge det generelt når jeg øver. Ihvertfald til jeg kender de steder hvor tempoet eller takt fejler.
Det er fint hvis du kan hold tempoet og takten uden, men prøv at sætte metronom til, og hvis du ikke holder tempoet. Så lav det om.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 22. apr 2019, 17:00

Det virker altså igen til, at du fremstiller et problem som vi skal komme med en first class løsning på. Det skal helst ikke være noget der handler om, at du skal investere en god portion frustration i form af læring og fordybelse på det. Den har vi været igennem mange gange.

Jeg kunne nævne crowdfunding og fondsmidler, hvis det skulle være en betalt violinist,men det vil du sikkert afvise med et eller andet begrænsingsargument.

Det plugin du søger findes ikke og hvorfor skulle vi lede efter det for dig. Et godt hint er nok, at der ikke er nogen her på siden der har lagt deres VST violinpræstationer op på Din Musik siden. Hvis de havde, kunne du jo spørge dem.
Personligt gad jeg ikke sidde og blive god til at programmere solovioliner så de lød ægte, for det kommer ikke tilnærmelsesvist til at ske. Jeg ville nok komme længere ved at lære at spille violin tilnærmelsesvist godt, sådan i en x-y akse med niveau og tid som parametre.

Hverken et plugin eller vi kan komme med en løsning. Der er ikke noget quick fix, kun hårdt arbejde. Til gengæld er der en stor tilfredsstillese i at opnå noget godt og stort og først og fremmest noget der har en masse personlighed. Noget et plugin ikke kan levere med mindre du på forunderlig vis kan bryde nogle rammer med et plugin. Men der må du se dig om efter nogen der har brudt den ramme, evt. nogen på den anden hjemmeside du nævner.

Igen er du altså kommet til at aktivere en masse mennesker hvor deres bidrag og investering i tid, ikke skal bruges til en skid andet end at vi ikke kommer nogen vegne fordi de aktiviteter der ligger ligefor, men som frustrerer, ikke er gode nok.

Summa sumarum, så leder du efter et quick fix der kan løse dine kvaler. De findes som sagt ikke, og det er osse enorm utilfredsstillende at lade dem gøre arbejdet, hvis de fandtes.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2019, 21:39

Graceville skrev:Igen er du altså kommet til at aktivere en masse mennesker hvor deres bidrag og investering i tid, ikke skal bruges til en skid andet end at vi ikke kommer nogen vegne fordi de aktiviteter der ligger ligefor, men som frustrerer, ikke er gode nok.

Hold da op... jeg var ikke klar over at et simpelt spørgsmål om en violin-vst lige pludselig skulle fortolkes til at jeg åbenbart ikke mener at jeres skriverier i mine tråde ikke kommer nogen vegne og at jeg bare affægter jer alle...
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2019, 21:52

Hvis min formodning ikke er rigtig, er det jo kun godt. Jeg kender jo ikke din hverdag. Men så er der alle de kloge ting der ellers bliver skrevet i denne og de andre tråde. Det er tidskrævende at give så meget af sin viden, formulere sig rigtigt på skrift så det er forståeligt første gang, så jeg håber rigtig meget du bruger de gode pointer folk kommer med.

Og ikke noget twist nu ift mistolkninger på mistolkninger og misforståelser, forklaringer og bortforklaringer. Det er afledende og irrelevant tidsspilde, men oprigtig nysgerrighed og interesse i, hvad andre har at give. Lige præcis dér ligger muligheden i, at blive dygtigere og opnå det du vil – og endda osse det du ikke vidste du ville.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2019, 21:57

Graceville skrev:Hvis min formodning ikke er rigtig, er det jo kun godt. Jeg kender jo ikke din hverdag. Men så er der alle de kloge ting der ellers bliver skrevet i denne og de andre tråde. Det er tidskrævende at give så meget af sin viden, formulere sig rigtigt på skrift så det er forståeligt første gang, så jeg håber rigtig meget du bruger de gode pointer folk kommer med.

Og ikke noget twist nu ift mistolkninger på mistolkninger og misforståelser, forklaringer og bortforklaringer. Det er afledende og irrelevant tidsspilde, men oprigtig nysgerrighed og interesse i, hvad andre har at give. Lige præcis dér ligger muligheden i, at blive dygtigere og opnå det du vil – og endda osse det du ikke vidste du ville.

Din formodning var forkert.

Jeg læser alle kommentarer og feedback jeg kan komme afsted med at læse, og forsøger også at besvare så mange som muligt.
Jeg er rigtig glad for den feedback jeg har fået, men må indrømme at den senere tid ikke var hvad jeg havde forventet.

Hvor meget jeg kan bruge af jeres feedback er en helt anden sag, men jeg bruger det jeg kan i det omfang mine evner, økonomi og andre af livets faktorer rækker til det.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. apr 2019, 21:59

Det lyder godt.

Tilbage til "Computer & Software"