Ændring af pitch

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Ændring af pitch

Indlæg af Henrikstigaard »

Findes der egentlig software, som uden kvalitetstab kan ændre pitch på indspillet instrument/sample mv (fx i wav-format). Det kunne fx være en guitar/klaver optagelse/sample der skulle transponeres en kvart/kvint/sekst til ny tonalitet. Jeg er opmærksom på Melodyne, Flex mv., men mener, at der et stort kvalitetstab, hvis vi transponerer over større intervaller (fx et indspillet flygel med mange overtoner)? Måske er Recycle fra Propellerhead i virkeligheden det bedste bud? Tak for svar :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvis vi taler så meget som du vil have - så nej. Det lyder forfærdeligt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Du kan jo lave audio til midi i Melodyne og så transponere et midiklaver i stedet.


Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

gs-sk - Jeg tænkte det nok! Træls. Havde håbet på at Recycle slices af filen måske var løsningen ved afspilning i deres sampler …

Sustainerplayer - Er der intet, eller kun minimalt tab, når audio konverteres til midi. Havde faktisk selv overvejet denne løsning med Melodyne. Kan Melodyne aflæse alle (de fleste) detaljer i audiofilen ved midi-konverteringen. Når du efterfølgende afspiller på midi-klaveret, lyder det vel stadigvæk "forkert", hvis du fjerner dig en terts eller mere fra originaltonearten, eller ..? (Ligesom hvis du kun sampler tonen "C" til en tangent og så "strækker" tonen over en oktav. Anyway, hvilken version af Melodyne vil du anbefale .. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Henrikstigaard skrev:
Sustainerplayer - Er der intet, eller kun minimalt tab, når audio konverteres til midi. Havde faktisk selv overvejet denne løsning med Melodyne. Kan Melodyne aflæse alle (de fleste) detaljer i audiofilen ved midi-konverteringen. Når du efterfølgende afspiller på midi-klaveret, lyder det vel stadigvæk "forkert", hvis du fjerner dig en terts eller mere fra originaltonearten, eller ..? (Ligesom hvis du kun sampler tonen "C" til en tangent og så "strækker" tonen over en oktav. Anyway, hvilken version af Melodyne vil du anbefale .. :)
Ok - jeg troede du havde Melodyne - det er måske en lidt dyr løsning, hvis du ikke ellers skal bruge programmet meget.

Der skal sandsynligvis redigeres i den færdige midi-fil. Det er afhængigt af kvalitet og kompleksitet af det indspillede klaver naturligvis.

Det bedste er jo altid at gen-indspille - men jeg går ud fra, at det ikke er en mulighed her?

Jeg har lavet et lille eksempel her - med en kendt klaversekvens (planket fra en midi-fil - jeg er ikke den store klaverspiller), hvor jeg har lavet audio-til-midi - uden yderligere redigering- så kan du prøve at lytte/lege med det selv.

https://www.jottacloud.com/s/118d725c8d ... 25711acfc5

Det transponerede vil jo lyde som man spillede det tilsvarende på klaveret. Det er jo kun op til kvaliteten af dit software-klaver.

For at kunne lave polyfonisk audio til midi, så skal du minimum op i Editor-versionen, så vidt jeg kan se.

https://www.celemony.com/en/melodyne/ed ... al-matters

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har Melodyne og du vil ikke have meget held med den slags transponering. Så skal det gemmes godt væk i et mix.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

Tak svar fra jer begge … Jeg anskaffer mig gerne Melodyne, hvis det dur. Kan bruge det til en masse. Sustainerplayer - kan du lave det samme i Flex, som i Melodyne Editor? Tjeker snarest dit link :) Gs-sk - Ja, hvis det lyder for skidt, bliver det nødt til at spille en mindre rolle i mixet. Det er ikke så fedt, hvis det er et bærende instrument …

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Dunno - Kender ikke Flex?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Henrikstigaard skrev:Tak svar fra jer begge … Jeg anskaffer mig gerne Melodyne, hvis det dur. Kan bruge det til en masse. Sustainerplayer - kan du lave det samme i Flex, som i Melodyne Editor? Tjeker snarest dit link :) Gs-sk - Ja, hvis det lyder for skidt, bliver det nødt til at spille en mindre rolle i mixet. Det er ikke så fedt, hvis det er et bærende instrument …
Jeg er vild med Melodyne og har været bruger siden den allerførste version for mange år siden. Selv om softwaren har udviklet sig enormt, så er der alligevel grænser - hvis musikken er så langt fra som en sekst, så ville jeg genindspille.....

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

SustainerPlayer - Flex Time i Logic ...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg bruger Studio One, så der må jeg melde pas. :)

Men som sagt, så er det nok det bedste resultat du får, hvis du laver audio til MIDI og så transponerer i softinstrumentet bagefter. Hvis Flex kan lave polyfonisk audio til MIDI, så er det jo et skud værd.

Nyt svar